Meglingen mellom SAS og de fire pilotforeningene i selskapet er på overtid, og rundt klokken 00.30 natt til onsdag kom en foreløpig avklaring:

Utfallet er at meglingen fortsetter i tre dager til.

Ny frist: Natt til lørdag

– Det er fordi det er komplekse spørsmål som skal få en løsning, sier den norske riksmegleren Mats Wilhelm Ruland til pressekorpset.

– Det er jobbet intenst for å finne en løsning. Dette er profesjonelle parter, sier han.

Han har ledet meglingen og utdyper overfor DN at det er de norske kjørereglene for slike prosesser som gjelder, noe som åpnet for å utsette fristen med tre dager.

– I praksis vil forhandlingene foregå her i Stockholm for partene fra alle de tre landene i tre nye døgn, sier han til DN.

Riksmegler Mats Wilhelm Ruland møtte mediene foran Näringslivets hus i Stockholm.
Riksmegler Mats Wilhelm Ruland møtte mediene foran Näringslivets hus i Stockholm. (Foto: Rodrigo Freitas)

SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs sier:

– Meglingen i Norge fortsetter i tre døgn til. Dette er alvorlige spørsmål for SAS og for kundene.

Dette vil bety at ny frist er ved midnatt natt til lørdag 2. juli.

I Norge hadde LO-tilknyttede Norsk Flygerforbund og Norske SAS-flygeres forening (NSF) på forhånd varslet plassoppsigelse for 256 medlemmer, mens Parat Luftfart og SAS Norge Flygerforbund (SNF) ville ta ut opptil 170 medlemmer ved en streik. Konflikten har oppstått midt i høysesongen, og det ble tidligere i uken anslått at 45.000 passasjerer kunne bli rammet daglig.

Steile fronter i meglingen

Leder Jan Levi Skogvang i SNF var tirsdag kveld lite nådig mot SAS-ledelsen.

– Det er de som har skapt denne konflikten, sa han.

Jan Levi Skogvang snakket med pressen i en pause i forhandlingene tirsdag kveld.
Jan Levi Skogvang snakket med pressen i en pause i forhandlingene tirsdag kveld. (Foto: Rodrigo Freitas)

SAS' kommunikasjonsdirektør Karin Nyman advarte mot følgene av en streik:

– En streik vil være helt ødeleggende for SAS.

Prinsippspørsmål

Det har vært uvanlig steile parter i forkant av meglingen. Pilotforeningene forlot frivillige forhandlinger etter én dag i slutten av mars. Siden den gang har det vært sporadisk kontakt mellom partene, før pilotene søkte om megling og varslet et mulig streikeuttak tidlig i juni.

Tidligere på våren la SAS-ledelsen frem redningsplanen «SAS Forward», og en del av planen handler om å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader. Av dette skal pilotkorpset bidra med rundt 800 millioner svenske kroner.

Under korona har SAS-pilotene gått med på midlertidig deltid og lønnsfrys i en begrenset periode, men har sagt nei til store og varige effektiviseringer i to omganger. Pilotkorpset har også avvist et tilbud som ville ha sikret gjenansettelse av samtlige oppsagte piloter hos morselskapet, i bytte mot store effektiviseringer.

SAS-pilotene har i en periode vært villige til å diskutere noen effektiviseringer, men det har vært strid mellom partene om vilkårene får å få gjennom slike kutt. SAS står fast ved opprettelsen av to nye flyselskaper på vei ut av pandemien; SAS Connect og SAS Link. Disse har nye og billigere kollektivavtaler enn i morselskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.