For flybransjen er det en tommelfingerregel at pengene tjenes inn i høysesongen om sommeren hvert år – for å betale underskudd om vinteren med dårlig vær og mindre reising. Og forhåpentlig er det penger til overs for å betale nye fly og et utbytte til eierne.

SAS har aldri gitt eierne noe utbytte i moderne tid, og i stedet tømmes kassen i rekordtempo gjennom korona. Det synes nok en gang i SAS' kvartalsregnskap torsdag, som er preget av nedstengning i flere land og reiserestriksjoner.

I perioden fra november i fjor til januar i år endte omsetningen på 2,3 milliarder svenske kroner, ned fra 9,7 milliarder svenske kroner i samme periode året før.

Resultat før skatt ble på minus 1,9 milliarder svenske kroner, sammenlignet med et underskudd på 1,1 milliarder svenske kroner i samme periode året før.

SAS har avvikende regnskapsår fra november til oktober.

SAS har tidligere lagt frem et historisk underskudd på ti milliarder svenske kroner i regnskapsåret frem til oktober i fjor.

Mer enn fem milliarder er borte

Og selskapet fortsatte å brenne penger i det første kvartalet av det nye året: Beholdningen er nå nede i 4,7 milliarder svenske kroner, og selskapet har brent cirka 5,5 milliarder svenske kroner i kontanter i løpet av tre måneder.

SAS-sjef Rickard Gustafson sier kontantbeholdningen er rammet av at kundene endelig fikk betalt for kansellerte billetter i kvartalet.

– I dette kvartalet har «brent» veldig mye, men det skyldes en planlagt engangshendelse, nemlig at vi har tilbakebetalt 2,1 milliarder svenske kroner til kunder i refusjoner, sier han.

SAS-sjef Rickard Gustafson. Her på Kastrup-flyplassen i København i 2019.
SAS-sjef Rickard Gustafson. Her på Kastrup-flyplassen i København i 2019. (Foto: Aleksander Nordahl)

Gustafson måtte i fjor beklage overfor kunder at refusjonene tok tid. Det økte i tempo etter at SAS økte bemanningen midt i krisen – og at selskapet fikk inn 12 milliarder kroner i frisk kapital fra hovedeierne, den svenske og danske stat.

Kontantene fra den vanlige driften er i størrelsesorden minus to milliarder svenske kroner i kvartalet.

– Når man sammenlign epler med epler, så hadde vi minus 700 millioner svenske kroner i negativ kontantstrøm i måneden i fjerde kvartal i fjor, og omtrent det samme i dette kvartalet. Det synes jeg er ganske sterkt av oss, når vi ser at inntektene er vesentlig lavere i første kvartal enn kvartalet før det, og likevel holder vi nivået uendret, sier Gustafson.

Han sier økonomien har gått fra vondt til verre etter nedstengninger i vinter.

– Overalt, også i Norge, er det strammet inn, og det har senket etterspørselen til et minimum. Det er verre enn jeg trodde for fire til seks måneder siden. Derimot ser vi at vaksineringen er godt i gang, så jeg har kanskje mer forhåpninger frem mot sommeren om en fremgang – at landene tør å lette på restriksjoner og tillater at vi skal reise, sier Gustafson.

Han legger til:

– Jeg er ikke naiv, og tror ikke det blir en normal sommer. Men at vi i juli og tidlig i august kanskje er opp på halvparten av hva som er normalt om sommeren.

Venter svak bedring fremover

Vintermånedene er alltid det verste økonomisk sett – og denne vinteren blir antakelig et bunnivå i korona. Analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank hadde på forhånd beregnet at SAS ville få et underskudd før skatt på 2,5 milliarder kroner i vinter.

«Oppmuntret av litt bedre trafikk i andre halvår i fjor har mange aktører planlagt for en fortsatt bedring, men er blitt fanget av reiserestriksjonene mot slutten av 2020,» skrev Pedersen i en analyse for noen dager siden.

I november i fjor sank andelen solgte seter om bord i SAS-flyene til et bunnivå – under tre av ti seter var fylte i snitt. I januar var det nesten like ille. Det britiske mutantviruset sørget for nye nedstengninger og stengte grenser over jul og nyttår.

Fremover er håpet at vaksiner og varmere vær skal lette på restriksjonene gradvis.

SAS forbereder å gjenåpne 180 ruter frem mot sommeren, for det meste i Skandinavia og Europa, skriver selskapet i torsdagens rapport. Selskapet har også introdusert mer fleksible billettreservasjonssystemer, der adgangen til å avlyse bestillingen utvides for flere billettkategorier.

Selskapet sier også at det nå er i rute igjen når det gjelder refusjon av avlyste reiser, hvilket betyr at det igjen sørger for at kunder får tilbakebetalt pengene innen syv dager.

Pedersen tror på gradvis bedring også for SAS frem mot sommeren, selv om det ikke blir som normalt i år.

«Vi forutser en kapasitetsutvikling på minus 60 prosent i forhold til normalen i andre kvartal 2021, stigende til minus 30 prosent i tredje kvartal og minus 20 prosent i fjerde kvartal,» står det i rapporten.

Pedersen mener det et hevet over enhver tvil at selskapet ender med et milliardunderskudd i regnskapsåret frem til oktober i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.