Er flyet forsinket, kansellert eller passasjeren er nektet ombordstigning på grunn av overbooking, kan passasjeren ha rett til en standardkompensasjon. Men det er langt fra alltid at flyselskapene er enig med passasjeren om vedkommende har rett til kompensasjon, skriver Finansavisen.

Får passasjeren avslag av flyselskapet, og mener det er uriktig, havner saken i Transportklagenemnda. I 2017 fikk nemnda inn 2.714 saker og per midten av desember i år var antallet 4.248, skriver avisen. I 2011 var antallet 646 saker.

– Avgjørelsene i nemnda er ikke bindende, slik at de gir ikke retts- og tvangskraft, men de aller fleste avgjørelser aksepteres av flyselskapene, sier Cecilie Asak Oftedahl i Transportklagenemnda.

Blitt strengere

Klagehjelpselskapet Airhelp mener at flyselskapene er blitt strengere. Selskapet har gått gjennom alle sine saker med det de mener er rettmessige krav og funnet at antall avslag øker.

Ifølge Airhelp har SAS tredoblet antallet avslag fra januar til oktober i år sammenlignet med samme periode i fjor. Norwegian har nærmest doblet sine avslag i samme periode fra 2018 til 2019, hevder selskapet.

22 prosent av dem som sendte saker til Transportklagenemnda fly fikk medhold i 2018, mens åtte prosent fikk delvis medhold.

SAS sier til Finansavisen at de følger bestemmelser og lovverk, herunder også EU-forordningen. Norwegian svarer at de er forpliktet til å følge EUs regelverk for passasjerrettigheter, noe som betyr at alle som har krav på kompensasjon, får kompensasjon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.