Raset av korona-avlyste flyreiser er blitt et kjempeproblem for flyselskapene. EUs regler er krystallklare og sier at kunden skal få tilbake kjøpesummen kontant innen syv dager.

– Vi har funnet ut at dette ikke skjer. Flertallet av flyselskaper, dog ikke alle, har hatt en dårlig praksis, sa Spanias forbrukerminister Alberto Garzon i et intervju i forrige uke, gjengitt av Reuters.

Hans departement har derfor gått til en spansk domstol for å få 17 flyselskaper etterforsket. Blant disse er SAS, bekrefter departementet overfor DN.

– Disse selskapene har en urettferdig forretningspraksis ved å unnlate å informere om retten til refusjon innen syv dager, heter det i en pressemelding om etterforskningen.

Spanias minister for forbrukere, Alberto Garzon, avbildet på vei til det første møtet i den nye regjeringen i januar.
Spanias minister for forbrukere, Alberto Garzon, avbildet på vei til det første møtet i den nye regjeringen i januar. (Foto: SUSANA VERA / REUTERS)

Vil slette avtaler

I stedet for kontant refusjon etter kanselleringer kan flyselskapene gi et gavekort eller såkalt voucher, for en tilsvarende sum. Mens mange flyselskaper, inkludert SAS og Norwegian, har operert med flere måneders behandlingstid til tross for kravet om refusjon innen syv dager, har det vært adskillig lettere å få en slik voucher som erstatning.

Det norske Forbrukerrådet har advart mot å gå med på denne typen løsning ettersom en har krav på kontanter, og påpekt at kunden i praksis gir et usikret lån til flyselskapet.

Spanske myndigheter mener de 17 flyselskapene ikke har informert forbrukerne godt nok om deres rettigheter, og har derfor bedt domstolen om en rettslig forføyning som skal tvinge selskapene til å gi refusjon innen syv dager. I tillegg ber myndighetene om at alle avtaler der kundene har godtatt voucher fremfor kontanter hittil settes til side.

– Fiendtlighet

DN har stilt SAS flere spørsmål om rettsprosessen i Spania. Flyselskapets norske pressesjef, John Eckhoff, har sendt følgende, svar på epost:

«Siden begynnelsen av krisen har SAS kontinuerlig betalt kompensasjon til våre passasjerer etter gjeldende regelverk (EU 261/2004). Gitt den enorme pågangen og færre ansatte i jobb tar det dessverre lengre tid enn vanlig å håndtere kravene. For kansellerte flyreiser i mars vil refusjonene være klare i slutten av juni, og for kansellerte aprilavganger, anslår SAS at refusjonene vil være klare i september. Tilbudet om voucher er et frivillig valg for de reisende, som gjør at de enkelt kan endre reisetidspunktet.»

– Vi er overrasket over fiendtligheten departementet utviser mot fly- og turistbransjen. Jeg vet ikke hvordan denne forføyningen, som vil ta måneder å etterleve, hjelper nå når vi alle burde være fokusert på å få flybransjen tilbake på bena, sier Javier Gándara, leder for den spanske bransjeforeningen ALA i et intervju med den spanske avisen El Confidencial.

Han er også sjef for Easyjet i Spania, som er blant de saksøkte selskapene.

Norske myndigheter avventer

Ifølge samme avis er det bare Norwegian og ett annet flyselskap på det spanske markedet som ble utelatt da forbrukermyndighetene gikk til retten.

I Norge ligger ansvaret for kundenes rettigheter hos Luftfartstilsynet. De har tidligere ikke villet gå til skritt mot flyselskapene, på grunn av den spesielle situasjonen. Slik er det fortsatt.

– Per i dag vurderer vi ikke lignende skritt som spanske myndigheter. Vi vurderer fortløpende om det er hensiktsmessig med andre tiltak, sier Nina B. Vindvik, jrudisk direktør i Luftfartstilsynet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.