Begrepet flyskam har spredt seg over store deler av verden den siste tiden. Ordet brukes til å betegne klimaskammen noen mennesker føler på i forbindelse med flyreiser. De neste årene kan flyskam slå hardt inn på flyselskapers bunnlinje, hvert fall om man skal tro en analyse fra storbanken Citi.

I et notat til kundene sine skriver banken at begrepet kan koste flyselskaper milliarder av kroner de neste årene. Citi estimerer at de årlige kostnadene vil vokse til 3,8 milliarder dollar, eller 35 milliarder kroner, i løpet av de fem neste årene kun for fritidsreiser. Dersom man regner med forretningsreisende også, kan man plusse på 2,4 milliarder kroner i kostnader, mener banken. Det skriver CNBC.

Er det greit å si til arbeidsgiver at du ikke vil fly av klimahensyn?
Og er det greit å gå på et viktig møte rett fra nattoget, med sovesveis?
02:22
Publisert:

Banken mener at kunder blir stadig mer bevisste på sitt klimaavtrykk. I løpet av de neste årene vil kunder lete etter alternative reisemåter eller lete etter måter for å kompensere for sitt klimaavtrykk på. Uansett vil kostnadene bli store for flyselskapene, mener banken.

Beregningene til banken er usikre, og Citi mener kostnadene potensielt kan bli ti ganger høyere enn disse estimatene.

Heftig debatt

Begrepet flyskam har vært heftig debattert. Det har sitt utspring i Sverige, og flere mener man allerede kan se utslagene av mer klimabevisste svensker.

I fjor var det nullvekst i flymarkedet i Sverige. Per G. Braathen, som er tungt inne i flyselskapet BRA, anslo i sommer ovenfor DN at 10–15 prosent av passasjerene deres er borte siden nyttår, og sa «flyskam» er den viktigste årsaken.

– Ingen er mer berørt av flyskam enn meg, sa han.

I Norge har man foreløpig ikke sett den samme tendensen. Avinor har vært forsiktige med å si om det ser noe tegn til tendensen.

– Det er helt umulig for oss å si noe om flyskam nå. Vi må få et større bilde av tallene, så det er for tidlig å si noe nå, sa Avinors pressetalsmann Lasse André Vangstein til DN i august.

SAS-sjefen Rickard Gustafson så heller ikke tegn til flyskammen i Norge.

– Man henger ikke ut flybransjen som syndebukk, har han uttalt til DN.

Også tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, har sagt sitt om begrepet flyskam:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bjørn Kjos: Det har vært kjøttskam og flyskam og bilskam og …
Skammer Bjørn Kjos eller den nye Norwegian sjefen for å fly?
01:32
Publisert: