Det har knapt gått en uke siden det ungarske lavprisselskapet Wizz Air annonserte sitt inntog i markedet for norsk innenriksflyvning. Allerede under pressekonferansen, der grunnlegger og toppsjef József Váradi la frem sine planer for skambillige flyruter mellom Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim, ble det rettet kraftige stikk mot konkurransen i Norge.

I et intervju med DN utdyper Váradi sin kritikk mot Norge, og særlig fagforeningskulturen i landet. Wizz Air-sjefen er uttalt motstander av fagforeninger, og mener at fagforeninger fører til ineffektivitet.

– Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand, sier han til DN.

– Veldig fremmed

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim (H), mener Váradis uttalelser vitner om en manglende forståelse av arbeidslivet i Norge.

– Det kan se ut som Wizz Air-sjefen ikke kjenner og forstår norsk arbeidsliv, og ikke minst forstår hvordan vi ønsker at norsk arbeidsliv skal være, sier han, og legger til:

– Hans syn på fagforeninger er for å si det forsiktig veldig fremmed.

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim mener Wizz Airs innstilling til norsk arbeidsliv er fremmed.
Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim mener Wizz Airs innstilling til norsk arbeidsliv er fremmed. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Asheim mener at organisering i arbeidslivet er et gode for norske selskaper.

– Fagforeninger spiller både en sentral rolle på arbeidsplassene, for konfliktløsning, godt samarbeid og for å sørge for gode lønns- og arbeidsvilkår. Høy organisasjonsgrad er en konkurransefordel for Norge, og gjør norsk arbeidsliv bedre, sier Asheim.

– Arbeidstagerfiendtlig

Høyre-statsråden får støtte fra opposisjonspolitiker Hadia Tajik, som er finanspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

– Det Váradi sier er umoderne og arbeidstagerfiendtlig. Det viser en komplett mangel på forståelse for Norges suksesshistorie og arbeidslivsmodellen, sier hun.

Tajik mener det er uakseptabelt å skulle gå inn i det norske markedet uten å sørge for at ansatte har samme rettigheter som konkurrentene.

– Vi i Arbeiderpartiet vil aldri akseptere et arbeidsliv der fagorganiserte blir holdt unna.

– Hva kan man konkret gjøre for å sikre trygge arbeidsforhold for Wizz Airs ansatte i Norge?

– Vi har jo organisasjonsfrihet i Norge, og i Arbeiderpartiet ønsker vi å gjøre det lettere å organisere seg. I luftfarten har det ikke vært uvanlig å lage en struktur der det er vanskeligere å vite hvem man som arbeidstager skal forholde seg til. Vi ønsker at man skal gjøre dette tydeligere, og tar gjerne initiativ til lover som kan gjøre nettopp det.

– Antikvarisk

Nina Pedersen, leder i LO-forbundet Kabinansattes Forbund.
Nina Pedersen, leder i LO-forbundet Kabinansattes Forbund. (Foto: Privat)

Uttalelsene faller heller ikke i god jord hos Nina Nordheim Pedersen, leder i LO-forbundet Kabinansattes Forbund.

– Wizz-Air-sjefens holdninger til vanlige arbeidstagere fremstår antikvariske. Når de skal operere i Norge hvor hele fundamentet for det vellykkede norsk arbeidslivet er trepartsamarbeid og den norske modellen, klinger dette svært dårlig, sier hun.

Fagforeningslederen mener samfunnet vil ta skade av Wizz Airs måte å drive et selskap på.

– Slik virksomhet bør anses som en trussel for norsk arbeidsliv. Det er overraskende at de ikke ser at samarbeid, gode løsninger og fagforeninger er det som bidrar til gode og sunne bedrifter og samfunn, slår hun fast.

Hun får støtte av LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, som mener Váradis uttalelser er et respektløst angrep på arbeidsfolk og deres rettigheter.

– Norsk arbeidsliv har ikke behov for slike antikvariske holdninger som Wizz Air-sjefen gir uttrykk for.

– Et angrep på alt vi har og alt vi er i Norge

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund. (Foto: Ruud, Vidar)

En annen som reagerer kraftig på uttalelsene til Váradi er forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund. Han mener Wizz Air-sjefen ikke vet hva han snakker om.

– Han vet jo i tydeligvis heller ikke hva fagbevegelsen står for. Det er nettopp et organisert arbeidsliv, sentral lønnsdannelse og godt partssamarbeid har vært med å bygge landet og er fundamentet for vår samfunnsmodell. Et forsøk på å diskreditere denne suksessoppskriften blir i denne sammenheng ikke bare et angrep på fagbevegelsen, men slik jeg ser det også et angrep på alt vi har og alt vi er i Norge.

Av de totale utgiftene til Wizz Air, utgjør kun ni prosent lønnskostnader, som er langt under nivået til konkurrenter som SAS og Norwegian. Dette mener Carlsen indikerer at Wizz Air ikke forholder seg til lønn, pensjon og andre sosiale kostnader på samme måte som sine konkurrenter.

– Hele hans argument om at han betaler markedslønn blir da vås. Om lønnsandelen i Wizz Air er under ti prosent, så betaler han jo ikke markedslønn. Det kan muligens skyldes at Wizz Air kan operere med ansettelsesmodeller som ikke er tillatt i Norge, der de ansatte i realiteten er selvstendig næringsdrivende leid inn via tredjeparter.

Wizz Air-sjef József Váradi har foreløpig ikke svart på kritikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.