SAS og fire pilotforeninger ble i 2017 enige om treårige kollektivavtaler. I vinter brøt pilotene – ett år før tiden.

Siden onsdag har pilotforeninger i alle tre skandinaviske land vært i megling med SAS og NGO Luftfart. Meglingen brøt sammen fredag morgen og 72.000 SAS-passasjerer rammes av streik.

Dette strides SAS og pilotene om.

Lønn

Pilotene godtok kutt i lønn og pensjon da SAS var nær konkurs i 2012 og har senere hatt lav lønnsvekst. Nå kreves mellom ti og 15 prosent lønnshopp, ifølge kilder i selskapet. Det til tross for at piloter er blant desidert lønnsledende yrker i Norge med over én million kroner i snitt, ifølge SSB.

Fast turnus

50–60 prosent av SAS-pilotene har en fleksibel turnus og vet først 14 dager før en ny måned hvilke dager de jobber og hvilke de har fri. Pilotene vil ha fem dager på, fire dager av for alle. SAS sier det blir for dyrt, fordi behovet varierer mye.

Fempartsavtale

SAS har svart med å si opp en avtale om samarbeid, produksjon, karriereplan og ansiennitet for pilotene – blant annet hvilke piloter som får fly på langdistanse. Pilotene krever at avtalen videreføres.

Rollefordelingsavtale

SAS har også sagt opp en avtale som sier hvilke ruter som skal flys av SAS’ piloter. Pilotene krever at avtales videreføres. Bak lurer en frykt for at deler av virksomheten havner utenfor tariffområdet, men det kan ikke forhandles om.

Jobbgaranti

I bytte mot to oppsagte avtaler tilbyr SAS alle dagens piloter garantert jobb ut karrieren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.