– Dette handler om at Nordland fylkeskommune er en stor innkjøper. Vi setter ned foten for et selskap som ikke gir de ansatte mulighet til å inngå tariffavtaler, sa fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) til Dagbladet Børsen på fredag.
Nordland fylke er den siste i en rekke aktører som har varslet boikott mot det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som begynner med innenriksflyvninger i Norge i november.
Fagforeninger som LO og Nito, samt statsminister Erna Solberg har fra før varslet at de ikke kommer til å benytte seg av Wizz Airs tjenester i Norge, som følge av selskapets dårlige forhold til fagforeninger.
Samtidig har selskapet understreket at det akter å følge norsk lov, og at det ikke nekter ansatte å organisere seg.
Mener det strider med EØS-regelverk
Professor Finn Arnesen ved Universitetet i Oslos juridiske fakultet forsker blant annet på marked, innovasjon og konkurranse. Han mener at Nordland trolig ikke har lov til å boikotte Wizz Air, slik de akter å gjøre. Dette skyldes at Nordland fylkeskommune – i motsetning til privatpersonen Erna Solberg og fagforeninger – er en offentlig institusjon.
– Jeg tror nok man fort vil si at det er et hinder for fri bevegelse av tjenester, som i utgangspunktet er forbudt etter EØS-avtalen, men som likevel er lov i tilfeller der det er for å beskytte ikke-økonomiske hensyn, sier han til DN.
– Jeg legger til grunn at Wizz Air driver lovlig, og gitt dette, er det tvilsomt om en fylkeskommune kan boikotte en leverandør utelukkende fordi leverandøren har en holdning til fagforeningsarbeid man ikke liker. Ganske særlig gjelder dette dersom det ikke er norsk rett som regulerer arbeidsforholdet. Da kan man spørre seg om det at disse er fagforeningsfiendtlige er grunn nok. At det å ikke bidra til slike selskap er å beskytte en ikke-økonomisk interesse. Det tviler jeg på at det er.
Arnesen sier at man har praksis fra EU-domstolen som viser at oppfordringer fra myndighetene om å kjøpe nasjonalt eller boikotte utenlandske leverandører er en hindring av fri bevegelighet, som i utgangspunktet er forbudt.
– Så slik du ser det bryter Nordlands oppfordring med EØS-avtalen?
– Ja. Offentlige myndigheter har rett og slett ikke den samme handlefriheten i disse spørsmålene som du og jeg.
Avviser ulovlighet
Fylkesrådsleder Norvoll er ikke enig i Arnesens vurdering. Han understreker at det er snakk om ikke å benytte seg av Wizz Airs tjenester i jobbreiser på vegne av Nordland fylke
– Det bestemmer vi selv. Vi kan – når vi betaler for reisen – legge inn kriterier, som at man ikke flyr førsteklasse. Vi kan på alle områder legge inn forutsetninger for hva slags tjenester vi kjøper. Det er jeg sikker på at vi kan her også, sier han til DN.
Han understreker at dette ikke gjelder private reiser.
– Når en ansatt i fylkeskommunen skal på et møte i Oslo, så betaler vi for reisen. Da kan vi si at vi ikke vil bruke penger på et selskap som undergraver ansattes rettigheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.