Lørdag ble det klart at SAS-ledelsen og -pilotene utsetter meglingsfristen nok en gang. Ny frist er mandag klokken 12.
– Det går fremover, ellers ville vi ikke utsatt og utsatt. Men vi står fortsatt veldig langt fra hverandre, sier SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs lørdag.
– Hvor lenge skal dere holde passasjerene på pinebenken?
– Det har vi full forståelse for. På den andre siden forsøker vi å finne løsninger for å unngå en vond streik for alle parter. SAS beklager den situasjonen vi er i, men vi forsøker alt vi kan for å lykkes - og redde sommerferien til alle passasjerene våre, sier Hernæs.
Roger Klokset, leder for SAS-pilotene i Norge, sier at de gjør det de kan for å finne en løsning.
– Vi gjør alt vi kan for å unngå å ramme passasjerene våre, og fortsetter derfor å mekle på overtid. SAS-pilotene kjemper for prinsipielle arbeidstakerrettigheter og trygghet for jobbene våre. Jeg forventer at utsettelse av meklingsfristen fører til at SAS-ledelsen viser enda større vilje til å komme til enighet, sier Klokset.
SAS-ledelsen og pilotene ble ikke enige innen den forrige fristen, og har derfor forhandlet gjennom natten og formiddagen.
– Vi har ikke en avgjørelse nå. Vi vil pause klokkene, sa Keld Bækkelund Hansen i Dansk Metal – de danske pilotenes øverste representant, litt over midnatt natt til lørdag.
Partene ga først hverandre en utsettelse til 05 lørdag morgen. Men allerede klokken 01 ble fristen utsatt til klokken 11.
– Vi sitter fortsatt langt fra hverandre, men vi må gi hverandre litt mer tid. Dette er veldig viktig for selskapet, men dette er aller mest viktig for kundene og det er de vi tenker på nå, sa SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs.
Meglingen mellom SAS og de fire pilotforeningene under paraplyen SAS Pilot Group (SPG) hadde i utgangspunktet en siste tidsfrist som var satt til midnatt natt til lørdag. Da hadde partene meglet i tre dager på overtid etter at den opprinnelige fristen gikk ut natt til onsdag.
To av de fire foreningene er norske – en ligger under LO og en ligger under Parat.
På spørsmål om hva pilotene tenkte om å megle utover natten og morgentimene, svarte leder i Parat-tilhørende SAS Norge flygerforening, Jan Levi Skogvang, til DN fredag:
– Det er vel positivt at vi fortsetter dette, det bekrefter jo at vi er i dialog og fortsatt har håp om å komme i mål.
Tett møteprogram
Riksmegler Mats W. Ruland skrev i en sms fredag formiddag at det var «intensivt med møter». Han ville ikke kommentere meglingen i detalj på det tidspunktet.
Ved 13-tiden fredag kom SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs ut fra meglingen, som pågår på Näringslivets hus i Stockholm sentrum, og ga følgende kommentar:
– Vi har samtaler, med og uten megler. Men vi står fortsatt veldig langt fra hverandre, sa hun.
Krevende prinsipper
Kjernen i konflikten med pilotene er opprettelsen av to nye flyselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.
SAS-pilotene mener selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS avviser dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.
Ifølge pilotforeningene har pilotene gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosents besparelse. SAS mener disse forslagene til innsparinger er lavere, og har regnet seg frem til at pilotenes tilbud tilsvarte 10–12 prosent besparelser.
Reell konkursfare
Både SAS og pilotkorpset er åpne om at en lammende streik vil ramme økonomien som allerede er kritisk.
Konsernsjef Anko van der Werff har nylig sagt at pilotkorpset risikerer å sette selskapets fremtid på spill ved en streik. DN skrev denne uken at egenkapitalen synker raskt mot null hvis hele selskapet parkeres på bakken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.