Både United, American og Delta Airlines har kuttet billettprisene, fjernet endringsgebyrer og satser på nye destinasjoner for å tiltrekke seg fritidsreisende, som i bunn og grunn er de eneste som reiser om dagen, skriver Financial Times.

De største flyselskapene har aldri før sett på fritidsreisende som «topp-prioritet», men nå tvinges de til å tenke annerledes. Mye tyder på at det også etter at koronakrisen er over vil bli færre businessreisende, både fordi selskaper må spare penger, og fordi de nå har sett at det fungerer helt greit å reise mindre i jobbsammenheng.

– Å si at fritidsreisende tidligere ikke er blitt prioritert av flyselskapene er en pen måte å si det på, sier analytiker Savanti Syth hos Raymond James til FT.

Hun advarer imidlertid mot at strategiendringen kan bli dyr, siden flyselskapene allerede har en rekke dyre flyplasslounger i drift og har bygget opp nettverk rundt et stort antall daglige ruter mellom typiske business-huber.

– Når man har mange businessreisende kan dette være bærekraftig fordi disse passasjerene vanligvis betaler en mye høyere pris for billettene, sier hun, og legger til at slik situasjonen er i dag, taper flyselskapene mye penger på at de fortsatt har business-segmentet i tankene.

De store flyselskapene i USA pumper nå rutekartene sine fulle av direktereiser til typiske feriedestinasjoner, og går dermed direkte i konkurranse med mindre lavprisselskaper.

United Airlines opplyste nylig at de vil øke tilbudet til over 40 karibiske og meksikanske strender i november, rett etter at de hadde lagt til flere ruter til Florida.

American Airlines har lagt til 33 nye ruter siden juni, pluss to nye destinasjoner i Mexico. Også Southwest Airlines satser mer på Palm Springs, California og Miami.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.