– Juli leverer solid og vi er svært fornøyde med å kunne presentere gode tall for nok en måned i 2022. Dette til tross for streik og store driftsforstyrrelser i luftfarten i øvrige Europa, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen i en pressemelding.
Widerøes kunder ble i stor grad berørt av SAS-streiken. Gjennom de drøye to ukene med streik ble nærmere 3000 kunder med kombinasjonsreiser SAS/Widerøe rammet.
Ifølge pressemeldingen fra selskapet fikk streiken økonomisk negativ effekt på Widerøes anbudsruter, som er avhengig av tilførsel av trafikk fra SAS og stamrutenettet.
– Dette ble kompensert gjennom økt etterspørsel på Widerøes kommersielle ruter på strekninger der det flys direkte og indirekte i konkurranse med SAS. Totalt ga streiken en positiv inntektseffekt for juli på mellom 15 og 20 MNOK, skriver selskapet i meldingen.
Tidligere i sommer inngikk Widerøe og Norwegian en intensjonsavtale om blant annet billettsamarbeid.
– Vi er svært fornøyde med at våre sommerruter har truffet markedet. Det gir mersmak. Den beste nyheten for våre kunder er likevel intensjonsavtalen om billettsamarbeid med Norwegian, som vi signerte i juli. Avtalen skal sikre sømløs reise i kombinasjon med Norwegian og Widerøe, og er et tilbud vi vet våre kunder har etterspurt over lang tid, avslutter Nilsen.
Widerøe fraktet 288.000 kunder i juli, sammenlignet med 236.000 kunder året før. Sammenlignet med 2019 er veksten på 31 prosent.
Flyselskapet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.