Onsdag klokken 11 stilte SAS-pilotenes forhandlingsledere fra Sverige, Danmark og Norge hos Riksmekleren i Oslo. Også SAS hadde fløyet inn en delegasjon fra tre land for å finne en løsning på streiken.

Det skal ikke ha vært en tilnærming på ett tema som fikk partene sammen, men begge parter innser alvoret og er opptatt av å finne en løsning, sier en kilde tett på prosessen.

Etter en løsning vil det uansett ta flere dager før alle SAS-flyene går som normalt igjen.

– Det tar mellom 24 og 48 timer å få alle flyene og besetning på riktig plass etter en omfattende streik som dette, sier Hans Jørgen Elnæs, analytiker og eier av konsulentselskapet Winair.

Onsdag sendte SAS en melding om at 280 avganger på torsdag frem til klokken 14 er kansellert – uansett utfall hos Riksmekleren. Det vil ramme ytterligere 20.000 passasjerer.

Krevende ukeslutt uansett

Hvis partene blir enige og SAS-streiken kan avblåses torsdag, tror Elnæs at mange passasjerer likevel kan få det vanskelig med å komme frem før helgen.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.
Analytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair. (Foto: Per Thrana)

– Selv om SAS foreløpig bare har kansellert til torsdag klokken 14, vil det bli mange kanselleringer etter det. Alle flyene vil tidligst gå som normalt fredag kveld.

– Hvilke avganger tror du SAS vil prioritere?

– Det er selvsagt lettest å komme i gang på de store rutene ut fra Oslo, Stockholm og København, fordi det er flest mannskap tilgjengelig på disse basene. Også langdistanse vil nok bli prioritert, sier Elnæs.

SAS’ informasjonssjef Knut Morten Johansen sier ruteprogrammet torsdag ettermiddag fortsatt er satt opp som vanlig og at de vil forsøke å få flest mulig fly av gårde. Nøyaktig hvor mange, kan han ikke si.

– Utfallet fra meglingen er selvsagt avgjørende. Man må normalt ha en viss tid før alle ressursene og logistikken er på plass og det er luft under alle vingene igjen, sier Johansen.

I tillegg flyr SAS’ underleverandører som vanlig – mindre regionale fly og datterselskapet SAS Ireland med fly til og fra London og Malaga – og det betyr at rundt 30 prosent av flyvningene uansett går som normalt.

Knut Morten Johansen i SAS kan ikke si når alle flyene er i rute.
Knut Morten Johansen i SAS kan ikke si når alle flyene er i rute. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Onsdag var streiken inne i sin sjette dag og rundt 330.000 passasjerer er rammet hittil. Analytikeres anslag på tapene i SAS ligger på mellom 50 til 100 millioner kroner daglig. Det vil si at tapene kan ha passert 500 millioner kroner samlet på seks dager.

SAS-aksjen har falt 11 prosent på én uke i Stockholm, der mesteparten av handelen skjer. Onsdag var det bare handel i København og aksjen steg fem prosent.

Norwegian flyr inn gevinst

Erkerivalen Norwegian har gjennom streiken hatt flere ekstraavganger daglig på norsk innenriks for å ta unna økt etterspørsel fra reisende. Tirsdag og onsdag var det syv ekstra avganger hver dag fra Oslo tur-retur de største byene i Norge. Det tilsvarer cirka 2600 ekstra seter per dag.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen sier det er for å få alle frem.

– Vi har opplevd stor pågang de siste dagene og har fått mange henvendelser fra strandede passasjerer som ber om hjelp til å komme seg hjem. Vi har klart å finne noen luker i vårt flyprogram som har gjort at vi har kunnet sette opp noen ekstra avganger mellom Oslo og en del byer i Norge. Det har mange satt pris på, sier han.

Det har Norwegian full anledning til.

Derimot ble det irritasjon internt i SAS da streikende SAS-piloter sist helg roste Norwegian for å sette opp slike avganger.

– Det er til hjelp at Norwegian har kapasitet til å sette opp ekstra avganger, sa Jan Levi Skogvang i SAS Norge Pilotforening til NTB på første streikedag, sist fredag.

SAS-pilotene har på sin side med i kollektivavtalene at slik ekstra kapasitet er streikebryteri.

I kollektivavtalen står det:

«SAS forplikter seg til, på oppfordring fra [forening], i hvert enkelt tilfelle ikke å øke egen linjetrafikk på destinasjoner til de land hvor IFALPA-tilknyttede pilotforeninger er i konflikt.»

IFALPA er den internasjonale paraplyorganisasjonen for pilotene.

– Poenget er å ramme passasjerene minst mulig og det er det jeg hele tiden har forsøkt å få frem, sa Skogvang til DN denne uken.

Enn så lenge er også billettprisene skrudd til værs. På mange av de største rutene koster billettene denne uken tre til fire ganger mer enn vanlig, melder nettportalen Finn Reise til NRK. Mellom Oslo og København fant DN tirsdag billigste tur-retur-billett med avreise 1. mai og hjem søndag for 7399 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.