SAS ser foreløpig en svakhet i bestillingene for sommersesongen hvor de fleste aktører ifølge selskapet driver «aggressiv prisstrategi». I tillegg til klimakrise, den varme sommeren i fjor og valutaeffekter er det bakteppet for den svakere utviklingen i sommer sammenlignet med tidligere år.

Det sier administrerende direktør Rickard Gustafson under SAS' telefonkonferanse tirsdag, ifølge TDN Direkt.

– Vi er ikke det eneste flyselskapet som går ut og sier dette, men det er en aggressiv prisstrategi blant de fleste operatører, inkludert charterselskapene, for sommersesongen.

– Vi trenger å modernisere hvordan vi kommuniserer og forhandler med våre ansatte, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.
– Vi trenger å modernisere hvordan vi kommuniserer og forhandler med våre ansatte, sier SAS-sjef Rickard Gustafson. (Foto: Mikaela Berg)

Klimadebatten er i mediebildet i Sverige om dagen, og vi ser at dette har spredt seg til Norge og spesielt Danmark. Vi ser også en svakere etterspørsel innlands i Sverige da flere bedrifter ser på alternative løsninger til distanser som kan bli gjort med tog på tre–fire timer, sier han.

Dyrere Europa-ferie

Også valutaeffekter, spesielt med tanke på svenske kroner mot euro, har en negativ effekt på sommerbookingen. For regnskapsmessig andre kvartal var de negative valutaeffektene 343 millioner svenske kroner.

– Med en euro på 10–11 svenske kroner er det nok mange familier som ser at det blir for dyrt å feriere i Europa i sommer og ser på andre alternativer. Samtidig husker man den fine sommeren i fjor, sier han, ifølge TDN Direkt.

Videre sier Gustafson at høye drivstoffkostnadene påvirker alle flyselskaper likt, men at det slår ekstra hardt ut på SAS, da de må konvertere drivstoffkostnad fra dollar til svenske kroner, som gir en større negativ effekt enn selskaper som opererer med for eksempel euro som basisvaluta.

– Vi ser ingen tegn på at svenske kroner skal hente seg inn mot nøkkelvalutaer og forventer at det fortsatt vil være utfordrende fremover, sier han.

Advarer de ansatte

Videre ble totalkostnaden for streiken i april og mai på 745 millioner svenske kroner, mens de har en positiv kostnadseffekt på 95 millioner kroner i variable kostnader som lavere drivstofforbruk og flyplassavgifter. 430 millioner svenske kroner vil bli bokført i andre kvartal, mens 220 millioner svenske kroner blir bokført i tredje kvartal.

Neste år vil det være forhandlinger med kabinansatte, og Gustafson mener alle nå må innse at konflikt ikke er veien fremover.

– Situasjonen er absurd og det er en utdatert måte å jobbe med fagforeninger. Dessverre valgte foreningene å maksimere presset på selskapet, men jeg håper nå at alle ser hvordan dette har påvirket resultatet og vårt rykte blant våre kunder. Vi trenger å modernisere hvordan vi kommuniserer og forhandler med våre ansatte. Våre ansatte søker jobbtrygghet, mens en streik som dette gjør at vi ikke blir konkurransedyktige, og det er noe de ansatte bør tenke over, sier han.

Når det gjelder kompensasjon til selskapets kunder som følge av streiken, viser Gustafson til EU-regel 261, og sier at selskapet ikke vil kompensere kunder utover lovgivning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.