– Det har vært bevegelse, sier riksmegler Mats W. Ruland ved 21-tiden.

Ruland utelukker ikke at det blir enda en utsettelse, men signaliserer at partene er innstilt på det blir en avklaring.

– Det har vært intensive møter i løpet av dagen, og de møtene vil fortsette. De vil holde på resten av dagen.

Meglingen mellom SAS og de fire pilotforeningene under paraplyen SAS Pilot Group (SPG) har en siste tidsfrist ved midnatt natt til lørdag. Da har partene meglet i tre dager på overtid etter at den opprinnelige fristen gikk ut natt til onsdag.

– Kaffeforbruket er høyt. Jeg tror ingen ville gått gjennom en dopingkontroll nå, sier Ruland.

Riksmegler Mats W. Ruland skrev i en sms fredag formiddag at det er «intensivt med møter». Han ville ikke kommentere meglingen i detalj på det tidspunktet.

På et tidspunkt fredag ved 13-tiden fredag kom SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs ut fra meglingen i Stockholm sentrum og ga følgende kommentar:

– Vi har samtaler, med og uten megler. Men vi står fortsatt veldig langt fra hverandre, sier hun.

Torsdag kveld gikk leder Roger Klokset i LO-tilknyttede Norske SAS-flyveres forening (NSF) ut gjennom VG og sa at pilotkorpset er villig til å kjøre SAS konkurs om ikke selskapet er villig til å komme pilotene i møte. Dette utspillet skal ha skapt store reaksjoner internt i SAS og hos arbeidsgiverorganisasjonen NHO, og har gjort meglingen vanskeligere tett på tidsfristen.

SAS trues av en lammende pilotstreik fra natt til lørdag.
SAS trues av en lammende pilotstreik fra natt til lørdag. (Foto: Rodrigo Freitas)

Strid om restrukturering

Kjernen i konflikten med pilotene er opprettelsen av to nye flyselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.

SAS-pilotene mener selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS avviser dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Ifølge pilotforeningene har pilotene gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosents besparelse. SAS mener disse forslagene til innsparinger er lavere, og har regnet seg frem til at pilotenes tilbud tilsvarte 10-12 prosent besparelser.

NTB: Fremskritt

Tidligere fredag meldte NTB om fremskritt i meglingen.

– Det er positivt at man kan prate direkte, sier den svenske megleren Jan Sjölin til nyhetsbyrået TT.

Normalt sitter partene i en megling på hver sine rom og har sjelden direkte kontakt. Når meglerne kan tre tilbake og la partene snakke sammen uten deres innblanding, er det som oftest å regne som fremskritt i forhandlingene.

– Vi meglere prøver å få partene til å bli enige om de vriene spørsmålene. Hvis vi oppfatter at de kan klare diskusjonen bedre selv, så oppfordrer vi partene til å gjøre det og å sette seg ned for å prøve å komme overens, sier han.

Han understreker at meglerne stiller seg til rådighet for partene og at de så fort det kommer meldinger om rusk i maskineriet, vil rykke inn for å forsøke å rydde opp og få prosessen tilbake på sporet.

Riksmegler Mats Ruland bekrefter overfor NTB fredag morgen at partene har nærmet seg hverandre.

– Men vi er ikke i mål, understreker han i en sms.

Meglingen mellom pilotene og SAS fortsetter fredag på Östermalm i Stockholm. Her går SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs med én av rådgivere på vei fra lunsjpause.
Meglingen mellom pilotene og SAS fortsetter fredag på Östermalm i Stockholm. Her går SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs med én av rådgivere på vei fra lunsjpause. (Foto: Rodrigo Freitas)

Rundt 45.000 reisende daglig

De i utgangspunktet steile frontene mellom pilotene og SAS har vært til megling i over to uker. Da den opprinnelige fristen gikk ut natt til onsdag, fant partene at det fortsatt var grunnlag for samtaler og ble enige om å utsette fristen i ytterligere 72 timer.

Det betyr at slik situasjonen er nå, vil det konflikt og streik i SAS fra midnatt hvis partene ikke blir enige eller utsetter fristen på nytt. I en slik situasjon har den danske arbeidsgiverforeningen allerede nå varslet lockout, hvilket innebærer at de organiserte pilotene som så langt ikke er tatt ut i streik vil bli stengt ute fra arbeidsplassen.

Det blir anslått at en streik kan komme til å ramme rundt 250 avganger og 45.000 reisende daglig, ifølge TT. Tallet baserer seg på en beregning fra pilotkorpset. SAS mener en streik vil samme 20.000-30.000 passasjerer daglig.

Rundt 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark står klare til å legge ned arbeidet. I Norge har Norsk Flygerforbund varslet plassoppsigelse for 256 medlemmer, mens Parat vil ta ut opptil 170 medlemmer i streik hvis det ikke blir enighet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.