SAS la onsdag frem regnskapet for perioden fra november i fjor til januar i år, og det ble et underskudd før skatt på minus 1,1 milliarder svenske kroner. På forhånd hadde analytikerne ventet minus 943 millioner kroner. I samme periode i fjor var underskuddet før skatt på 576 millioner svenske kroner.

Selskapets resultat i vinter er preget av noe lavere etterspørsel i deler av hjemmemarkedet, svakere kronekurs i Sverige og Norge, samt nye regnskapsregler – og fremover er det en negativ effekt fra utbredelse av koronaviruset.

Nyheten gjør at SAS-aksjen faller seks prosent fra start.

Nå rammer koronavirus

I kvartalsrapporten skriver SAS at det venter et bortfall av inntekt på 200 millioner svenske kroner som følge av suspenderte flyvninger til Kina i februar og mars.

Flyvninger til Beijing og Shanghai utgjør vanligvis to til tre prosent av selskapets omsetning.

– I SAS-sammenheng er ikke det en stor del av flyvningene, men klart, 200 millioner kroner mindre inntekter er det ingen som liker. Siden vi har noe lavere kostnader også, er effektene på resultatet mindre, sier SAS’ finansdirektør Torbjørn Wist.

Selskapet beholder en forventning om at driftsresultatet skal utgjøre tre til fem prosent av omsetningen (såkalt driftsmargin, red.anm.).

– Utenom Kina, er bookingene for det meste uendret. Vi ser at forretningstrafikken er ned på noen få markeder, for eksempel til Italia. Men ellers er det uendret etterspørsel for eksempel til andre deler av Sør-Europa og i Skandinavia. Det er vanskelig å trekke noen konklusjon, men vi følger situasjonen nøye fremover, sier Wist.

Aksjen faller i år

Forventningene, basert på tre meglerhus, er fortsatt at SAS klarer et overskudd før skatt på cirka 800 millioner svenske kroner for hele regnskapsåret ut oktober i år.

Vintermånedene er alltid svakest i en bransje der lønnsomheten svinger kraftig mellom de ulike sesongene.

SAS har tidligere varslet at resultatet for inneværende år vil bli tynget av 400-500 millioner svenske kroner i ekstra kostnader, grunnet nye regnskapsprinsipper for verdsettelse av leasingavtaler. Ledelsen er blitt mer forsiktig med å love en god lønnsomhet, og har de siste månedene nøyd seg med å si at det regner med et «positivt» resultat før skatt i hele regnskapsåret.

Da anslaget for 2020-resultatet ble presentert i desember i fjor, falt aksjen kraftig og er fortsatt ned rundt 40 prosent fra nivået tidlig i desember, før det nye resultatmålet ble kjent. Aksjen har falt særlig de siste ukene som følge av frykten for koronaviruset, og er ned nesten 20 prosent hittil i år, isolert sett.

Koronaviruset skaper spøkelsesbyer og tomme veier
Reiserestriksjonene i Kina er svært effektive.
01:49
Publisert:

Korona parkerer fly

SAS er rammet av utbredelsen av koronavirus, og har siden slutten av januar i år kansellert daglige flyvninger til Beijing og Shanghai. Fra neste uke blir også ruten til Hongkong redusert fra fire til tre ukentlige avganger, grunnet lavere etterspørsel. Mellom to og fire langdistansefly av typen Airbus A340 står dermed parkert hver dag som følge av innstillingene.

Analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank har anslått at mellom åtte og 10 prosent av den totale omsetningen vanligvis er fra flygingene til Kina, men lavere enn det midt på vinteren.

Pedersen anslo tidligere i februar at innstilte Kina-fly ville koste SAS cirka 200 millioner kroner i tapte inntekter fra og med andre kvartal i år. I en oppdatering før helgen skrev han at viruset i sum «kan koste SAS et mindre tresifret millionbeløp» i år. Samtidig har fallende oljepris vært positivt for flyselskapene så langt i år. Prisen på nordsjøolje har falt rundt 15 prosent og var på rundt 56 dollar fatet tirsdag ettermiddag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.