SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson hadde tirsdag reist til Oslo lufthavn (OSL) for å fortelle om en ny samarbeidsavtale med den statlige flyplasseieren Avinor.

– Norge er verdensledende i antall flyreiser per innbygger, og den veksten vil vi selvsagt ta del i, sier Gustafson.

SAS og Avinor har inngått en intensjonsavtale om hvordan partene skal samarbeide for å bidra til mer trafikk frem mot 2022. Også Norwegian og Widerøe har nylig varslet stor trafikkvekst i Norge de neste årene.

Tre millioner seter ekstra

SAS har skissert fire områder som selskapet tror kan gi inntil tre millioner ekstra passasjerer årlig i og ut av Norge.

I dag har SAS 14,4 millioner seter årlig på innenriks og ut av Norge, som er SAS’ største enkeltmarked i Skandinavia. Av dette er cirka 13,2 millioner seter siste 12 måneder fylt opp med passasjerer.

Det vil si at SAS skal få over 20 prosent flere kunder årlig innen fire år.

Veksten skal bli fordelt på fire ulike områder:

  • Øke trafikken på eksisterende ruter.
  • Bruke OSL som et knutepunkt på ruter mellom Norge og andre internasjonale markeder, også på langdistanse.
  • Bidra til vekst innen fritidsmarkedet til og fra Norge med helt nye flyruter.
  • Øke antall direkteruter fra Stavanger, Bergen og Trondheim.

– Det har vært en trend i over ti år at kundene forventer å fly direkte til flere destinasjoner. Vi er et nettverksselskap, og vil alltid ha flest avganger fra Oslo. Men jeg tror det er etterspørsel nok til å vokse over hele landet, sier Gustafson.

Krever priskutt i retur

SAS har forventninger om å få noe igjen for å love mer trafikk ved flyplassene. Etter det DN forstår, står det i intensjonsavtalen at flere tiltak fra Avinor skal gi et «tresifret millionbeløp» i totale innsparinger årlig for selskapet, i form av lavere avgifter og lavere kostnader knyttet til operasjonen ved flyplassene.

SAS vil ikke si hvor stort innsparingspotensialet er, utover å bekrefte at det er snakk om mer enn 100 millioner kroner.

Dermed kan SAS få igjen noe av kostnadsveksten det har hatt etter innføring av flypassasjeravgiften for to år tilbake. SAS betaler anslagsvis 600–800 millioner kroner årlig til staten i den nye avgiften.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen venter flere langdistanseruter fra Oslo lufthavn neste år.
Avinor-sjef Dag Falk-Petersen venter flere langdistanseruter fra Oslo lufthavn neste år. (Foto: Per Thrana)

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier det er et mål å utvide trafikken ved norske flyplasser, og kampen med flyplassene i København og Stockholm er stor. Han sier det handler om mer enn lavere Avinor-avgifter.

– Vi skal for eksempel forbedre driften på flyplassene, blant annet når passasjerene skal videre fra ett fly til et annet, sier Falk-Petersen.

– Dette er tiltak som vil komme alle flyselskapene til gode i form av lavere avgifter og mer effektiv drift. Vi er opptatte av å behandle alle likt, sier han.

Mer mot Asia

Oslo lufthavn har blant annet mål om flere interkontinentale ruter de neste årene. For eksempel har det kinesiske selskapet Hainan Airlines, eid av HNA Group, søkt om rettigheter til å fly til Oslo fra den kinesiske hovedstaden Beijing og Shenzhen sør i Kina, like ved Hong Kong.

Falk-Petersen bekrefter at det er flere selskaper som ønsker å starte nye langruter i løpet av 2018.

– Oslo og hele Norge er en attraktiv turistdestinasjon og vi ser en økt interesse fra Fjerne Østen, sier han.

Han vil ikke kommentere konkrete søknader om start- og landingsrettigheter.

Gustafson vil ikke si når det kan lansere direkteruter østover, men det kommer tidligst ved utgangen av 2019, når det får levert helt nye langdistansefly.

– Vi ser på hvor de store trafikkstrømmene går og jeg håper og tror at det kommer mer langdistanse fra Oslo i løpet av noen år.

– Også østover?

– Det tror jeg definitivt, hvis kundene etterspør det, sier han.

Også Norwegian har sagt at det vil starte et stort tilbud av flyvninger mot Øst- og Sørøst-Asia, men venter enn så lenge forgjeves på rettigheter til å fly gjennom en Sibir-korridor i Russland.

Flere avganger

Norwegian varslet nylig 500.000 flere seter innenriks fra neste år, og SAS har sagt at det skal vokse to-tre prosent i det norske markedet og til utlandet. Det tilsvarer rundt 400.000 ekstra seter årlig.

Ifølge Avinor-tall er trafikkveksten ved norske flyplasser samlet på rundt fem prosent inneværende år.

– Jeg tror ikke at prispresset på flybilletter vil avta. Vi vil utvide rutetilbudet i Norge fordi det er et gigantisk marked for oss, sier Gustafson.(Vilkår)

Slik har Høyre taklet upassende sms-er til unge politikere
DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim stilte spørsmål om seksuell trakassering i politikken da statsminister Erna Solberg holdt oppsummerende pressekonferanse før jul. Slik svarte statsministeren.
02:01
Publisert: