Hele flybransjen er under press som følge av høyere oljepris.

Siden i fjor sommer har oljeprisen steget fra 45 til over 75 dollar fatet, og dette påvirker også én av flyselskapenes største enkeltkostnader.

SAS har klart å utsette store deler av den negative effekten fordi det låste prisen for nesten hele årets forbruk til en fastpris sist vinter.

Og i tredjekvartalsrapporten som ble sluppet fredag opplyser SAS at selskapet har sikret 51 prosent av det ventede drivstoff-forbruket for de neste 12 månedene, per 31. juli.

Men høyere oljepris vil kunne påvirke kostnadene gradvis mer utover høsten, og det kan gi dyrere billetter for forbrukerne, bekrefter finansdirektør Torbjørn M. Wist i SAS overfor DN.

– Høyere drivstoffpriser er en felles utfordring for flyselskapene. Til tross for sterk konkurranse kommer det et tidspunkt der det ikke er holdbart for flyselskapene å holde prisene så langt nede lenger. Selv om SAS skal være konkurransedyktige, vil vi forsøke å ta ut noe av de økte drivstoffkostnadene med å øke billettprisene, sier Wist.

– Hvor mye høyere billettpriser kan det være snakk om?

– Nei, det kan vi ikke si noe om nå. Og som sagt er det tøff konkurranse i markedet. Men når oljeprisen stiger 50 prosent, kan man ikke forvente å fly like billig, sier han.

Beklager til kundene

SAS dundret til med to milliarder svenske kroner i resultat før skatt i sitt regnskapsmessige tredje kvartal, som strekker seg fra 1. mai og ut juli. Samtidig oppjusterer flyselskapet utsiktene til helårsresultatet til «rundt to milliarder».

SAS flyr høyt på Oslo Børs etter knalltallene og aksjen er i øyeblikket opp 14 prosent.

– Det er vanskelig å ikke være fornøyd når vi leverer det beste resultatet i moderne historie. Etter år 2000 har SAS i alle fall ikke levert tilsvarende, sier finansdirektøren, som likevel må innrømme at SAS har vært igjennom en «spesiell» sommer med et unormalt høyt antall kanselleringer og større utfordringer enn normalt.

– Selv om 98 prosent av passasjerene våre kom seg frem på greit vis, er det ikke hyggelig at så mange ble rammet av kanselleringer og forsinkelser midt i fellesferien. Men vi har implementert en rekke tiltak for å unngå at dette skjer igjen. Vi er veldig lei oss for problemene SAS har forårsaket for de reisende i sommer, sier han.

Bekymret for svak svenskekrone

Torbjørn M. Wist ser to konkrete utfordringer i tiden fremover. Mens den ene er høyere oljepris, er den andre svak svensk krone.

– Utviklingen i drivstoffpriser og svak svensk krone er bekymringsverdig. Å ha valuta i svenske kroner og utgifter i dollar er en dårlig kombinasjon for SAS akkurat nå. Heldigvis er ikke situasjonen helt sort, for høyt salg i norske kroner har også ført til at valuta har bidratt positivt det siste kvartalet, sier Wist.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Hva er dette? En homoburger? Jeg visste ikke engang at homofile spiste hurtigmat!
Burger King satser på markedsføring som skaper engasjement. Og selv om den ikke falt i god smak hos absolutt alle, ble Proud Burger-kampanjen en av hurtigmatkjedens største pr-suksesser.
01:58
Publisert: