Ved midnatt er tidsfristen i SAS-meglingen i Stockholm passert, men det er foreløpig ikke kommet noen nyheter fra partene ut til pressen.

Litt over klokken 23.30 beveget SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs seg gjennom resepsjonen i Næringslivets hus, før hun tok heisen opp til forhandlingsrommene i femte etasje. Der sto lysene fortsatt på.

Rundt klokken 21.00 tirsdag var flere representanter fra begge sider på vei ut av lokalene for å trekke luft. Riksmekler Mats Wilhelm Ruland sa da at det fortsatt var lang avstand mellom partene.

– Vi kan ikke og vil ikke spekulere i om det kan bli streik, sa han.

– En god del flere spørsmål må på plass før vi er ferdige. Det har vært bevegelse gjennom forhandlingene, men fortsatt mye som må på plass, sa Ruland.

Mens partene og riksmekleren fortsatt er innstilt på å finne en løsning, er tiden i teorien løpt ut. Det er ikke lik praksis i de tre landene for hvordan man kan gå over tiden. Fem minutter etter midnatt er det fortsatt ikke kommet noe fra noen av partene.

– Det er de som har skapt denne konflikten, sa Jan Levi Skogvang, leder for én av de norske pilotforeningene, tidligere på kvelden, og rettet skytset mot SAS-ledelsen.

Så sa han:

– Vi har fortsatt mål om å komme i mål.

Mye står på spill i det tradisjonsrike selskapet som så vidt er i full gang etter pandemien.

– En streik vil være helt ødeleggende for SAS, sa SAS' kommunikasjonsdirektør Karin Nyman
under en kort og impulsiv pressekonferanse på fortauet utenfor lokalene i Stockholm.

– Jeg tror alle forstår konsekvensene, sa SAS-toppen ved 21.45-tiden.

Kun drøye to timer før fristen gikk ut, krysset hun fortsatt fingrene og håpet det beste. Hun påpekte at streiken vil ramme flere flygninger i Norge enn i de andre nordiske landene.

– Det er høysesong, og det er fullbooket nesten over alt. Hvis flyene blir innstilt, vil det være veldig vanskelig å finne nye billetter. En konflikt er ikke noe alternativ, sa hun.

– SAS er i en vanskelig situasjon, men det frigjør ikke ledelsen, sa pilot-topp Skogvang.

Her er pilottopp Jan Levi Skogvang på vei ut av Næringslivets hus i Stockholm.
Her er pilottopp Jan Levi Skogvang på vei ut av Næringslivets hus i Stockholm. (Foto: Rodrigo Freitas)

Dramatisk for mange

På Oslo lufthavn var det tirsdag ettermiddag ganske vanlig sommerutfart etter at flyteknikerstreiken ble avblåst gjennom tvungen lønnsnemnd tidlig på dagen.

Samtidig ulmer det en mulig streik blant 900 SAS-piloter som kan sette de fleste av selskapets fly på bakken innen onsdag morgen.

For Tom Erik Westgaard kan en potensiell pilotstreik i SAS bli svært rammende. Westgaard jobber som sykepleier og er denne uken på oppdrag for SOS International.

– SOS International skreddersyr hjemreisen for skadde og syke i utlandet, og en potensiell streik kan være dramatisk for mange, sier Westgaard.

Natt til onsdag 29. juni er det frist i meglingen mellom SAS og pilotene. Kommer de ikke til enighet går 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark ut i streik. Det kan fort påvirke hverdagen for sykepleier Tom Erik Westgaard og hans pasienter.
Natt til onsdag 29. juni er det frist i meglingen mellom SAS og pilotene. Kommer de ikke til enighet går 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark ut i streik. Det kan fort påvirke hverdagen for sykepleier Tom Erik Westgaard og hans pasienter. (Foto: Rodrigo Freitas)

Tirsdag ettermiddag venter han på SAS-flighten til Zürich – en tur som etter alle solemerker kommer til å gå av sted som planlagt. Verre kan det bli på returen. Fra Zürich skal han videre til Tenerife hvor han skal plukke opp en finsk pasient, som skal flys til Helsinki.

– Fra Tenerife skal pasienten flys med Air France til Helsinki, men fredag skal jeg hjem med SAS, sier Westgaard, som tirsdag er usikker på den returen går avsted.

Alle meglere er i Stockholm

Mens forhandlingene er inne i sluttspurten, gjør Michael Berglund sikkerhetssjekken før SAS flyet til Stockholm letter fra Gardermoen.

Noe forsinket gjør flyvert Michael Berglund og resten av besetningen unna de siste sikkerhetsrutinene før SAS-flyet skal ta av fra Gardemoen.
Noe forsinket gjør flyvert Michael Berglund og resten av besetningen unna de siste sikkerhetsrutinene før SAS-flyet skal ta av fra Gardemoen. (Foto: Rodrigo Freitas)

De siste dagene har både arbeidertaker- og arbeidsgiversiden vært samlet hos Svenskt Näringsliv – Sveriges svar på NHO – midt i bydelen Östermalm i Stockholm. Prosessen blir koordinert av meglere fra hvert av de tre landene, og Riksmekleren i Norge er representert ved riksmekler Mats Wilhelm Rustad. SAS' forhandlingsdelegasjon ledes av norske Marianne Hærnes, og får bistand fra blant annet NHO Luftfart.

På motsatt side av bordet sitter fire fagforeninger for pilotene i SAS under paraplyen SAS Pilot Group. Det har vært uvanlig steile parter i forkant av meglingen. Pilotforeningene forlot frivillige forhandlinger etter én dag i slutten av mars. Siden den gang har det vært sporadisk kontakt mellom partene, før pilotene søkte om megling og varslet et mulig streikeuttak tidlig i juni.

For flyvertinne Dina Lithander Nilsen hos konkurrenten Flyr, er en potensiell streik i SAS allerede på agendaen.

Flyr-flyvertinne Dina Lithander Nilsen kan vente seg ekstra passasjerer på returen fra Paris.
Flyr-flyvertinne Dina Lithander Nilsen kan vente seg ekstra passasjerer på returen fra Paris. (Foto: Rodrigo Freitas)

– Vi har allerede merket pågangen hos oss, sier Lithander Nilsen.

Tirsdag er hun på jobb og på vei til Paris.

– Ja, det kan være at vi får noen ekstra SAS-passasjerer på returen på onsdag, sier hun.

Passasjerer klare for avgang fra Oslo til Stockholm tirsdag ettermiddag. Onsdag kan cirka 900 SAS-piloter gå til streik.
Passasjerer klare for avgang fra Oslo til Stockholm tirsdag ettermiddag. Onsdag kan cirka 900 SAS-piloter gå til streik. (Foto: Rodrigo Freitas)

LO-tilknyttede Norsk Flygerforbund har varslet plassoppsigelse for 256 medlemmer, mens Parat Luftfart ville ta ut opptil 170 medlemmer ved en streik. Konflikten har oppstått midt i høysesongen, og kan ramme inntil 45.000 passasjerer daglig ved en streik.

Tidligere på våren la SAS-ledelsen frem redningsplanen «SAS Forward», og en del av planen handler om å kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader. Av dette skal pilotkorpset bidra med rundt 800 millioner svenske kroner.

Prinsippspørsmål

Under korona har SAS-pilotene gått med på midlertidig deltid og lønnsfrys i en begrenset periode, men har sagt nei til store og varige effektiviseringer i to omganger. Pilotkorpset har også avvist et tilbud som ville ha sikret gjenansettelse av samtlige oppsagte piloter hos morselskapet, i bytte mot store effektiviseringer.

SAS-pilotene har i en periode vært villige til å diskutere noen effektiviseringer, men det har vært strid mellom partene om vilkårene får å få gjennom slike kutt. SAS står fast ved opprettelsen av to nye flyselskaper på vei ut av pandemien; SAS Connect og SAS Link. Disse har nye og billigere kollektivavtaler enn i morselskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.