Mange flykunder fikk en epost tidlig i mai, og ble invitert til å svare på spørsmål om årets sommerferieplaner. Nesten 20 000 personer har svart, og nå kan Widerøe presentere den mest omfattende reiseundersøkelsen under koronakrisen.

Widerøe-ledelsen har de siste dagene brukt mye tid på å studere resultatene, og sier svarene i seg selv skulle tale for et langt større flytilbud i fellesferien, enn i dag.

– Men myndighetenes krav til tomme seter fratar oss muligheten til å drive kommersielle ruter lønnsomt. Vi er ikke i nærheten av å tjene penger på å fly én ekstra flyavgang, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.

Selv om reiselysten hos nordmenn er større, er Widerøe tilbakeholden med å tilby flere innenlandsreiser så lenge norske myndigheter har krav om at annethvert sete på flyene er tomt.

Tidlig i april var Widerøe flyselskapet i Europa med flest daglige avganger i Europa, og nesten alt flys på oppdrag for staten. Her fra Svolvær lufthavn i Lofoten.
Tidlig i april var Widerøe flyselskapet i Europa med flest daglige avganger i Europa, og nesten alt flys på oppdrag for staten. Her fra Svolvær lufthavn i Lofoten. (Foto: Gunnar Blöndal)

Åtte av ti vil fly

Undersøkelsen viser at ni av ti svarer de vil dra på norgesferie i år: 48 prosent svarer ubetinget ja, og 41 prosent svarer at de «håper det, men vil se an myndighetenes råd». Bare fem prosent svarer at de vil bli hjemme uansett.

Cirka åtte av ti av dem som vil på ferie, svarer at de ser for seg å reise med fly i sommer.

Vel å merke er spørreskjemaet sendt til typiske kunder av Widerøe og SAS – som antagelig er mer reiselysten enn hele befolkningen samlet – men trenden er tydelig.

– Vi har sett en økt interesse for å reise på norgesferie etter hvert som samfunnet er åpnet sakte de siste ukene, sier kommersiell direktør Christian Skaug i Widerøe.

Ett reisemål trumfer alle andre: 49 prosent av dem som har svart, vil til Lofoten og Vesterålen i Nordland. Og drømmen om Lofoten-ferie i sommer er aller størst blant folk som bor i og rundt Oslo.

– Tror dere folk gjør alvor av planene – og faktisk bestiller flyreiser?

– Det er vi litt spente på. Men hvis reiselivet er klar for å ta imot turistene, så er det i hvert fall et stadig større potensial for å lykkes med et tilbud, sier Skaug.

Klarer ikke å fly lønnsomt

Siden nedstengningen 12. mars har Norwegian, SAS og Widerøe nesten utelukkende fløyet en begrenset rutetabell med avganger bestilt og betalt av staten. Sent i april kom en smitteveileder fra Folkehelseinstituttet som sier at det skal være et tomt sete mellom hver passasjer, og for Widerøes fly med to seter på hver side av midtgangen i flyet, betyr det at halvparten av setene må stå tomme.

Widerøe-sjefen har gått ut mot den særnorske regelen, og sier det fratar mulighetene for å åpne kommersielle ruter, selv om etterspørselen frem mot sommeren skulle øke.

– Vi går med store underskudd. Jo mer vi flyr av kommersielle ruter, desto mer taper vi. Vi skal prøve å stå gjennom sommeren med tilbudet som er i dag, men hvis vi kommer til høsten med samme begrensninger, så er det en dramatisk situasjon, sier Nilsen.

Neste uke kommer europeiske flymyndigheter med en egen smitteveileder, og Nilsen mener Norge må åpne for flere passasjerer om bord, hvis det blir en standard i resten av Europa.

I disse dager legger Widerøe detaljerte planer for rutetilbudet i juni og juli.

– Hva kan dere fly hvis kravet om tomme seter tas bort igjen?

– Da kan vi vurdere enkelte nye ruter. Dessverre tar det noe tid å få i gang apparatet med fly og crew. Vi vil røre oss så fort vi kan, men det haster med en avklaring, sier Nilsen.

Han åpner for eksempel for direkteruter fra Oslo til Lofoten i sommer, om regjeringen snur.

Vil fylle opp med familier

Widerøe har tenkt «kreativt» for å fylle opp flyene med reglene som er i dag, og mandag lanseres en billettkampanje kalt to-for-én – der folk som bor i samme husstand kan kjøpe to billetter for prisen av én, og sitte ved siden av hverandre på flyet.

– Vi håper at tiltak som to for én vil fungere og at det gjør at vi potensielt kan sette opp noen sommerruter. Men det forutsetter at Widerøe klarer å få fylt flyene mer enn 50 prosent, sier Skaug.

Det gis nemlig unntak fra dagens regel om tomme seter hvis det er folk i samme husstand som reiser sammen.

Skaug forklarer:

– Da begrensningen med tomme seter ble innført, var vi nødt til å øke prisene med fem til ti prosent i snitt. Nå holder vi prisene uendret, men kommer med et tilbud som forhåpentlig vil stimulere til å fylle flyene basert på den etterspørselen vi ser fremover.

I undersøkelsen svarer et klart flertall at de synes det er viktig med fleksible billetter, og at det er blitt viktigere en lavest mulig pris. Og flest ser for seg å kjøpe flybillett i juni, og reise i løpet av juli og august.

– Vi er jo vant til et helt annet bestillingsmønster, og vanligvis er bestillinger av sommerferien størst etter juleferien. At folk vil booke i juni, er ekstremt uvanlig. Folk sitter på gjerdet og venter, sier Skaug.

«Som et forbrukslån»

Både Norwegian og SAS har sagt at det er nødvendig med statlige krisetiltak i form av penger for bortfall av inntekter, eller frisk egenkapital, for at selskapene skal overleve. Også Widerøe ber regjeringen om noe mer enn krisepakken med statlige lånegarantier.

– Smittetiltak har stengt det meste av flytrafikken, og på toppen av det fjerner staten halvparten av setene om bord. Det regjeringen tilbyr som gjenytelse, er en låneordning med skyhøye renter. Det er som et forbrukslån, og det fungerer ikke over tid, sier Stein Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.