Det store amerikanske flyselskapet United Airlines kutter ombookingsgebyr med umiddelbar virkning for innenriks flyvninger. Dette gjøres i et forsøk på å øke aktiviteten i en tid med mye usikkerhet for flyselskapene, skriver Reuters. Tidligere var gebyret på 200 dollar.

Koronapandemien har rammet luftfarten hardt. Det er blitt lagt kraftige restriksjoner på reising, og mange flyselskaper har tatt store tap som følge av dette. Samtidig har raske endringer i restriksjoner og karantenekrav gjort det vanskelig for forbrukeren.

Ingen lignende planer

Her hjemme har både SAS og Norwegian blitt hardt rammet av pandemien. Ingen av de to har imidlertid planer om å kutte ombookingsgebyrene sine.

– Du kan endre de fleste av billettene våre mot et gebyr som starter fra kr 600,-., skriver SAS-pressesjef John Eckhoff i epost.

– Vi har ingen planer om å gjøre endringer i billettyper eller vilkår nå, sier informasjonsdirektør i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

– Lavprisbilletten er det rimeligste alternativet og dersom man ønsker å endre reisen, er prisen fra 650 kroner i tillegg til eventuell differanse i pris mellom gammel og ny reise.

Eckhoff understreker at SAS har iverksatt en rekke tiltak for å sikre kundens fleksibilitet siden koronapandemien slo inn over landet.

– Vi tilbyr alle kunder som reiser frem til 15. januar å få en voucher dersom man ikke ønsker å gjennomføre sin planlagte reise. Du kan dessuten booke om gratis alle SAS Plus-billettyper hvis du bestiller en reise innen 30. september 2020, skriver pressesjefen.

Trege refusjoner

Både SAS og Norwegian har gjennom sommeren vært i hardt vær for trege refusjoner av billettpenger under koronakrisen. Tidligere i august sa reisebyrået BCD Travel at SAS i dag er verstingen når det gjelder antall saker i kø, og kunder må vente inntil flere måneder på oppgjør. SAS-sjefen har i et intervju med DN beklaget ventetiden.

– Vi har kansellert over 100.000 reiser siden mars og har hele tiden betalt refusjon for disse, og i økende takt. Dette arbeidet fortsetter dag og natt, uavhengig av endringer i ombookingsreglene, skriver Eckhoff.

Også i Norwegian er det arbeidet med å refundere penger for avlyste reiser som er førsteprioritet.

– Vår viktigste prioritet nå er å sørge for at alle som har krav på det får igjen penger for sin kansellerte flyreise i løpet av september, senest oktober, sier Sandaker-Nielsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.