Fredag var Norwegian, Widerøe og SAS med bransjeorganisasjonen NHO Luftfart på et møte hos næringsminister Iselin Nybø (V) i Oslo sentrum. På møtet stilte også samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) og Finansdepartementet.

Statsrådene fikk servert en liste med tiltak bransjen mener er nødvendig for å overleve koronakrisen, og aller viktigst er et forslag om at staten kompenserer tapte inntekter i år og neste år.

En skisse om to uker

Norwegian-sjef Jacob Schram sier etter møtet at myndighetene må bidra med mer penger. I vår fikk selskapet lånegarantier på nær tre milliarder kroner, men pengene renner fort ut av selskapet med mange fly parkert på bakken.

– Med en så dårlig sommer vi har hatt i år, har vi ikke finansielle muskler til å komme gjennom vinteren, gjentok Schram fredag.

– Og staten må bidra for å redde selskapet?

– Jeg tror det er innlysende at staten er en viktig del av løsningen, men ikke den eneste, sier Schram.

Han vil ikke gå inn på hvilke tiltak som trengs for å sikre Norwegian likviditet, men flere aktører har pekt på at aksjonærene må inn med frisk egenkapital.

– Når skal Norwegian-ledelsen legge frem en plan for restrukturering?

– Arbeidet pågår nå, og så skal vi møte departementet igjen om et par ukers tid. Da skal vi gå gjennom hva vi tenker, og forhåpentlig ha en skisse klar, sier Schram.

«Trenger alt vi kan få»

På vei inn til møtet hadde Schram en klar beskjed til statsrådene.

– Vi trenger alt vi kan få av hjelp, sa han.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide og næringsminister Iselin Nybø på vei inn i møte om krisehjelp til flybransjen.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide og næringsminister Iselin Nybø på vei inn i møte om krisehjelp til flybransjen. (Foto: Fartein Rudjord)

Næringsministeren vil ikke si om hun foretrekker direkte kontantstøtte, eller å bli aksjonær med mulighet for å få tilbake noe av pengene ved et nedsalg i etterkant.

– Staten har vært aksjonær i SAS, og valgte å selge seg ut før denne situasjonen oppsto. Vi har ikke hatt den type diskusjoner, for vi har lagt frem garantifasiliteten i vår, som ble godt tatt imot. Så får vi ha en diskusjon fremover. Jeg er opptatt av å ikke utelukke noe, men heller ikke skape noen forventninger, sier Nybø.

Vil be om inntil 14 mrd.

Leder Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sa om kontantstøtte før møtet:

– Flyselskapene kan ikke låne seg ut av denne krisen. Verden har endret seg de siste månedene, krisen har fått større omfang, og det ser ut til å vare lenger enn man så for seg før sommeren.

Til møtet har NHO Luftfart og flyselskapene med en oversikt som viser hvor mange passasjerer som er borte grunnet koronakrisen, og hva det utgjør i tapte inntekter.

  • Flyselskapene regner med et bortfall på 23 millioner passasjerer i år, og av dette står SAS, Norwegian og Widerøe for cirka 15 millioner passasjerer i år.
  • De tre selskapene alene venter at totalt 27 millioner passasjerer blir borte grunnet korona i år og neste år.
  • Med cirka 1000 kroner i inntekter pr. billett, er tapte inntekter på 27 milliarder kroner i år og neste år.

Lothe sier selskapene ber om å få dekket inntekter som man ikke klarer å kompensere for selv gjennom å redusere kostnadene i en periode – og det er omtrent halvparten av tapte inntekter.

Flyselskapene ber om at inntil 14 milliarder kroner i tapte inntekter dekkes av staten. Her fra Oslo lufthavn.
Flyselskapene ber om at inntil 14 milliarder kroner i tapte inntekter dekkes av staten. Her fra Oslo lufthavn. (Foto: Per Thrana)

– Bransjen internasjonalt har kommet frem til at flyselskapene klarer å håndtere omtrent halvparten av tapte inntekter ved å redusere kostnadene. Det vil si at for tre selskaper med hjemmemarked i Norge er det 13-14 milliarder kroner igjen, som man ikke kan få kompensert for selv. Her må myndighetene hjelpe bransjen, sier Lothe.

Direktør for infrastruktur i SAS, Knut Hågensen, sier om kontantstøtte:

– Vi kan ikke overleve av lån alene. For oss handler det om å finne løsninger som skaper bærekraftig luftfart i årene som kommer.

I tillegg ber bransjen om at myndighetene viderefører midlertidig fritak fra avgifter, en ordning som egentlig varer frem til utgangen av oktober i år. Det er snakk om flypassasjeravgift, midlertidig lavere moms og lufthavnavgift (securityavgift).

På møtet var også Stein Nilsen, sjef i Widerøe og styreleder i NHO Luftfart.

– For de to største aktørene (SAS og Norwegian, red.anm.) er nok en form for kompensasjon viktig. For Widerøe er det kanskje litt mindre viktig, sier Nilsen.

Han ønsker seg mest av alt avgiftskutt lenger frem i tid, og at tre ruteområder tas inn i anbudsregimet – Oslo-Ørsta/Volda, Oslo-Florø og ruter til og fra Stokmarknes i Nordland.

Samferdselsministeren holder det åpent:

– Jeg vil ikke utelukke at vi gjør den type vurderinger fremover, sier Hareide.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.