De fire pilotforeningene under paraplyen SAS Pilot Group varslet forrige uke om megling, og det betyr fare for streik fra 29. juni. Mandag ettermiddag fikk samtlige piloter i de fire foreningene tilsendt et brev fra ledelsen i SAS Pilot Group under ledelse av Martin Lindgren.

Der skriver foreningene at de går bort fra et tilbud om kostnadskutt som var begrenset i tidsrom.

«To ganger under pandemien har vi piloter tilbudt SAS tidsbegrensede kriseavtaler som ville ha styrket selskapets økonomi betydelig og sikret at sommerens trafikk kunne ha gått uten innstilte flyvninger. Men SAS har takket nei, og i stedet forlangt vesentlige svekkelser av vilkårene,» står det i brevet.

Nå krever de forbedringer

I stedet for å akseptere kostnadskutt, vil pilotene i stedet ha forbedringer i dagens avtaler som kan øke kostnadsnivået betydelig.

«Etter varselet går vi inn i en ny fase. Det betyr at prosessen vi har deltatt i siden november i fjor, der vi har forsøkt å bli enige med selskapet om en kulturell forandring og en felles vei fremover basert på tillit, er avsluttet. I en slik prosess kunne vi ha avtalt innsparinger knyttet til SAS Forward, samtidig som pilotene hadde beholdt en trygghet for arbeidet og karriereveier i SAS,» står det.

Det har ikke lykkes DN å få en kommentar fra SAS-ledelsen tirsdag. Nå vil SAS Pilot Group løfte ambisjonsnivået på vegne av pilotene i de videre forhandlingene:

«Kravene som er lagt frem for SAS i denne fasen – det som formelt kalles K-22 (kollektivavtale 2022, red.anm.) – inneholder lønnsøkninger som markedet for øvrig samt forbedringer i arbeidsvilkårene,» står det i brevet.

Mandag startet også første meglingsrunde for svenske SAS-piloter. Det er en mulighet for at pilotene har lagt på bordet et annet tilbud under meglingen i Stockholm, enn det som fremkommer i brevet.

DN har vært i kontakt med SAS Norge Flygerforening, men de vil ikke kommentere brevet. Det vil heller ikke den andre norske pilotforeningen, Norske SAS-flyveres forening.

Har sagt nei til jobbgarantier

DN skrev mandag at pilotforeningene har tilbudt en pakke til selskapet.

– Vi har lagt på bordet besparelser i form av lønnsnedgang, i form av at vi jobber mer fleksibelt, mye mer fleksibelt enn mange andre selskaper. Mindre om vinteren, mer om sommeren, og lagt til rette for 60 timers arbeidsuker, sa leder Jan Levi Skogvang i SAS Pilotforening til NRK sist uke.

SAS kjente seg ikke igjen i beskrivelsen.

– Nei, SAS kjenner ikke igjen den beskrivelsen, og ser frem til å se det regnestykket hos Riksmekleren, sier pressesjef Tonje Sund.

SAS har under pandemien tilbudt pilotene en garanti for gjenansettelse av samtlige 560 oppsagte piloter, i bytte mot store og varige kostnadskutt. Det takket pilotene nei til, og mente den gang at garantiene ikke var reelle.

Meglingen i Sverige startet mandag, mens meglingen hos Riksmekleren i Norge vil starte tettere på tidsfristen natt til 29. juni.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.