Britiske luksusvareprodusenter melder om strålende salg etter brexit-avstemningen i juni. Det britiske pundet har falt nesten tjue prosent mot ledende valutaer og turister flokker til Storbritannia for å shoppe.

Motehuset Burberry er blant produsentene som nyter godt av dette. Selskapet melder kjøpesterke turister er årsaken til at salget i Storbritannia er opp med nesten en tredel siden i sommer.

Men Burberry har kun 15 prosent av det totale salget i Storbritannia, og i perioden mars-september var det globale salget ned fire prosent. Men takket være det svake pundet veier salg i euro, dollar og yen mer enn opp for salgssvikten, og regnskapet som gjøres opp i pund ligger ifølge selskapet an til å møte årets prognoser med god margin.

I juli varslet Burberry et årsresultat på 90 millioner pund, men anslaget er nå oppjustert til 125 millioner på grunn av den svake pundkursen.

Burberry-sjef Christopher Bailey sier til BBC at situasjonen internasjonalt er "utfordrende", men at "vår merkevarestyrke gir oss tro på fremtiden.

George Salmon, analytiker hos Hargreaves Lansdown i London, sier pundfallet har bidratt til å gjøre Storbritannia enda mer populært blant luksusvareshoppere. Han sier at rimelige flybilletter gjør at turister fort tjener inn turen ved å handle noen få Burberry-produkter.

Pundet har på kort til falt fra 12-13 kroner til under ti kroner i dag.

Britisk handelsstand, næringsliv og turistindustri gleder seg nå til storinnrykk av ivrige juleshoppere de neste ukene og månedene.

 

London-turen blir billigere
Det er det eneste som er sikkert, i følge Harald Magnus Andreassen, sjefsøkonom i Swedbank.
00:43
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.