Hun står inne i en diger hall og skrur på en turbinramme. Johanne Eithun (22) er blant de mange nykomlingene i flymotorverkstedet på Sola. Det pusses og skrus og sprayes i høyt tempo her inne, mellom rekker av sirlig ordnede deler i kostbare legeringer.

Bortimot 95 prosent av omsetningen skriver seg fra utenlandske kunder. Sterk global vekst og en bedret norsk konkurranseevne gjør at bedriften budsjetterer med en omsetningsøkning fra 80 til 145 millioner dollar fra i fjor til i år. Driftsoverskuddet ligger på fem-seks millioner dollar.

– Oljenedturen har gjort at vi har mer tilgjengelig arbeidskraft. Mange er kommet tilbake til oss. De ønsker å jobbe i denne industrien. Det ser ut som om vi klarer å beholde dem selv om oljebransjen går opp igjen. Vi har ansatt 50 i år, sier markedsdirektør Rune Veenstra.

– Verkstedet er kjent ute i verden for høy kvalitet.

Lysende eksportutsikter

Det er nemlig ikke bare oljenæringen som opplever eksportvekst i Norge nå. Ifølge det ferske nasjonalbudsjettet kan det bli snakk om fem-seks prosent årlig vekst i eksporten av varer og tjenester utenom oljesektoren de neste par årene. «Bedret konkurranseevne og god vekst ute legger til rette for høyere eksport», heter det i nasjonalbudsjettet.

Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO deler mye av optimismen, selv om han er blant de mer forsiktige prognosemakerne.

– For Norges del har fall i kronekursen og flere moderate lønnsoppgjør bedret konkurranseevnen, sier Dørum.

Aero Norway på Sola er et uavhengig verksted for overhaling av flymotorer. 95 prosent av kundene er utlendinger. Roar Madsen (i svart) og Per S. Rosengren legger siste hånd på denne motoren før den skal testes.
Aero Norway på Sola er et uavhengig verksted for overhaling av flymotorer. 95 prosent av kundene er utlendinger. Roar Madsen (i svart) og Per S. Rosengren legger siste hånd på denne motoren før den skal testes. (Foto: Marie von Krogh)

Han er mener også de globale vekstutsiktene er gode nå, noen mørke skyer relatert til handel og geopolitisk uro til tross. Børsuroen de siste dagene legger han mindre vekt på i så måte. Han mener først og fremst børsfallet er et uttrykk for at økonomisk politikk er i ferd med å normalisere seg ti år etter finanskrisen.

Aero Norway i Sola driver vedlikehold av flymotorer. Anders Gjermundsen og Helene Hovland jobber med en del av en turbin.
Aero Norway i Sola driver vedlikehold av flymotorer. Anders Gjermundsen og Helene Hovland jobber med en del av en turbin. (Foto: Marie von Krogh)

– I ti år har vestlige økonomier hatt en kapasitetsutnyttelse under normalen. Nå er det over. Tiden for ekstremrenter er forbi. Tiden for ultraekspansiv pengepolitikk er over. Perioden med veldig billig kreditt går mot slutten. Det fører til en reprising av aksjekursene, sier Dørum.

Den globale økonomien utvikler seg stødigere enn børsen, mener han. Så lenge inntektsnivåene globalt stiger, skjønner han godt at et flymotorverksted på Sola gjør det bra. Han peker på at turisttrafikken globalt har økt med fire prosent årlig de siste 20 årene. Reiser er et luksusgode folk vil ha når de blir rikere.

– Det betyr at vi bruker mer av inntekten vår på reise enn på mat etter hvert som inntektsnivået stiger. Skal en lage langsiktige prognoser, vil behovet for reparasjon av flymotorer vokse raskere enn behovet for reparasjon av kjøledisker, sier Dørum.

Kronekursen er likevel blant faktorene som kan ødelegge på kort sikt.

– De fleste økonomer er overrasket over hvor lav kronekursen er relativt til styrken i oljeprisen. Eksportørene kan ikke belage seg på at kronen skal være så svak som den er nå, sier Dørum.

Rune Veenstra er markedsdirektør i Aero Norway på Sola.
Rune Veenstra er markedsdirektør i Aero Norway på Sola. (Foto: Marie von Krogh)

Eid av araber

Flymotorverkstedet på Sola er en del av den globale økonomien på flere vis. Det ble opprinnelig bygget av Braathens Safe. Så ble det drevet av motorprodusenten Pratt & Whitney. i 2013 ble det solgt til Aero Gulf, før Qatar-investoren Tariq al-Jehani overtok.

– Fly er hobbyen hans, sier Veenstra.

Planen nå er å overhale stadig flere motorer, opp fra 80 i år til 120 i 2020. Da skal omsetningen bikke 200 millioner dollar. Blant dem som gleder seg over vekstutsiktene i Aero Norway, er bedriftsmarkedssjef Tore Medhus i bedriftens bankforbindelse, Stavanger-banken SR-Bank. Torsdag la banken frem kvartalstall som viser en utlånsvekst på 6,1 prosent de siste tolv månedene. Selv om mange oljeservicebedrifter fortsatt sliter med overkapasitet, står bankens oljetunge hjemfylke nå for 40 prosent av utlånsveksten, opp fra 25 prosent i forrige kvartal. Antall leasingkontrakter har også økt med 35 prosent.

– Det speiler den underliggende aktiviteten. Dette er nye maskiner og utstyr bedriftene trenger fordi de har fått nye oppdrag, sier Medhus.

Sendes ut i verden

For Johanne Eithun i verkstedhallen betyr oppgangstidene nye muligheter. Nylig avla hun en av historiens beste avgangsprøver som flymekaniker etter læretiden på Sola.

– Etter fagprøven ble jeg invitert til en samtale med jobb, hvor jeg fikk vite at bedriften ønsker at jeg skal utvikle meg videre, og at de vil tilby seg å hjelpe meg med å få tatt mer utdannelse. Nå har jeg funnet min interesse og lidenskap, og jeg er veldig motivert for å lære mer og utvikle meg videre. Jeg har derfor takket ja til tilbudet, og har begynt å se på studier og skoler rundt omkring i verden, sier Eithun.

Før læretiden var hun skolelei. Nå vurderer hun å ta en ingeniørgrad eller satser på business, økonomi eller ledelse. Markedsdirektør Rune Veenstra heier på det.

– Aero Norway er en ung organisasjon med høye ambisjoner for vekst, og det er derfor viktig å tilby ansatte varierte karrieremuligheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Lærling Justina Budzys jobber med en av de vanskeligste oppgavene i overhalingen av en turbin.
Lærling Justina Budzys jobber med en av de vanskeligste oppgavene i overhalingen av en turbin. (Foto: Marie von Krogh)
Leiv Kristian Krüger sjekker en del i fluoriserende lys.
Leiv Kristian Krüger sjekker en del i fluoriserende lys. (Foto: Marie von Krogh)
Aero Norway i Sola driver vedlikehold av flymotorer.
Aero Norway i Sola driver vedlikehold av flymotorer. (Foto: Marie von Krogh)
Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert: