Ketil Solvik-Olsen (47) lander i New York sent på kvelden med Norwegians fly fra Oslo. På et kort besøk i hjemlandet har han blant annet vært en tur innom Fremskrittspartiet – der han fortsatt er én av to nestledere – men trer snart av.

– Jeg hadde verdens kjekkeste jobb i fem år, sier Solvik-Olsen om tiden som minister frem til i fjor sommer.

Hverdagen endret seg mye på kort tid.

– Klart det var en stor overgang fra å kjøre i statsrådsbil og lande i sørstatene i USA. Her borte er det jo heller ingen som vet hvem jeg er, sier Solvik-Olsen, og legger til:

– Jeg får ikke engang kredittkort i banken, fordi det ikke finnes noe kreditthistorikk på meg.

Flyselskapet Norwegian er både stor eier og viktigste kunde for flybemanningsselskapet OSM Aviation. Ketil Solvik-Olsen er på plass for å åpne en pilotskole – blant annet for å rekruttere til Norwegian.
Flyselskapet Norwegian er både stor eier og viktigste kunde for flybemanningsselskapet OSM Aviation. Ketil Solvik-Olsen er på plass for å åpne en pilotskole – blant annet for å rekruttere til Norwegian. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Skal lande en ny pilotskole

Nå er jobben å være representant på bakken i USA for bemanningsselskapet OSM Aviation, startet av tidligere SAS-kaptein Espen Høiby. Selskapet er delvis eid av Norwegian og en stor del av Høibys piloter og kabinansatte jobber nettopp i Norwegian. Solvik-Olsen er på plass for å hjelpe OSM Aviation et viktig steg videre i USA – med en egen pilotskole i Florida.

En stor del av pilotene vil til slutt havne hos Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos. Tross Norwegians finansielle problemer, skal flyselskapet fortsatt vokse kraftig på langdistanse til og fra USA.

Æren for at Solvik-Olsen forlot politikken – i hvert fall for en periode – gis kona Tone Solvik-Olsen. De tok med de to barna og flyttet til Birmingham i delstaten Alabama, der kona i cirka ett år jobber som barnelege på et stort sykehus.

– Kona og jeg gjorde en avtale i 2009. Hun har hatt begrensninger i jobben gjennom mange år på grunn av mine verv, og vi ble enige om at jeg skulle ofre meg hvis det dukket opp en unik mulighet for henne tidlig i legekarrieren, sier han.

– Det er ikke gitt at den muligheten kommer igjen. Vi måtte slå til på det.

Fikk jobben på sykkeltur

De holdt planene for seg selv til kona fikk jobben på sensommeren i fjor.

– Statsråd er ikke en jobb man kan sitte i på oppsigelse. Man sier opp og er ute av kontoret neste dag.

Allerede en dag i september i fjor tok Høiby kontakt med Solvik-Olsen. Sistnevnte skulle sykle fra Oslo til Tønsberg.

– Jeg var innom Espen på Snarøya og slo av en prat. Han var klar på at han trengte hjelp i en periode for å starte ny virksomhet i USA. Jeg er jo glad i transportsektoren og forsto at dette kunne være et spennende oppdrag. Så lenge jeg fikk bo i Alabama med familien, sier han.

Papirarbeidet hos immigrasjonsmyndighetene var først klart tre måneder senere.

I november var han på plass i USA. Han var hjemme i en kort periode i januar under regjeringsforhandlinger mellom Høyre, Venstre, KrF og Frp på Granavollen på Hadeland.

– Siden november har jeg vært på reise én til to ganger i måneden. Mest i Florida.

Trengte en politiker

OSM Aviation har vokst kraftig på få år. Det har ansatt over 6000 piloter og kabinansatte og omsetter for over tre milliarder kroner årlig. Selskapet er registrert på Kypros og viser ikke regnskapet, men ifølge Norwegians årsrapport hadde OSM Aviation et overskudd på 140 millioner kroner i fjor.

Det kjøpte seg inn i en svensk flyskole i 2017. For å sikre rekrutteringen har Høiby og Co. i en tid jobbet med planer for flyskoler i utlandet og nå skjer det i USA.

Målet er å få en plan for opplæring av piloter og rekruttere folk til å ta seg av utdannelsen. Er vi heldig, rekker vi å ta imot de første studentene før året er omme
Ketil Solvik-Olsen, OSM Aviation

OSM Aviation er i innspurten med en samarbeidsavtale med en lokal høyskole i Fort Lauderdale. Solvik-Olsen har gjort forarbeidet og booket viktige møter i USA – med skolen, en liten flyplass, lokale politikere og andre.

– Det er blitt en annen hverdag enn jeg regnet med. Men dette er en fantastisk tilværelse. Jeg kan sitte ved kjøkkenbordet og gjøre mye av jobben, og så er jeg på farten i noen korte perioder.

– Hvordan går dagene opp for familien?

– Det er lykksalig at barna trives godt på skolen. Det betyr at jeg kan reise litt mer og være operativ i flere byer litt raskere enn jeg hadde regnet med, sier han.

Foreløpig er det usikkert når det første kullet med studenter kan tas imot.

– Hva rekker du å gjøre på ett år?

– Målet er å få en plan for opplæring av piloter og rekruttere folk til å ta seg av utdannelsen. Er vi heldig, rekker vi å ta imot de første studentene før året er omme, sier Solvik-Olsen, og fortsetter:

– Vi har en fordel ved å ta elevene gjennom en grundig opptaksprøve og deretter kan vi love jobb til alle som klarer å fullføre studiet. I USA er det stor variasjon mellom mer og mindre seriøse aktører. Mange studenter må gi opp studiene underveis, og blir desillusjonerte.

– Elevene fortjener en god utdannelse som gir en trygg jobb i fremtiden.

Kan vende tilbake i regjering

OSM Aviation vil samarbeide med en småflyplass nær Fort Lauderdale og Miami. Det er ingen flyskole der i dag, men andre instruktører bruker området til private flytimer med jevne mellomrom.

– Det er midt i blinken for oss. Området har rom vi kan leie for undervisning. I Florida er det stabilt og varmt vær hele året. Det er enkelt å få folk til å flytte hit.

Til høsten skal familien flytte hjem igjen til Norge.

Ketil Solvik-Olsen åpner for en retur som aktiv Frp-politiker.
Ketil Solvik-Olsen åpner for en retur som aktiv Frp-politiker. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Solvik-Olsen har ikke ønsket å kommentere statsrådskabalen så lenge han selv er utenfor den aktive politikken i Norge. Om egne ambisjoner, sier han:

– Det er ingen automatikk i at når jeg lander på Gardermoen igjen, så kan jeg gå tilbake til regjeringen eller at én skal ut og jeg inn. Heldigvis er det ikke sånn. Men jeg sier ikke nei til noe, heller.

– Kan du komme tilbake i regjeringen senere?

– Det aner jeg ikke. Om jeg stiller til stortingsvalg i 2021, aner jeg heller ikke. Men jeg håper at jeg blir aktiv i politikken igjen. I hvert fall før jeg blir pensjonist, sier han.

Før påske ble det kjent at Solvik-Olsen har fått et verv – ubetalt – i teknologinettverket Mobilitylab, men vet ikke hvilken fast jobb han skal satse på etter retur til Norge.

– Kan du tenke deg å fortsette å jobbe for OSM Aviation?

– Vi er enige om at jeg er ansatt i en periode mens jeg og familien bor i USA. Hva jeg gjør når jeg er tilbake, får vi se på, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.