– På ett eller annet tidspunkt må vi innse at slaget er tapt, sier SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs.

– Sier du at i dag er det «make it or break it»?

– Det ser sånn ut, ja.

Nå sitter partene for sjette dag på rad i meglingen etter bruddet. Forhandlingsleder mener de nå må innse si at de ikke kommer lenger.

– Styret kan ikke se på dette lenger. Det er nok i dag.

SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs møter pressen utenfor Näringslivets Hus i Stockholm før mandagens forhandlinger starter mellom SAS og pilotforbundene.
SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs møter pressen utenfor Näringslivets Hus i Stockholm før mandagens forhandlinger starter mellom SAS og pilotforbundene. (Foto: Fredrik Persson / TT)

– Vi jobber på med ny energi i dag. SAS får gjøre og si hva de vil, vi er ferdige når vi er ferdig, svarer Jan Levi Skogvang som er leder for SAS-pilotene i Parat i en sms.

Like før klokken 09 ankom pilotdelegasjonen Näringslivets Hus i Stockholm.

Maratonforhandlingene tok en pause søndag kveld og ble gjenopptatt mandag morgen.

Streiken er inne i sitt 14 døgn.

– Vi er villige og sitter fortsatt i forhandlingene her. Vi håper på en løsning i dag, sier Martin Lindgren som er styreleder i SAS Pilot Group.

Mens forhandlingene pågår, renner pengene ut av kassen til SAS og tusenvis av skandinaver får ferieplanene snudd på hodet.

– Forventningene er at vil komme frem til en avtale i dag. Vi sitter til vi blir klare, men vi håper det skjer i dag, sa Pilotforbundets Martin Lindgren mandag morgen.
– Forventningene er at vil komme frem til en avtale i dag. Vi sitter til vi blir klare, men vi håper det skjer i dag, sa Pilotforbundets Martin Lindgren mandag morgen. (Foto: Fredrik Persson/TT/NTB)

– Forventningene er at vil komme frem til en avtale i dag. Vi sitter til vi blir klare, men vi håper det skjer i dag, sier Lindgren.

Markedet reagerer også positivt mandag morgen. SAS-aksjen stiger over ti prosent på Oslo Børs fra start.

– Selskapet må komme i gang

Den svenske riksmekleren Claes Stråth var på vei ut til lunsj like før klokken 13 mandag.

– Vi er inne i den sjette uken med megling, så det er på tide å gjøre opp nå, sier han.

– Tror du det er noe annerledes i dag?

– Vi nærmer oss en løsning hver dag.

– Det våger jeg ikke ha en bestemt oppfattelse om. Vi begynner å nærme oss tidspunktet der det ikke lenger går, sa den svenske riksmekleren Claes Stråth mandag ettermiddag.
– Det våger jeg ikke ha en bestemt oppfattelse om. Vi begynner å nærme oss tidspunktet der det ikke lenger går, sa den svenske riksmekleren Claes Stråth mandag ettermiddag. (Foto: Carolinja Byrmo/TT/NTB)

– For vår del kan man alltids holde på, men selskapet må komme i gang. De driver en virksomhet som handler om å flytte folk fra en plass til en annen, sier den svenske megleren.

På spørsmål fra DN om meglingen kan vare i flere dager til, svarer Stråth:

– Det våger jeg ikke ha en bestemt oppfattelse om. Vi begynner å nærme oss tidspunktet der det ikke lenger går, sier han.

Stråth vil ikke svare på hva han legger i at «det ikke lenger går».

Bisarr situasjon

Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening (NSF) kan ikke garantere en løsning i dag.

– Det kan bli en avtale i dag, men det behøver ikke å bli det. Vi prøver på det. Det viktigste for oss er å komme frem til en løsning alle kan leve med.

Fortsatt er det flere uløste tema i forhandlingene.

– All forhandling handler om kompromiss, men vi står i en bisarr situasjon. Det er som om naboen din har stjålet huset ditt, og så krever en høy pris for at du skal få kjøpe det tilbake. Samtidig brenner naboens hus, og du skal hjelpe ham å slukke den brannen. Så det er litt annerledes forhandling.

Tonje Sund, som er presseansvarlig for SAS i Norge, besvarer uttalelsene på følgende måte:

– SAS kjemper nå sitt livs kamp for overlevelse, og vår fokus er å redde selskapet – og 8.000 arbeidsplasser. Vi har vært tydelige hele veien på at i dette arbeidet må alle bidra, inkludert pilotene.

Skal flys av SAS-piloter

Pilotene kjemper for reansettelse av oppsagte piloter og å få på plass en langsiktig tariffavtale.

– Vi har en avtale som sier at SAS-fly skal flys av SAS-piloter. Og det kjemper vi for å få på plass, sier Klokset.

Klokset legger ikke skjul på at mye står på spill.

– Vi kjemper for eksistensgrunnlaget for SAS-pilotene, og samtidig så er selskapet i en alvorlig situasjon.

Maratonforhandlingene begynner å bli merkbar på garderoben.

– Jeg er inne på reserveskiftet, men har et par til, sier Klokset.

25 punkter

Den svenske megleren Claes Stråth var søndag kveld optimistisk til fremdriften, selv om det ble en pause over natten.

– Vi har en liste med 25 områder som vi skal behandle, og mange av dem er nå avkrysset, sa søndag kveld ifølge TT. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.