I statsbudsjettet for 2019 varsler Finansdepartementet en endring i innretningen for den mye omtalte flypassasjeravgiften. I stedet for en flat avgift på 83 kroner pluss moms pr. billett for alle, skal det innføres to satser fra april neste år:

  • 75 kroner pluss moms pr. billett i Norge og til resten av Europa.
  • 200 kroner pluss moms pr. billett til resten av verden.

I mellomtiden foreslås det å prisjustere avgiften fra 83 til 84 kroner pluss moms fra 1. januar 2019 og frem til en ny avgift innføres i april neste år.

Widerøe sier endringene i avgiften er for små og det kan føre til kutt i rutetilbudet på små flyplasser i distriktene.

Widerøe er skuffet

Flyselskapet Widerøe har ført en spesielt hard motstand mot flypassasjeravgiften de siste to årene og rammes mest: Det er fordi en kort flyreise i Nord-Norge så langt har fått samme avgift som en flyreise til Kanariøyene eller Thailand.

Nå blir det en betydelig økning i avgiften på de aller lengste flyreisene, men Widerøe mener det får liten betydning på innenriks:

– Det er på ingen måte nok til å sikre rutetilbudet i distriktene, sier Widerøes kommunikasjonssjef Silje Brandvoll.

Finansminister Siv Jensen (Frp) kommenterte den nye avgiften på en pressekonferanse mandag:

– Vi har registrert at mange mener det er lurt å differensiere flypassasjeravgiften. Det vil være et bidrag til Widerøe, sa Jensen.

Etter det DN forstår, har Widerøe beregnet effekten av ny passasjeravgift, økt CO2-avgift og økt moms på flyreiser innenriks til rundt 200 millioner kroner i økte kostnader årlig, sammenlignet med avgiftsnivået i 2015. Endringene foreslått i den nye avgiften vil gi anslagsvis 11 millioner kroner i lavere avgifter årlig for Widerøe.

– Det monner rett og slett for lite, sier Brandvoll.

Vestlandet og Finnmark

Mandag sendte Widerøe ut en pressemelding der selskapet advarer om at det vil bli nye kutt i rutetilbudet om kort tid hvis ikke avgiften på korte flyruter kuttes ytterligere.

– Er dette taktikk fra Widerøes side inn mot budsjettforhandlingene på Stortinget?

– Vi har snakket om effektene av avgiften i to år og har allerede redusert tilbudet tidligere i år fordi lønnsomheten på flere ruter er fallende. Vi har ingen interesse av å rope «ulv, ulv!», sier Brandvoll.

Widerøe kuttet tidligere i år 44 flyvninger til og fra Lofoten og Vesterålen i Nordland, og sier det er for tidlig å si hvilke ruter som kan bli berørt nå.

– Det vil være kommersielle ruter med lite trafikkgrunnlag som ikke er en del av anbudsrutene for staten, sier Brandvoll.

Etter det DN forstår, er det blant annet følgende ruter som kan bli rammet av svakere tilbud eller nedleggelser hos Widerøe:

  • Flyrutene Florø–Bergen, Florø–Oslo og Ørsta/Volda–Oslo ble tatt ut av anbudsregimet i 2016 og drives i dag kommersielt, men har svakere lønnsomhet etter økningen i avgifter.
  • Noen få ruter til Midt-Norge, blant annet Oslo–Namsos, drives kommersielt og med lavt trafikkgrunnlag. Også Bodø–Stokmarknes og Bodø–Harstad/Narvik kan berøres.
  • Flere ruter fra Tromsø til småflyplasser i Finnmark drives uten statlig tilskudd og kan rammes av rutekutt.

Norwegian og SAS har ulikt syn

Kommunikasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS sier det er positivt at avgiften deles i to, men er enig med Widerøe i én ting:

– Det er et skritt i riktig retning, men avgiften er fortsatt for høy til å skjerme rutetilbudet i Norge. I tillegg savner vi å se at en eneste krone fra avgiften blir øremerket miljøformål, sier Johansen.

Kommunikasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS mener flypassasjeravgiften ikke har miljøeffekt. Her er han for øvrig på rad 5 i flyet – den mest populære raden blant SAS-passasjerene.
Kommunikasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS mener flypassasjeravgiften ikke har miljøeffekt. Her er han for øvrig på rad 5 i flyet – den mest populære raden blant SAS-passasjerene. (Foto: Thomas Haugersveen)

Norwegian har de senere år satset tungt på billige flybilletter på langdistanse til Thailand og USA og misliker den foreslåtte inndelingen i avgiften.

– Vi synes det er positivt at regjeringen foreslår å redusere avgiften på flyvninger i Europa. Avgiftsøkningen på interkontinentale flyvninger er dårlig nytt, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, og viser til effektene for turistnæringen.

– De siste årene har andelen amerikanske reisende til Norge økt kraftig og bidratt til høyere verdiskaping i norsk reiseliv, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Dere oppfører dere som barn på julaften!
Det var en hemmelighetsfull Siv Jensen som gikk sammen med de mange nysgjerrige journalistene fra finansdepartementet til Stortinget mandag
01:10
Publisert: