For mange år siden mente vi 5.1 surround var mer enn nok til å bringe de store kinoopplevelsene hjem i stua. Så kom 6.1 med en ekstra bakre senterkanal, og deretter 7.1 med to sett bakhøyttalere. Der stoppet det opp for undertegnede, som mente at nå får det være nok. Ble det flere kanaler nå, ville man betale i dyre dommer for noe man ikke trengte. Men jommen fortsatte det ikke, til både 9, 10 og 11 kanaler på toppmodellene. Sirkelen rundt oss skulle tegnes opp med stadig flere høyttalere. Etter å ha testet ulike konfigurasjoner med høyttalere høyt og lavt, har jeg for min egen del for lengst slått meg til ro med 7.1 THX-oppsettet vi har fast på vårt testrom.

Så kom Dolby Atmos. Formatet som skulle få meg til å åpne ørene for enda flere kanaler. Det dreier seg om å feste ekstra høyttalere oppe i taket, rett foran og eventuelt også rett bak sofaen. Disse høyttalerne fungerer som et lydmessig bindeledd mellom frontkanalene og det som foregår bak, og bidrar til å tegne opp en ekte halvkule med lyd rundt og over oss. Hvis du har vært på kino i det siste og tenkt at lydbildet virket usedvanlig sammenhengende og stort, så er oddsen god for at du har sett en film med Atmos-lydspor. Da med enda flere kanaler – opptil 64 stykker! Men til hjemmebruk er det nødvendigvis nedskalert av hensyn til både budsjett og plass, og vi bruker da enten to eller fire høyttalere i taket, i tillegg til det sedvanlige 5.1- eller 7.1-oppsettet.

Utvalget av Atmos-filmer på Blu-ray er fremdeles skralt, men etter hvert er det planlagt utgivelser på løpende bånd. I mellomtiden koser vi oss med Transformers - Age of Extinction.

Toppspesifiserte receivere

Men det holder ikke med Atmos for å gi gode opplevelser i stua. Forsterkeren må være av god kvalitet og servere nok kraft, og i denne testen leter vi blant toppmodellene til de nåværende receiverprodusentene som har Atmos-dekoding. Samme krav som før gjelder selvsagt til lydkvalitet i både to og flere kanaler, på musikk så vel som film, og la det være sagt – dagens receivere er stadig like gode på å gjengi de tradisjonelle surroundformatene. Du trenger dermed ikke vente på flere Atmos-utgivelser for å virkelig storkose deg med hjemmekinoopplevelser i særklasse.

Priser

Prisene på testens receivere spriker noe, og enkelte vil nok mene at noen andre modeller ville gitt et mer rettferdig utgangspunkt prismessig. Men priser forandrer seg, og vi har her bestemt at vi rett og slett tar produsentenes toppmodeller og setter dem opp mot hverandre. Dermed er dette en test av hvem som tilbyr den beste surroundreceiveren akkurat nå, snarere enn at vi på død og liv må finne receivere som koster nøyaktig det samme, og sette dem opp mot hverandre.

