- Denne vesken fra Louis Vuitton fikk jeg av foreldrene mine i bursdagsgave. Jeg har også en Mulberry-veske. Det er skolevesken min.

16 år gamle Tove Marie Engstrøm fra Lillestrøm har vokst opp med merkeklær, men merket at presset var mye større i Bærum, der hun bodde før.

- I dag er jeg glad jeg har funnet ut hva jeg liker. Jeg kjøper vesker jeg synes er fine, ikke det alle andre har. Jeg har en del venninner som bruker designervesker på skolen, men jeg har også venninner som helst vil bruke ryggsekk. Det er synd hvis noen føler seg presset til å skaffe seg en dyr veske, sier hun til DN.

Er det sant eller usant at mange tenåringer går rundt med designervesker?

- Det er i en viss grad hold i påstanden. 10 prosent oppgir at de har døtre med denne typen produkter, sier forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Anita Borch, til DN.

På et SIFO-seminar onsdag presenterte hun en helt fersk undersøkelse som viser at ungdom med designervesker ikke er noen myte.

- I denne studien kommer det ikke frem hvor i landet det er mest utbredt at unge har designervesker, designerklær eller andre dyre merkevarer, men vi har jo en hypotese: Jo høyere husholdningens inntekt er, desto større er sjansen for at barna i huset har merkevarer. Og det er også grunn til å tro at datteren oftere har en designerveske hvis moren har det, sier Borch.

- Har et avslappet forhold til det

- Mamma har en Prada-veske, men det er litt for voksent for meg, sier Tove Marie.

Hun sier hun har et avslappet forhold til merkeklær:

- Jeg har en del merkeklær, men det betyr ikke så mye for meg. Det spiller ingen rolle hvilken merke et klesplagg har, egentlig. Det viktigste er at jeg synes det er fint, sier hun.

- Kommer du til å kjøpe deg flere designervesker - eller ønske deg flere i gave?

- Jeg vet ikke. Kanskje. Det er vel slik at mange jenter sier til foreldrene sine den første gangen at «den vesken kommer jeg til å ha hele livet», men det er jo egentlig noe man bare sier fordi man har så lyst på den, smiler hun.

- Bedre å kjøpe lite dyrt enn mye billig

Forsker Anita Borch ser både fordeler og ulemper ved å kjøpe dyre designerprodukter:

- Vi trenger en diskusjon rundt spørsmålet om hvordan vi kan bruke penger på en mer bærekraftig måte. I dag har vi innmari mye penger - og må jo bruke på det et eller annet. Fra et miljøperspektiv vil jeg si det er mye bedre å kjøpe noen få dyre ting av god kvalitet enn å kjøpe mange billige ting av dårligere kvalitet. Men på den annen side er det aldri bra med kjøpepress. Og dét kan fort oppstå i skolegården. Når «alle» venninnene har designervesker, er det vanskelig å være blant dem som ikke har råd til det, sier SIFO-forskeren.

- Aller helst burde vi brukt pengene våre på å kjøpe tjenester fremfor ting, legger hun til.

Mamma står bak

Merkevarer og designervesker blir som oftest kjøpt eller gitt i gave av mamma (44 prosent), deretter av pappa (26 prosent) og besteforeldre (20 prosent). Men en del unge sparer også til det selv - eller låner mammas dyre designerveske.

- Jo dyrere merkevarer det er snakk om, jo mindre sannsynlig er det at barnet har dem. Ingen oppgir at de har barn med designervesker til over 5.000 kroner. Men så mange som 16 prosent oppgir at barnet har denne typen produkter i prisklassen 2.500 til 4.999 kroner, opplyser Anita Borch.

Les også: Slik endrer Generasjon Y luksus-begrepet

Derfor kjøper kvinner luksusvesker

 

DNtv: Dette gjør de for å få deg til å klikke

Dette gjør de for å få deg til å klikke
Bli med på nyhetsdesken til TV2 2s nettredaksjon.
01:35
Publisert:
 

 

DNtv: Årets beste bilkjøp

Årets beste bilkjøp
Mazdas nye mini-suv, CX-3, imponerer og ligger godt an til å kopiere suksessen til storebror.
01:51
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.