Varselet om søksmål fremgår av en pressemelding fra selskapet.

«Wizz Air reagerer på det faktum at folkevalgte lokale og regionale organer, og det statseide selskapet Statnett, har vedtatt boikott uten å vurdere lovligheten av boikotten og uten noen saksforberedelse. Wizz Air har heller ikke blitt kontaktet før beslutningene ble tatt», skriver selskapet i pressemeldingen.

Wizz Air tilbyr de som nå har fått søksmålsvarsel en mulighet til å reversere sin boikott. Wizz Airs posisjon er basert på norsk boikottlovgivning og det faktum at Norge er forpliktet til å overholde EØS-avtalen, som skal sikre etableringsretten i alle medlemsland, opplyses det.

– Et vedtak om boikott er noe ganske annet enn en fri meningsutveksling. Slike vedtak har til hensikt å skape en avkjølende og avskrekkende effekt på publikum, og har en åpenbar konkurransevridende virkning, sier Wizz Air-direktør Marion Geoffroy i pressemeldingen.

Søksmålsvarselet er sendt til Agder fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommune, Bergen kommune, Viken fylkeskommune, Stord kommune, Oslo kommune og Statnett. Alle er blitt gitt en svarfrist på tre uker.

Mener Wizz Air bryter med etikken

Kommunikasjonsdirektør Henrik Glette i Statnett sier selskapets etiske regelverk er klart på at alle leverandører må legge til rette for å la de ansatte organisere seg og inngå tariffavtaler.

– Vi har vurdert det slik at Wizz Air ikke etterlever vårt etiske regelverk og derfor ikke er kvalifisert som leverandør for oss, sier Glette.

Han sier avgjørelsen i denne saken er Statnetts egen, og at dette er et regelverk som gjelder for alle som vil være leverandører av varer og tjenester til Statnett.

Glette sier Statnetts jurister nå skal se nøye på søksmålet og komme tilbake med et utfyldig svar.

Oslo Kommune er svært ordknapp i sine umiddelbare kommentarer.

– Vi har mottatt brevet datert 21. desember med søsksmålsvarsel, og vil besvare det på ordinær måte innen fristen, sier Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo Kommune ved byrådslederens kontor.

I strid med internasjonal rett

Søksmålsvarselet følger etter at selskapet tidligere i desember mente at boikottkampanjer mot selskapet er «mobbing» og i strid med internasjonal rett.

I høst gikk en rekke organisasjoner ut og varslet boikott av flyselskapet, deriblant Finansforbundet, LO og Nito. I desember krevde et opprop blant en rekke fagforeninger at regjeringen setter en stopper for selskapets flyvninger i Norge. Wizz Air toppsjef Jozsef Varadi har tidligere uttalt at flyselskapet ikke har fagforeninger.

Nordland fylkeskommune var i høst blant dem som varslet boikott. Professor Finn Arnesen ved Universitetet i Oslos juridiske fakultet mente da at Nordland trolig ikke hadde lov til å boikotte Wizz Air.

– Jeg tror nok man fort vil si at det er et hinder for fri bevegelse av tjenester, som i utgangspunktet er forbudt etter EØS-avtalen, men som likevel er lov i tilfeller der det er for å beskytte ikke-økonomiske hensyn, sa Arnesen til DN.

Han pekte på at man har praksis fra EU-domstolen som viser at oppfordringer fra myndighetene om å kjøpe nasjonalt eller boikotte utenlandske leverandører er en hindring av fri bevegelighet, som i utgangspunktet er forbudt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.