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos"&gt;Les hele testen av Surroundreceivere med Atmos på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Pioneer SC-LX88&lt;/h2&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="fbe71dcf-dbb8-4750-849d-3bb7eac26fb2" &gt;&lt;field name="title"&gt;Pioneer_SC-LX88.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Kraft og kontroll&lt;/h4&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Pioneer har kanskje den mest nøytrale klangkarakteren i klassen. Her er bra med trøkk og mange funksjoner.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="f1ddf25e-1819-4c08-9f9d-2e03c788a719" &gt;&lt;field name="title"&gt;Fakta&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Dynamikken er gnistrende bra. Her smeller det med full kontroll i alle kanaler! Dialogene på film er distinkte, og lydlandskapet omringer oss. Når et helikopter svever over en maisåker på Atmos-lydsporet til Transformers 4, føler man propellen godt over hodet. Et 5.1-oppsett med fire Atmos-kanaler gir en mer romslig og sømløs gjengivelse, enn med to Atmos-kanaler sammen med et 7.1-oppsett. Det hadde blitt enda mer omringende med 7.1 og fire høyttalere, men det støtter ikke prosessoren.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Økes lydnivået for mye, blir det imidlertid litt skarpt, så hvis du insisterer på å øse på med full rulle i lengre tid om gangen, så finnes det mer behagelige alternativer.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Musikk i surround forfører. Den norske klassiskutgivelsen Magnificat på Blu-ray flytter klangen fra Nidarosdomen inn i testrommet på overbevisende måte. Det låter mest oppløst og rent i Pure Direct. Sett for eksempel til Dolby Surround, og takhøyttalerne aktiveres. Da blir det mer omringende, men samtidig litt mer diffust, da innspillingen ikke har Atmos-lydspor. Den har imidlertid Auro 3D, men det støtter ikke receiveren.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Musikk i stereo gjengis med en stram og fin bass, og uansett musikk kommer den klare, distinkte mellomtonegjengivelsen godt med. Men her er ingen tillagt mykhet og varme: Lyden er stram, frampå og analytisk.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Konklusjon&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Pioneer SC-LX88 tegner opp et åpent lydbilde, med klare dialoger og sangstemmer. Her er glimrende dynamisk kontrast, og Dolby Atmos løfter det hele ytterligere, med mer omringende lyd fra oven. Vi kunne imidlertid ønske oss ytterligere et par Atmos-kanaler.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Ellers er det bra med funksjoner og bruksområder, fra strømming til nettverksfjernstyring, alt i en brukervennlig innpakning. Fjernkontroll-appen iControlAV5 har mange funksjoner, som får best oversikt over på en iPad.&lt;/p&gt;&lt;table &gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Karakter&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Pluss&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Minus&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="17e4b826-a56d-484d-ad2b-3e121bfea967" &gt;&lt;field name="title"&gt;Lyd og Bilde 6 stjerner&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Lyden er gjennomsiktig og luftig, med store kraftressurser. God brukervennlighet trekker opp.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Klangkarakter på høyttalerne må velges før autokalibrering. Fire Atmos-kanaler forutsetter maks. fem høyttalere ved siden av, hvor resten kan bruke inntil sju.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos/pioneer-sc-lx88-2"&gt;Les hele testen av Pioneer SC-LX88 på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Denon AVR-X5200W&lt;/h2&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="6089cafc-9ddb-469d-910a-836b27b9144e" &gt;&lt;field name="title"&gt;Denon_AVR-X5200W.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/h4&gt;&lt;h4 &gt;Mye for pengene&lt;/h4&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Testens rimeligste receiver går ikke av veien for å tegne opp et megastort lydbilde. Brukervennlig er den også.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="dad7c769-7a33-477d-958c-5c58653fec82" &gt;&lt;field name="title"&gt;Fakta&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Audyssey romkorreksjon gir en veldig fin og sammenhengende boble av omringende lyd. Hvis du synes lyden blir litt i slankeste laget, kan du velge L/R bypass, som skrur av korreksjonen på fronthøyttalerne.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Tonene er oppløst, og lydbildet stort. Dialogene er fyldige og klare på én gang, og Dolby Atmos gir en stor og omringende halvkule av lyd med fire takhøyttalere. Det funker også bra med to – men aller best blir det med fire takhøyttalere og en ekstra effektforsterker til et ekstra sett bakhøyttalere (7.1.4). Men det er ikke nødvendig for å få fete filmopplevelser.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Når Megatron kaster en infernobombe fra et garasjetak, og verdens mest irriterende menneske blir gjort til aske, smeller det i alle kanaler. Denon har ikke like mye muskler som de største gutta. Det er mer enn fett nok, men både Onkyo, Pioneer og Yamaha drar fra i desibeldisiplinen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hva musikk angår, stortrives Denon med komplekse klangstrukturer, som i klassiskinnspillingen «Magnificat». DTS + Dolby Surround lydmodus bruker faseinformasjon fra lydsporet til å aktivere de fire ekstra høyttalerne, som gir en stor gassboble av lyd. Det føles som om lytterommet har vokst til å bli 5 meter under taket! Derimot låter Pure Direct renere, og foretrekkes når man skal dra opp lydnivået. Med lydsporet Auro 3D blir det noe annet, med sitt gigantiske og oppløste lydbilde. For å få 3D-lyd må da receiveren kalibreres om på nytt, så man må nesten velge på forhånd om man vil ha Auro 3D eller Atmos. Jeg har en følelse av at Atmos blir det mest utbredte etter hvert.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Receiverens fylde og luft gjør seg også meget godt med musikk i stereo, med klare og distinkte stemmer i et stort og luftig lydbilde. Ikke førstevalget for de verste raverne og rockehodene, til det anbefales Yamaha eller Onkyo.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Konklusjon&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Denon AVR-X5200W er klassens rimeligste, men likevel produsentens toppmodell. Den overbeviser med oppløst og fyldig lyd, og er enkel og intuitiv i bruk, med oversiktlige menyer. Den er ikke fullt så kraftig som de mest hardbarka, men den spiller høyt nok, og dersom du synes det er viktigere med et stort og holografisk lydbilde med masse luft, fordelt på mange høyttalerkanaler, trår du ikke feil med denne.&lt;/p&gt;&lt;table &gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Karakter&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Pluss&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Minus&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="525310c7-411f-410f-b8dd-619446df1fcb" &gt;&lt;field name="title"&gt;Denon-AVR-X5200W--.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Med 11-kanals prosessering og meget god lydkvalitet får du masse for pengene her. Brukervennligheten er også i toppsjiktet.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Receiveren har ikke kraften til de største muskelbuntene. Fjernkontroll-appen er litt vel enkel.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos/denon-avr-x5200w"&gt;Les hele testen av Denon AVR-X5200W på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Marantz SR7009&lt;/h2&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="387dd7fd-c3a3-4e75-9d9e-93088b9b2f94" &gt;&lt;field name="title"&gt;Marantz_SR7009.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Forfinet nytelse&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Marantz lages på samme plattform som Denon. Men noen grep er gjort for enda renere lyd.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="1738eb8f-309a-46fe-adf0-594a1bf754d9" &gt;&lt;field name="title"&gt;Fakta&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;At Marantz er oppgitt med færre watt enn Denon mistenker jeg har med hvordan målingene er gjort å gjøre, da kraften oppleves identisk. Det betyr imidlertid at heller ikke Marantz slår Onkyo, Yamaha og Pioneer på rå styrke. Men i likhet med Denon tegner Marantz opp et vanvittig luftig lydbilde, og Audyssey-korreksjonen er pinlig nøyaktig hva høyttaleravstandene angår. Som betyr en meget god faserespons. Men også her setter jeg pris på mulighet for å skru av EQ på fronthøyttalerne, da detaljene i toppen kan oppleves litt påtrengt. Husk at innhold med Atmos-lydspor ikke kan gjengis med Pure Direct, da Atmos-kanalene må prosesseres med Dolby Surround-funksjonen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hvor Denon er litt mykere i lydsignaturen, oppleves Marantz noe raskere og med mer gnist, spesielt i mellomtonen. De to er begge meget bra, men klangkarakteren er noe annerledes. Luften fra Atmos-lydsporet til Transformers 4 kommer enda litt bedre frem, noe som tegner opp en enda større halvkule med luftig lyd.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Klassiskinnspillingen «Magnificat» på Blu-ray har Auro 3D-lydspor og ikke Atmos. At receiveren må kalibreres om hver gang man skifter fra Atmos- til Auro 3D-innhold viser hvor inkompatible disse to lydformatene er, men fint å ha valget i hvert fall.