– Alle SAS’ ruter er tilbake i full drift. Det har de vært siden lørdag, sier pressevakt Troels Karlskov i SAS i Danmark.

Sent torsdag kveld varslet flyselskapet at den betente pilotstreiken var løst, men at det kunne ta litt tid å komme tilbake i full drift. Det har skjedd nå – i alle fall nesten.

Søndag formiddag var det kun meldt om én SAS-kansellering fra Oslo lufthavn Gardermoen, nemlig en kveldsflyvning til Bergen.

– Eventuelle utsettelser eller kanselleringer fremover skyldes ikke konsekvenser av streik, men andre forhold – eksempelvis været, sier Karlskov.

Kan søke refusjon

Han kan ikke kommentere hvor mye selskapet har tapt, eller antall krav om erstatninger som har kommet fra kundene i løpet av uken som er gått, men sier alle klager blir vurdert opp mot gjeldende EU-regler.

Ifølge Flysmart24 er det ansett som brudd på kontrakten mellom den reisende og flyselskapet, og kan gi mellom 250 og 600 euro i kompensasjon til kunden, avhengig av lengden på flyturen, gitt at feilen kan tillegges flyselskapet.

SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen har tidligere blitt sitert på at det er uaktuelt å betale erstatninger, nettopp fordi selskapet ikke kan tillegges skyld for streiken.

– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sa Johansen til nettstedet for én uke siden.

Overfor DN sier Johansen at SAS aldri har sagt at de ikke godtar erstatningskrav, og at selskapet har blitt upresist gjengitt i mediene.

Han står samtidig fast på at streiken kan beskrives som en «ekstraordinær situasjon» som ikke automatisk gir rett til ubetalinger, men at tusenvis av passasjerer har fått mat, drikke og hotell og kostnadsfrie ombookinger til andre flyselskap for at de skulle nå sitt reisemål.

– Ekstra kostnader som berørte passasjerer får som følge av kansellerte fly kan søkes refundert, enten gjennom en reiseforsikring som har dekkende vilkår, eller direkte til flyselskapet. SAS vil behandle slike saker i samsvar med det gjeldende lov-/regelverket, skriver Johansen i en epost søndag.

Over 400.000 rammede

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank har tidligere uttalt til E24 at han tror selskapet må betale dyrt hvis det viser seg at de er erstatningspliktige.

– Hvis passasjerene har rett på kompensasjon er det grunn til å frykte at de samlede kostnader for SAS havner på mellom én og to milliarder svenske kroner, sier Jacobsen.

Over 400.000 passasjerer er blitt rammet av streiken, ifølge NTB. Situasjonen gikk også ut over Widerøe, som permitterte ansatte ved 14 flyplasser som følge av mindre behov for bakkemannskaper.

Konkurrenten Norwegian posisjonerte seg i streiken ved å skru opp sine egne priser – og fjernet mulighetene for avbestilling.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DN var på Gardermoen for å snakke om privatfly. Da tok kjent norsk finansmann av – Hvor mye koster det? – Godt spørsmål.
Og hva med flyskammen?
02:33
Publisert: