– Forestill deg at du går om bord i et fly uten vinduer i flykroppen, men når du kommer inn i flyet, er det vinduer. Da har du en flykropp uten svakheter i strukturen som følge av vinduer. Flyet er lettere, det kan fly raskere, det forbrenner langt mindre drivstoff og flyr høyere, sier president Tim Clark i Emirates til BBC.

I stedet for ekte vinduer vil Clark og Emirates ha fly med virtuelle vinduer. Flyselskapet ønsker å gjøre det til standard i alle fremtidige fly.

«Bedre enn det naturlige øyet»

Emirates har allerede eksperimentert med virtuelle vinduer på sitt nyeste Boeing 777-300ER. Der er vinduene fra de private suitene på første klasse fjernet og erstattet med virtuelle vinduer. De mottar bilder i nåtid av utsiden fra fiberoptiske kameraer utenfor flyet, og er ifølge toppsjef Tim Clark så gode at de fungerer bedre enn det naturlige øyet.

De øvrige passasjerene på de nye flyene må inntil videre nøye seg med helt ordinære vinduer.

Emirates ble etablert i 1985 og har hovedkontor i Dubai i De forente arabiske emirater. Flyselskapet er 100 prosent statseid, og har en rekke store sponsoravtaler innen blant annet fotball, tennis, Formel 1 og golf.

I 2017 hadde selskapet et driftsresultat på 11,6 milliarder kroner av en omsetning på 225,5 milliarder kroner, ifølge siste årsrapport.

«Flyverter må kunne se ut»

Ifølge professor på flysikkerhet ved Cranfield University, Graham Braithwaite, må kabinbesetningen være i stand til å se ut av flyet om det skulle skje en nødssituasjon.

– Flyverter må kunne se utenfor flyet hvis det oppstår en nødssituasjon, for eksempel brann, før de åpner en dør og begynner en evakuering, sier han til BBC.

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået sier til avisen at de ikke ser noen spesifikke utfordringer som ikke kan løses for å sikre at fly med virtuelle vinduer er like sikre som fly med vanlige vinduer.(Vilkår)

ANNONSØRINNHOLD: Argentum
01:34
Publisert: