Widerøe forlenger kontrakten med staten på kortbanenettet fra Trondheim til Kirkenes. Avtalen gjelder i fem år fra mars neste år.

– Vi ble litt overrasket over at vi vant alle rutene, men har strukket oss langt for å klare det, sier Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen.

Med i kampen var tidligere Widerøe-kaptein Ola K. Giæver gjennom selskapet Fly Viking as, samt Danish Air Transport.

Giæver søkte i fire av 13 ruteområder – i Lofoten, Nord-Troms og Finnmark. Han mener det aldri var reell konkurranse om anbudet. Nå vil han starte flyselskap i konkurranse med Widerøe uten statlige kontrakter.

«Widerøe har hevd»

– Jeg tror ikke det var mulig å få noen av anbudsrutene, fordi Widerøe har hevd på dem, sier Giæver til DN.

Widerøe tilbakeviser det.

– Det er uforståelig. Vi har konkurrert med flere, og det billigste anbudet vinner frem, sier Nilsen.

Samferdselsdepartementet sier i en pressemelding at søknaden fra Fly Viking ble avvist fordi selskapet ikke har gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet.

– Vi har lisens, og skulle bare sannsynliggjøre at vi kunne oppgradere den før anbudets oppstart neste år, sier Giæver.

Departementet avviser påstandene.

– Selvsagt er det reell konkurranse på anbudsrutene, men det fordrer at den enkelte tilbyder tilfredsstiller krav i anbudsgrunnlaget, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp).

Plan B

Giæver vil neppe klage på at Widerøe har gjort rent bord.

– Nei, det har vi ikke tid til. Vi skal ut og fly uansett, sier han.

Plan B er å starte opp i konkurranse med Widerøe på ruter uten anbud. Fly Viking har hatt ett 31 år gammelt fly av typen Dash 8 med plass til cirka 50 passasjerer.

– Det blir mange ruter.

– Hvor da?

– Både i sør og nord. Det kommer flere fly på løpende bånd og oppstart i løpet av vinteren. Billettsalget starter i løpet av noen uker. Vi har opsjon på inntil 19 fly, sier Giæver.

Giæver har vært investor blant annet i transportselskapet Torghatten og andre selskaper langs kysten, blant annet i eiendom. Han hadde en ligningsformue på 19,7 millioner kroner og inntekt på 3,5 millioner kroner ifjor.

– Fly Viking finansieres av meg og en annen investor, Ola Amandus Olsen, sier Giæver.

Olsen er fra Austevoll utenfor Bergen og har eierskap i selskaper innen fiskeri og offshore. Han hadde en formue på 40 millioner kroner og inntekt på 8,3 millioner kroner ifjor.

Konkurransetilsynet gjennomførte razzia hos Fly Viking i august etter mistanke om ulovlig prissamarbeid med Danish Air Transport. Tilsynet har ikke vært med i vurderingen av anbudet og sier de fortsatt jobber med saken.

Les også:

Widerøe kan utfordre SAS dnPlus

- Ikke uventet når man har vært på TV med storkjeft

Kan havarere før oppstart dnPlus

 

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.