– Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg, sa Solberg i spørretimen i Stortinget onsdag.
– På samme måte som jeg aldri har fløyet med Ryanair. Fordi jeg for ti år siden sa at det var uakseptabelt for meg å reise med flyselskaper som ikke har ordentlige og ryddige arbeidsforhold for sine ansatte, fortsatte hun.
Solberg gjorde det klart at Wizz Air etter norsk lov ikke kan nekte de ansatte å fagorganisere seg.
Wizz Air-sjefen provoserer
Det har knapt gått en uke siden det ungarske lavprisselskapet Wizz Air annonserte sitt inntog i markedet for norsk innenriksflyvning. Allerede under pressekonferansen, der grunnlegger og toppsjef József Váradi la frem sine planer for skambillige flyruter mellom Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim, ble det rettet kraftige stikk mot konkurransen i Norge.
I et intervju med DN utdyper Váradi sin kritikk mot Norge, og særlig fagforeningskulturen i landet. Wizz Air-sjefen er uttalt motstander av fagforeninger, og mener at fagforeninger fører til ineffektivitet.
– Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand, sier han til DN.
Uttalelsene fikk en rekke politikere og fagforeningsledere til å reagere. Høyres arbeids- og sosialminister Henrik Asheim kalte Váradis syn på fagforeninger for fremmed, mens Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Hadia Tajik mente uttalelsene var umoderne og arbeidstagerfiendtlige.
– Betaler markedslønn
Kun ni prosent av Wizz Airs totale kostnader er lønnskostnader, langt under nivået til konkurrenter som SAS og Norwegian. Da DN konfronterte Váradi med denne opplysningen, sto han fast på at selskapet er konkurransedyktige også når det gjelder lønninger.
– Vi betaler våre ansatte markedslønn, hvorfor skulle folk jobbe for oss om vi ikke gjorde det. Vi har baser i mange europeiske land og konkurrerer om de samme ansatte og de samme pilotene, sier Váradi.
Han viser til at de ansatte stiger raskere i gradene i Wizz Air enn andre flyselskaper fordi det vokser, og at det har et eget program som omskolerer kvinnelige kabinansatte til piloter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.