Hver morgen i syvtiden står det ett SAS- og Norwegian-fly klar til avgang på Alta lufthavn i Finnmark. Begge flyene tar passasjerer med via Tromsø til Oslo. Alta er én av flyplassene med lavt trafikkgrunnlag der de to store flyselskapene konkurrerer mot hverandre innenriks.

Både SAS og Norwegian reagerer kraftig på innføringen av en ny flyseteavgift som ble kjent ved fremleggelse av statsbudsjettet mandag ettermiddag. Selskapene varsler at flere ruter særlig i Nord- og Midt-Norge med lav lønnsomhet kan miste forbindelse, eller i fremtiden få en monopolsituasjon med bare én aktør.

«Fullstendig feilslått»

– Den nye flyavgiften er en fullstendig feilslått ide, og del av et politisk spill som de folkevalgte ikke kan ha fortstått konsekvensene av, sier salgs- og markedsdirektør Eivind Roald i SAS.

Ennå er det uklart hvordan den nye avgiften skal utformes. For eksempel er det uvisst om en flyreise med flere stopp får avgift flere ganger, eller bare hver bestilling. Anbudsruter på kortbanenettet er unntatt.

Roald mener en avgift på 80 kroner pr. flybillett kan påvirke etterspørselen på en måte som rammer næringslivet negativt. Staten forventer å ta en rundt én milliard kroner årlig på avgiften. SAS anslår at mange billigbilletter hos dem kan bli inntil 10 til 15 prosent dyrere.

– På flere strekninger med lavt trafikkgrunnlag kan dette avgjøre om enkeltaktører ser seg best tjent med å legge ned, sier Roald.

En del av begrunnelsen for en ny flyseteavgift er positiv miljøeffekt.

– I så fall vil man lykkes?

– Dette har marginal påvirkning på miljøet, men det kan være dramatisk for næringslivet i en region som mister viktige forbindelser, sier Roald.

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik kan ikke utelukke at flytilbudet i distriktet rammes.

– Den nye avgiften kan få negative effekter som ingen kan ha tenkt på i en sen nattetime under budsjettforhandlingene, sier Skånvik.

Miljøgevinst

Norwegian-sjef Bjørn Kjos hamret løs på den nye flyseteavgiften under et investorforedrag hos Alfred Berg i Oslo tirsdag.

– Dette er et av de sprøeste forslagene jeg har sett på år og dag, sa Kjos.

Vestres representant i Stortingets miljø- og energikomité sa mandag at det var en forutsetning å få flybransjen til å delta i klimaregnskapet.

– Det som forurenser må bli dyrere. Flyreiser må bli dyrere som del av et grønt skifte, sa Elvestuen til Aftenposten.

Kjos mener avgiften får liten effekt.

– Et slikt forslag har absolutt nulleffekt på utslippet. Jeg skjønner ikke hva politikerne har tenkt på her - i alle fall ikke hvis hensikten er å gjøre luftfarten grønnere, sier Kjos.

Eivind Roald i SAS synes millardinntektene fra den nye avgiften bør gå til å subsidiere biodrivstoff, i stedet for å dekke utgifter i budsjettet.

– Miljøeffekten er ikke-eksisterende, med mindre pengene settes i et fond og gjør flybransjen i stand til å kjøpe biodrivstoff til konkurransedyktige priser, sier han.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.