Etter godt og vel én uke har SAS-pilotene meglet med ledelsen i flyselskapet helt inn mot tidsfristen klokken 12 mandag. Til tross for hektisk aktivitet på slutten, blir det nå streik.

SAS melder at omkring halvparten av alle flyavganger de neste dagene blir kansellert. Det vil videre ramme 30.000 passasjerer daglig, skriver selskapet i en børsmelding.

– Dette er veldig dårlige nyheter for selskapet, sier konsernsjef Anko van der Werff.

Mandag har han ankommet Näringslivets hus i Stockholm og viser alvoret i den tilspissede situasjonen:

– Vi har akkurat kommet gjennom en pandemi som har pågått i to år. Det var nå vi skulle startet opp igjen. En streik nå er veldig alvorlig, sier van der Werff.

Mandag snakker han til pressen for første gang siden meglingen startet.

– Vi snakker her om kunder og passasjerer som rammes av streiken, men vi snakker også om 8.000 jobber som nå står i fare, fortsetter konsernsjefen.

Partene har de siste dagene gjentatt utallige ganger at de har stått langt fra hverandre, at det har vært «intense forhandlinger» og de har brukt kundenes beste som argument for utsettelsene. Ved hver frist har alternativet vært streik. Og det er kun drøyt tre år siden forrige gang pilotene streiket.

Den gangen rapporterte SAS om et tap på 650 millioner svenske kroner etter en streik på seks dager. I børsmeldingen mandag skriver SAS-ledelsen:

«Streiken har en negativ effekt på selskapets likviditet og finansielle situasjon, og denne effekten kan komme til å bli vesentlig om streiken blir langvarig».

Presset i mange år

– Nå er det konflikt, konstaterer Marianne Hernæs, SAS' forhandlingsleder når hun kommer ut for å møte pressen i Stockholm.

– Av de 800 millioner kronene dere har krevd i besparelser, hvor mye var pilotene villige til å gi?

SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs sier meglingen pågikk til klokken 11.59 – ett minutt før fristen gikk ut mandag.
SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs sier meglingen pågikk til klokken 11.59 – ett minutt før fristen gikk ut mandag. (Foto: Hedvig Idås)

– Vi går ikke inn på de detaljene. Vi skal tross alt møtes igjen etter konflikten for å prøve å finne en løsning, så vi kan ikke si noen ting om det.

– Har det vært noen bevegelser etter klokken 08 i dag, av betydning?

– Ja, for begge parter har det det.

På spørsmål om når partene kan møtes igjen, svarer Hernæs at hun ikke vet. De svenske pilotenes representant sier at streiken starter, men at pilotene er vil tilbake til forhandlingsbordet så fort ledelsen beveger på seg.

– Nå er det en konflikt og så må man jo bli enige, begge parter, om det er interesse for å møtes igjen, sier Hernæs.

Leder i Norske SAS-flygeres Forening, Roger Klokset, mener det ikke var en vei utenom streik:

– Pilotene i SAS har vært presset i mange omganger over flere år, og vi er nå allerede nå på et nivå som er veldig konkurransedyktig. Som vi har nevnt tidligere har vi tilbudt SAS-ledelsene de samme betingelsene som pilotene i Norwegian har. De er for dyre for SAS, sier Klokset og fortsetter:

Roger Klokset i Norske SAS-flygeres Forening leder en av de to norske pilotforeningene i SAS.
Roger Klokset i Norske SAS-flygeres Forening leder en av de to norske pilotforeningene i SAS.

– Vi kunne også vært med på betingelsene pilotene i Ryanair har, men de er også for dyre for SAS.

Når Hernæs får spørsmål om hvorfor det blir konflikt, svarer hun:

– Det er som jeg har sagt tidligere, vi har SAS Forward som vi er helt avhengig av for å overleve. Så det er det det faller på, legger Hernæs til, og viser til planene som innebærer alt fra kostnadskutt til en finansiell oppvask.

– Nå er det umiddelbar streik?

– Ja, vi har laget en avtale med pilotene om at de er ikke i streik før de komme til sin hjemmebase. Vi vil derfor oppleve at det er noen fly som går, men innen 24 timer vil samtlige piloter være ute i streik, sier Hernæs.

Kjemper for oppsagte kolleger

Meglingen har gjennom uken utsatt fristen flere ganger og for fjerde gang lørdag. Da ble fristen flyttet til mandag, men kvelden før forlot pilotforeningenes topper demonstrativt Näringslivets hus i Stockholm for «sove ut og hvile».

Den drøyt ukelange meglingen er i utgangspunktet en tarifforhandling, men kjernen i konflikten mellom SAS-ledelsen og -pilotene har vært opprettelsen av to nye flyselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.

Om ledelsens krav om besparelser på 800 millioner kroner sier pilotleder Klokset at han ikke vil kommentere detaljer fra meglingsrommet. På spørsmål om pilotene fraskriver seg ansvaret for streiken ved å si at det er «ledelsen som må komme oss i møte», svarer Klokset:

– Jeg håper ikke det. Vi tar ansvar for passasjerene, men vi tar også ansvaret for våre medlemmer og den skandinaviske modellen som er truet her – det er det ingen tvil om.

Når så Klokset blir utfordret på van der Werffs påstand om at det er en streikekultur i selskapet, svarer pilotlederen:

– For min egen del har jeg vært ansatt i selskapet siden 1998, og jeg har bare vært med på én streik tidligere og det var i 2019.

De fire fagforeningene som nå går til streik organiserer til sammen 900 SAS-piloter, derav omkring halvparten i Norge. Ifølge SAS vil de streikende pilotene sette morselskapets flyvninger på bakken. I starten vil fortsatt datterselskapenes og SAS «eksterne partnere» fortsatt gjennomføre sine planlagte flyvninger.

Riksmegler Mats Wilhelm Ruland har ledet forhandlerne, som for øvrig har bestått to svenske forhandlere og en dansk.
Riksmegler Mats Wilhelm Ruland har ledet forhandlerne, som for øvrig har bestått to svenske forhandlere og en dansk. (Foto: Rodrigo Freitas)

SAS-pilotene mener selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS avviser dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler. Fra pilothold sies det at ansettelse i datterselskapene gir dårligere betingelser, og fagforeningene kjemper for at kollegene blir gjenansatt i morselskapet.

Dermed ble tarifforhandlingene en kamp om mer enn bare økonomiske betingelser, og mer en dragkamp om prinsipper.

– Er dere villig til å gi de gjenansettelse, som pilotene ønsker seg?

– Ja, det har de fått, sier Hernæs mandag, etter at streiken er et faktum.

– De har fått gjenansettelse i morselskapet på 450?

– Det er ingen som er ansatt i morselskapet, men de har fått ansettelse. SK-pilotene er jo ikke ansatt i morselskapet, fortsetter Hernæs.

– Ja, men de skulle bli ansatt i morselskapet?

– Og i SAS Link og SAS Connect, svarer Hernæs.

Setter selskapets fremtid på spill

– Det finnes en avtale i SAS. Vi mener SAS har brutt den avtalen. 560 flyvere er blitt sagt opp, og når pandemien slipper og folk vil fly igjen, så får altså ikke disse flyverne sine jobber tilbake, men må søke på dem i nye datterselskap, uttalte forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, da han ankom forhandlingslokalene fredag ettermiddag for å bistå i innspurten.

På spørsmål om et selskaps organiseringsform i det hele tatt er relevant under en tarifforhandling, LO-topp Wasland at han ikke ville kommentere det, og la til:

– Trygghet for arbeidsplassen er kjempeviktig for alle i Skandinavia.

Både SAS og pilotkorpset har vært tydelige om at en lammende streik vil ramme økonomien som allerede er kritisk.

Nylig uttalte konsernsjef van der Werff at pilotkorpset risikerer å sette selskapets fremtid på spill ved en streik. DN skrev denne uken at egenkapitalen synker raskt mot null hvis hele selskapet parkeres på bakken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.