Torsdag la Norwegian frem trafikktall for november som viste at det norske lavprisselskapet fraktet 2,9 millioner passasjerer i november. Det innebærer en oppgang på 14 prosent fra samme måned i fjor, da 2,52 millioner personer fløy med Norwegian.

Ifølge selskapet kommer trafikkveksten både av nye ruter og økt flyutnyttelse sammenlignet med november i fjor. Samtidig sank fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, som viser hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket, med 4,9 prosentpoeng til 78,8 prosent.

Selskapet falt ni prosent da Oslo Børs åpnet torsdag. Fallet tiltok utover dagen, og ved 16-tiden var aksjekursen ned 14,5 prosent.

– En del ruter fra sommerprogrammet blitt forlenget ut i november, noe som påvirker fyllingsgraden. Full omlegging til vinterprogrammet vil vi først ha fra og med januar, etter at vi har lagt juletrafikken bak oss, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Forrige måned pekte Norwegian-konsernsjef Bjørn Kjos på tre store utfordringer for selskapet, da selskapet la frem sine transporttall for oktober:

– Vi går nå inn i en periode preget av generelt lavere etterspørsel, tøff konkurranse og høy oljepris, noe som gjør at det blir enda viktigere å fortsette arbeidet med å redusere selskapets kostnader. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette skal du aldri gjøre med en god kniv
Karbonstål eller rustfritt? Hva med en slipestein til 16.000 kroner? Gasellebedriften Skarpekniver og vinneren av World Sushi Cup, Vladimir Pak, gir deg gode råd for kjøp og bruk av skikkelige kjøkkenkniver.
02:34 Min
Publisert: