SAS la onsdag morgen frem et regnskap for perioden fra november i fjor til januar i år – og resultatet før skatt endte på minus 576 millioner svenske kroner. Til sammenligning hadde selskapet et underskudd på 273 millioner svenske kroner i samme periode året før.

Ifølge TDN Finans var det på forhånd ventet et underskudd før skatt på 665 millioner svenske kroner i kvartalet. Før engangskostnader var imidlertid underskuddet på hele 724 millioner svenske kroner.

– Første kvartal er sesongmessig SAS' svakeste kvartal og det økte tapet er på linje med guidingen vi ga i årsrapporten for 2018, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en melding.

SAS har avvikende regnskapsår og de tre vintermånedene har tradisjonelt sett svakest lønnsomhet i en bransje med store variasjoner mellom de ulike sesongene.

SAS peker på store svingninger i drivstoffprisen, og moderate vekstanslag for passasjertrafikken fra sine konkurrenter, og endrer derfor ikke sine anslag for resultatet i hele 2019.

– Vi gjentar derfor at SAS venter å levere et positivt resultat før skatt og engangskostnader for regnskapsåret 2019, skriver SAS i rapporten.

SAS venter å øke sin kapasitet med mellom to og tre prosent i 2019.

Nå tynger drivstoffregningen mer

For regnskapsåret som ble avsluttet i oktober 2018 hadde SAS lenge i forveien varslet et overskudd på inntil to milliarder svenske kroner, og nådde det, men tør ikke anslå et like høyt overskudd i år. For tre måneder siden laget SAS en ny prognose som bare antyder et positivt resultat i år. SAS-sjef Rickard Gustafson trekker frem følgende årsaker til det svake resultatet i første kvartal:

– Det svakere resultatet enn i fjor ble drevet av høyere drivstoffkostnader, en svak svensk krone og underliggende kostnadsøkning, skriver Gustafson i sitt brev til aksjonærene.

Han er imidlertid glad for å kunne rapportere om høyere enhetsinntekt og lønnsomhet per passasjer.

En stor forskjell i utviklingen det siste året er at SAS må betale mer for drivstoff på flyene. I fjor hadde SAS suksess med å kjøpe drivstoff til fast pris ett år frem i tid på lavere prisnivåer og slapp unna en stor økning i kostnadene da oljeprisen gikk over 80 dollar fatet i fjor høst.

Senere har oljeprisen falt tilbake på nivåer mellom 60 og 70 dollar fatet, men nå betaler SAS mer. For tre måneder siden hadde SAS låst prisnivået på mellom 80 og 90 prosent av forbruket frem til april i år til priser rundt 70 dollar fatet.

Krevende å få billettprisene opp

SAS har lykkes i større grad enn konkurrenten Norwegian med å ta seg bedre betalt av passasjerene mens oljeprisen har steget. De siste månedene har såkalt enhetsinntekt – inntekt pr. sete pr. kilometer – steget mellom fire og syv prosent fra samme periode året før. Derimot har valutakurser jobbet imot selskapet og valutajustert er prisnivået derfor bare svakt høyere enn året før.

Denne våren venter også en annen utfordring for SAS – det skal gjennomføre tarifforhandlinger med pilotene som har sagt opp avtalen før tiden.

SAS omsatte i første kvartal for 9,53 milliarder svenske kroner, opp fra 8,98 milliarder i samme kvartal året før.

I sine utsikter for 2019 skriver SAS at selskapet venter fortsatt store svingninger i oljeprisen, en fortsatt svekkelse i den svenske kronen, og usikkerhet knyttet til økonomiske og politiske konflikter. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Pris har ikke så mye å si
YME Universe-kundene ligger gjerne i kø utenfor butikken. Hva er konseptbutikkens hemmelighet?
02:34
Publisert: