Fredag kommer det internasjonale reiselivskonsernet TUI med et resultatvarsel som følge av at alle deres 15 Boeing-fly av typen 737 Max er satt på bakken. TUI er dermed et av de første selskapene som er ute med anslag på hva krisen vil koste.

Aksjen faller ni prosent på London-børsen.

Koster milliarder

I resultatvarselet skriver selskapet at de venter at flyene kommer opp i luften tidligst i midten av juli og de nå venter å få en engangseffekt i underliggende driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på rundt 200 millioner euro.

Det tilsvarer drøye 1,9 milliarder kroner.

Det skyldes spesielt at selskapet må leie inn fly, høyere drivstoffkostnader og den «forventede innvirkningen på trading».

TUI, som er børsnotert i London, har derfor besluttet å nedjustere guidingen for ebitda i 2019 med 17 prosent.

Dersom Max 8-flyene ikke kan fly fra juli må TUI utvide tiltak som allerede er satt i gang. Det antas at det vil føre til ytterligere 100 millioner euro i en negativ effekt for ebitda frem mot 30. september. Skulle det bli tilfellet vil guidingen for ebitda i 2019 nedjusteres med 26 prosent.

TUI har ytterligere åtte 737 Max i bestilling.

Også milliardtap for Southwest Airlines

Denne uken meldte amerikanske Southwest Airlines at overskuddet i årets første kvartal vil reduseres med cirka 150 millioner dollar (1,3 milliarder kroner) grunnet Max-problemene.

Selskapet har sendt sine 34 Max-fly til «kirkegården» i Mojaveørkenen i California for lagring på ubestemt tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

For å bygge Munchmuseet måtte norske fjellklatrere i sving: – Vi er de eneste som kommer til
Er den banebrytende og komplekse arkitekturen blitt avhengig av noe så enkelt som en fjellklatrer?
01:10 Min
Publisert: