– Vi blir spilt mot hverandre i alle forhandlinger. SAS har nylig begynt å bruke forholdene i sitt irske datterselskap for hva vi i Skandinavia skal produsere i flytimer, sier leder René Arpe i den danske pilotforeningen til flybransjemediet Check-in.

«Sterkere sammen»

Han mener SAS forsøker å splitte dem.

– Derfor går vi sammen med utgangspunkt i mottoet om at man er sterkere sammen, sier Arpe.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er ikke enig i at flyselskapet forsøker å splitte pilotene.

– Det stemmer ikke. Det er ikke SAS som er motstanderen til disse pilotene. Det er våre konkurrenter som har vært med å definere en helt annen virkelighet i denne bransjen enn hva vi har sett tidligere. Nå må vi i fellesskap legge energien i at SAS skal bestå og være relevant for de reisende i både jobb og fritid, og utvikle seg videre som et innovativt selskap også i tiden fremover, sier han til DN.

Alle må være enige

SAS har til sammen rundt 1400 piloter i Skandinavia fordelt på de fire fagforeningene Dansk Pilotforening, Svensk Pilotförening og de to norske Norske SAS-flyveres Forening og SAS Norge Pilotforening.

Alle de fire fagforeningene består, men det lages en ny paraplyorganisasjon kalt SAS Pilot Group (SPG) som omfatter alle fire.

Informasjonssjef Johansen i SAS mener opprettelsen av en felles fagforening ikke endrer noe for flyselskapet.

– Vi vet lite om dette på nåværende tidspunkt. Men det er fortsatt slik at SAS er nødt til å forholde seg til de tre respektive lands tariffavtaler og forhandlingsstrukturer, så det endrer ikke bildet i noen grad for oss, sier han.

Ingen forhandlinger i 2018

De fire pilotforeningene har forpliktet seg til kun å inngå avtaler med flyselskapet hvis alle er enige. Bakgrunnen for en felles skandinavisk fagforening skal være flyselskapets opprettelse av sitt irske datterselskap, som blant annet har en rekke flyvninger fra London Heathrow.

Leder Christian Laulund i Norske SAS-piloters forening sier at de fremover vil opptre samlet, også i forhandlinger.

– Vi skal ikke forhandle i 2018, og vil bruke dette året til å få frem det strukturelle i SPG, forteller Laulund til DN.

SAS fikk alle de fire pilotforeningene med på å diskutere reelle effektiviseringer i en egen avtale da kollektivavtaler ble undertegnet høsten 2017. Disse diskusjonene skal bli gjennomført som planlagt.

– Vi forholder oss selvfølgelig til inngåtte avtaler, sier Laulund.

Mangler styre

– Selv om en slik prosess inneholder store utfordringer er alle foreningene enige om at konkrete tiltak skal startes nå. Grunnlaget for et tettere samarbeid ligger i at samhold prioriteres over lokale ønsker, sa Arpe i Dansk Pilotforening på en konferanse i går.

Han forteller til Check-in at de fire pilotforeningene har snakket om å lage en felles forening i rundt ett år.

– Det hele er så nytt at SPG ennå ikke har en styreleder eller et styre, men det skal vi nok få på plass. (Vilkår)