SAS håpet lenge å få en enighet med kabinansatte om effektiviseringer og ny kollektivavtale i god tid før 28. oktober i år. Det var en tidsfrist for når SAS hadde planlagt å ta opp et milliardbeløp i lån for å finansiere den pågående konkursprosessen i USA.

Før SAS kan få utbetalt resten av dette brolånet, må nemlig avtaler med de store ansattgruppene om betydelige effektiviseringer være på plass.

Meglingsfrist fredag

I slutten av oktober skrev DN at riksmekler Mats Wilhelm Ruland var kontaktet for å bistå med frivillig megling mellom partene 10. og 11. november, altså torsdag og fredag denne uken.

I Norge handler samtalene mellom SAS, LO-tilknyttede Norsk Kabinforening og Parat-tilknyttede SAS Norge Kabinforening både om en ny kollektivavtale og effektiviseringer. Derfor er samtalene spesielt omfattende for de norske ansatte.

I Sverige og Danmark er partene utelukkende involvert i samtaler om effektiviseringer, og ikke en ny kollektivavtale.

Målet er altså å få til en enighet i Norge før helgen, og ellers øker faren for ny streik. Det skjer ved at arbeidstakerne i så fall formelt søker om plassoppsigelse.

I en tekstmelding skriver konstituert leder Elin Roverudseter i Kabinansattes forbund til DN torsdag ettermiddag:

«Sitter fortsatt. Ingen utvikling så langt.»

Utover dette vil ikke arbeidstakerne uttale seg mens meglingen pågår.

– Vi har meklet i dag, men kan ikke si noe om innholdet. Vi er akkurat ferdig for dagen og møtes igjen i morgen, opplyste Martinus Røkkum, som leder SAS Norge kabinforening, til NTB i 19-tiden torsdag.

Han sier at det foreløpig er satt av tid for mekling fredag.

– Så får vi se om det er behov for mer tid. Det er en frivillig mekling, så det er ikke satt noen tidsfrist, sier Røkkum til NTB.

Riksmekler Ruland sa til DN for to uker siden:

– For at det skal være aktuelt med en tvungen megling, må det komme en plassoppsigelse først, og det er ikke blitt innlevert ennå.

SAS: – Har tro på løsning

For SAS – som var gjennom en opprivende pilotstreik i sommer som rammet cirka 370.000 passasjerer midt i høysesongen – handler alt om å unngå en ny streik. Samtidig er selskapet nødt til å oppnå effektiviseringer og kostnadskutt i tråd med redningsplanen «SAS Forward».

SAS' pressesjef Tonje Sund skriver i en e-post:

– Vi er veldig glade for at den frivillige meglingen nå er i gang og ser frem til en konstruktiv dialog i forhandlingsrommet. Av respekt for prosessen ønsker vi ikke å kommentere ytterligere. Vi har tro på at vi skal komme frem til en løsning sammen med kabinforeningene.

Både forhandlingene og meglingen har vært krevende fordi kabinforeningene krever et lønnstillegg for medlemmene, samtidig som selskapet ber om løsninger som kan gi flere arbeidstimer om bord i flyene til en lavere kostnad.

SAS står i en langvarig konkursprosess i en domstol i New York og har fått innvilget et brolån – såkalt debtor-in-possession-financing (DIP-finansiering) – på totalt syv milliarder kroner. Have beløpet er allerede utbetalt, mens den siste delen av beløpet utbetales når avtaler om kutt med både de ansatte og store kreditorer er i havn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.