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Auro 3D-lydsporet gir innspillingen fra Nidarosdomen en mer distinkt holografi enn vanlig 5.1 DTS, på grunn av høydekanalene. Det låter rett og slett fabelaktig. Et drømmeaktig musikklandskap, hvor man virkelig føler at man sitter inne i en gassboble av musikk.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Musikk i stereo låter eksepsjonelt rent og pent, spesielt i Pure Direct lydmodus. Marantz holder bra kontroll også ved ganske høyt lydnivå, men i likhet med Denon er denne ingen desibel-dragracer.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Konklusjon&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Med meget intuitive menyer og hjelp til høyttalertilkobling er brukervennligheten på topp. Lyden er oppløst og distinkt, og slektskapet til Denon AVR-X5200W er umiskjennelig. Denon har en noe fyldigere mellomtone, hvor Marantz er enda litt luftigere i toppen. Marantz oppleves litt raskere i vendingene enn Denon, men hvilken du bør velge kommer veldig an på hvilken pris du ser dem til.&lt;/p&gt;&lt;table &gt;&lt;tr&gt;&lt;td style="width: 61px"&gt;&lt;h4&gt;Karakter&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style="width: 406px"&gt;&lt;h4&gt;Pluss&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Minus&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td style="width: 61px"&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="7151db57-86d4-40ae-9b56-9f5a0392c396" &gt;&lt;field name="title"&gt;Lyd og Bilde 5 stjerner&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/td&gt;&lt;td style="width: 406px"&gt;&lt;em&gt;11 kanals prosessor er sjelden kost til prisen. Lyden er meget god, spesielt falt vi for oppløsningen i overtoneområdet. Meget god brukervennlighet.&lt;/em&gt;&lt;strong/&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Marantz-receiveren mangler kontrollen til de aller kraftigste. Fjernkontroll-appen kunne hatt flere valg.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos/marantz-sr7009"&gt;Les hele testen av Marantz SR7009 på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Onkyo TX-NR3030           &lt;/h2&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="6aa751e8-7941-48ae-ad13-e4851d458f03" &gt;&lt;field name="title"&gt;Onkyo_TX-NR3030.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Vanvittig trøkk&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Ingen kan stille opp med Onkyos kraft i hjemmekinoen. Med 11 forsterkertrinn har den også full kraft til samtlige kanaler.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="68cf80cb-41ed-42a1-a478-e0bad0db3a19" &gt;&lt;field name="title"&gt;Fakta&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Når alt er skikkelig satt opp, er det bare å nyte lyden. Atmos-lyden på Transformers 4 gjengis med et gigantisk lydbilde, og dialogene er store og kraftige. Onkyo er konge på rå kraft, og selv om prisen kan virke stiv, er den ikke det når man vet man kan koble opp et fullt Atmos-sett med elleve høyttalere uten å benytte ekstra effektforsterker.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Når hovedpersonene går inn i hovedbygningen til KSI hvor skurkene lager Transformers-kloner, hører man den store klangen fra laboratoriet, hvor Atmos-kanalene virkelig løfter lydbildet opp i den tredje dimensjonen. Lydbildet er sømløst og stort, og når Megatron kaster bomben sin som øyeblikkelig griller en mann til aske, røsker det i kroppen som med ingen av de andre receiverne.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Den briljante 2L-utgivelsen Magnificat på Blu-ray låter utsøkt i surround. Den er ikke fullt så gassaktig og vektløs i overtonene som med Marantz, og Onkyo er noe bøsere og mørkere i fremtoningen, også sammenlignet med Denon og Pioneer. Derimot er dynamikken fremragende. Både i mellomtonen og bassregisteret har Onkyo full kontroll.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Med musikk i stereo låter det også meget bra, og Onkyo er sammen med Yamaha den man helst vil ha når man skal la festmusikken virkelig dundre løs.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Konklusjon&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Med elleve forsterkertrinn trenger man ikke ekstra effektforsterker for å få fullt oppsett med 7.2 surround i tillegg til fire Atmos-kanaler i taket. Onkyo TX-NR3030 er dessuten meget kraftig og har full kontroll på alt som skjer. Lydkvaliteten er eksellent på både film og musikk, og receiveren støtter neste generasjons kopibeskyttelse (HTCP 2.2). Hva mer kan man ønske seg?&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Vel, vi savner Audyssey romkorreksjon, da Onkyos egne ikke funker like bra. I tillegg er det noen småting å pirke på med brukervennligheten.