Siden slutten av april i år har det vært et krav fra norske helsemyndigheter om minst ett ledig sete mellom hver passasjer om bord i flyene. Det har ført til at SAS og Norwegian må la alle midtseter stå tomme, mens Widerøe-flyene bare kan fylle halvparten av setene om bord.

Flybransjen har fortvilt over at det ikke er mulig å drive kommersielle ruter lønnsomme med et slikt krav.

Regjeringen har nå fått innspill fra helsemyndighetene om nye smittevernregler på fly, og der foreslås det blant annet at kravet om ledig midtsete kan fjernes. En beslutning fra regjeringen var ventet denne uken, og torsdag i 15-tiden kunngjorde samferdselsminister Knut Arild Hareide nyheten.

«Har jobbet lenge med»

Aktører i næringslivet og reiselivet har kjempet de siste ukene for å få en endring av smittevernreglene på fly, og en tilpasning til de felleseuropeiske veiledningene fra European Aviation Safety Agency (EASA). Denne veilederen har ikke krav om ledig midtsete.

Regionleder for NHO i Nordland, Daniel Bjarmann Simonsen, sier det er viktig spesielt for Nord-Norge at kravet om ledig midtsete fjernes.

– Det er en sak vi har jobbet mye og lenge med, nettopp fordi luftfart er en viktig del av kollektivtransport i Nord-Norge, og mange har ikke noe alternativ. Vi har de siste månedene gått fra å ha et flytilbud som kobler landsdelen og landet sammen, til noe som er altfor dårlig, sier Simonsen.

Han er veldig positiv til at ledig midtsete nå fjernes.

– Det gir grunnlag for å sette opp flere flyruter og en normalisering av tilbudet som er vanlig. Det er veldig kjærkomment både for reiselivet og samfunnet i nord, sier Simonsen.

Dobler antall flybilletter

Widerøe-sjef Stein Nilsen har tidligere sagt at det er umulig å drive ruter lønnsomt så lenge kravet om ledig midtsete gjelder.

– Hvis det blir en endring nå, er det veldig positivt rett før sommerferien setter inn for alvor. Slik reglene er nå, får vi ikke frem folk som vi ønsker, sa Nilsen før alt var helt avklart.

– Hva vil en endring av reglene bety for Widerøe?

– Da vil vi over natten få dobbelt så mange seter å selge. Det vil gjøre at billettprisene synker, og vi kan tjene penger på kommersielle ruter igjen. Så må vi komme tilbake til eventuelle justeringer i rutetilbudet, sier Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.