&lt;/p&gt;&lt;table &gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Karakter&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Pluss&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Minus&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="7151db57-86d4-40ae-9b56-9f5a0392c396" &gt;&lt;field name="title"&gt;Lyd og Bilde 5 stjerner&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Her har man muligheten for et fullt 7.2-oppsett med fire Atmos-kanaler i tillegg, uten behov for ekstra effektforsterker. Lyden er dessuten vanvittig kraftig, med masser av detaljer.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Vi er ikke helt bekvemme med romkorreksjonen. Trådløst nettverk krever gammeldags passordinntasting.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos/onkyo-tx-nr3030"&gt;Les hele testen av Onkyo TX-NR3030 på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Yamaha RX-A-3040&lt;/h2&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="187bf348-da6a-478b-ae7d-3865bc175977" &gt;&lt;field name="title"&gt;Yamaha_RX-A3040.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Sammenlagtseier&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Yamaha graver frem gullet fra lydsporet, enten det er film eller musikk, og gir kraft og eleganse i en brukervennlig innpakning.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Yamaha har en varmere og fyldigere gjengivelse av lydsporet enn konkurrentene. Dialogene på &lt;em&gt;Transformers – Age of Extinction &lt;/em&gt;låter stort og pompøst, og får det nesten til å dirre i kroppen. Eksplosjoner smeller med voldsom kraft, og basseffektene kjennes enda bedre i underregionen enn med de øvrige receiverne, med unntak av Onkyo.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Et helikopter fra oven høres som det er over hodene våre, og klangen fra et stort rom nærmest løfter oss ut av vårt eget testrom. Mye skyldes Atmos-kanalene, men også receiverens oppløste overtoner. Autokalibreringen av høyttalerne er også meget nøyaktig, og skal ha sin del av æren for holografien i lydbildet.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Ære skal også receiveren ha for rytmikken i bassregisteret, når musikk står på menyen. For her sparkes det løs med største selvfølgelighet, og det er stor kropp i kontrabasser og dype orgeltoner, som ruver godt i avgrunnen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Klassisk som Blu-ray-utgivelsen ”Magnificat” låter aller finest i Pure Direct. Likevel kan det være å foretrekke for eksempel Dolby Surround lydmodus, som da tar bruk av takhøyttalerne og løfter lydbildet opp i høyden. Siden innspillingen ikke er kodet med Atmos (og receiveren ikke støtter Auro 3D), blir lydbildet smurt litt uskarpt opp i høyden, men boblen av lyd er likevel sammenhengende og omsluttende.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Konklusjon&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Receiveren fra Yamaha har en svært fysisk tilnærmelse til lydsporet. Spesielt bassregisteret er stort og fyldig, og smeller hardt. Noen vil si bassen er i overkant fyldig, men samtidig gjør det hjemmekinoopplevelsene enda mer underholdende. Spesielt når man spiller høyt, hvor konkurrentene kan låte litt hardt mens Yamaha holder det ørevennlig.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Både film og musikk låter meget bra, og Atmos-innhold vokser inn i lydhimmelen. Musikk er også svært engasjerende både i stereo og surround, og legger man til at det er en drøm å operere receiveren – spesielt med iPad-appen, så har du vinneren her.&lt;/p&gt;&lt;table &gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Karakter&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Pluss&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;h4&gt;Minus&lt;/h4&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="5f29b262-0fe8-4514-8f92-804d21fcef78" &gt;&lt;field name="title"&gt;Yamaha-RX-A3040.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"/&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Dette er en av de kraftigere receiverne i klassen, og med en varm og fyldig klang kan man dessuten spille høyt uten å bli sliten i ørene. Brukervennligheten er også meget god.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;td&gt;&lt;em&gt;Noen vil foretrekke en mer nøytral lyd og enda kjappere bass.&lt;/em&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;&lt;/table&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.lydogbilde.no/test/surroundreceivere-med-atmos/yamaha-rx-a3040"&gt;Les hele testen av Yamaha RX-A-3040 på lydogbilde.no&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"/&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="city"/&gt;&lt;field name="avgpricesuffix"/&gt;&lt;field name="reviewsummary"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Tester" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Lydtest" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.