Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

- Arbeidslivet er på en måte det ultimate realityshowet

Tekst
Investor Johan H. Andresen har trykket tegneserien «Lunch» til sitt bryst. ¿ Det er noe med det å være litt leken, og ikkegi helt slipp på det man syntes var gøy da man var yngre, sier han. Børge Lund og seriens hovedfigur Kjell er på besøk i Ferd-kontorene.

Investor Johan H. Andresen har trykket tegneserien «Lunch» til sitt bryst. ¿ Det er noe med det å være litt leken, og ikkegi helt slipp på det man syntes var gøy da man var yngre, sier han. Børge Lund og seriens hovedfigur Kjell er på besøk i Ferd-kontorene.

Serietegner Børge Lund har truffet en nerve med kontorhumor og New Public Management-harselas. Sammen med investor Johan H. Andresen vil han nå maksimere måloppnåelsen.

– Se på denne annonsen inni her, da. «Multimedial Scrum Master»!

Lunch



  • Norsk tegneserie, skapt av Børge Lund
  • Trykkes for tiden i 70 publikasjoner i åtte land
  • Kommer fra i sommer ut som eget blad, med åtte nummer i året.
  • Førsteopplaget på første nummer er på 60.000.
  • Dette er det største opplaget siden «Pondus» ble lansert i 2001, og «Nemi» i 2003.


Johan H. Andresens latter runger i møterommet. Utenfor blinker solen ned over Lysakerfjorden og industrikonsernet Ferds kontorlokaler, inne speiler vannkaraflene seg i blankpusset treverk og glinsende whiteboard. Det som har fremkalt investorens gode humør er en fiktiv stillingsannonse i det nyutkomne tegneseriebladet «Lunch», hvor det søkes etter en person som kan bidra med «prokrastinasjonsimplementering» og dessuten «vet at digitale og sosiale medier finnes». Andresen vet å sette pris på god arbeidslivshumor. Og tegneserier.

– Jeg er jo tegneseriefan, da, sier han.

Fluefiske og tegneserier
Mannen bak Johan H. Andresens siste favoritt er serieskaper Børge Lund. «Lunch» handler stort sett om kontorlivets store og ofte ganske små begivenheter. Når serien nå skal stå på egne ben med åtte bladutgivelser i året, er det med Andresen – eier av Ferd og sjette generasjons forvalter av den tobakkstuftede Tiedemann-formuen – som sin høye beskytter.

Det som begynte med noen bifallende Twitter-meldinger og en bisetning i et portrettintervju med DN i mai ifjor («Fluefiske, det er en meditativ ventil. Jeg er også glad i tegneserier. «Lunch» og «Pondus». De er bra.»), har utviklet seg til et engasjert – om ikke økonomisk bindende – samarbeid. En lederartikkel i det første nummeret, og en «svært hyggelig» middag mellom investor og tegneserietegner kvelden før, er de foreløpige markørene av det gjensidige utbytteforholdet.

– Det er morsomt å følge med på de nye. Ofte er det veldig åpenbart hvem som kommer til å lykkes og ikke. Det er ikke fordi jeg har så «god» smak i tegneserier...

(Saken fortsetter under bildet)

 

Andresen lager hermetegn i luften.

– Men det er noe med den gjenkjennelseseffekten i «Lunch».

Sa opp jobben
God smak i tegneserier eller ikke: Nettopp «gjenkjennelse» peker seg ut som et nøkkelord når populariteten til «Lunch» skal forklares. Serien foregår i det åpne kontorlandskapet til en bedrift som produserer «noe» for «noen», hvor dagene går med til meningsløse møter, forsøk på å late som man jobber når man egentlig sammenligner bruktbiler på Finn.no og prosjekter som før eller siden siger ned i en hengemyr av New Public Management.

Opphavsmann Børge Lund, som også har trådt inn på vegg-til-vegg-teppet på Lysaker, har selv erfart arbeidslivets homogene trekk. Jobben som industridesigner – trygt plassert i et åpent kontorlandskap – kunne først nylig sies opp til fordel for å tegne striper på heltid.

– Det er interessant, dette med at et miljø og et landskap kan være så likt, uavhengig av hvor man jobber, sier han.

– Du tror kanskje at du jobber på en unik arbeidsplass, fordi du jobber med et unikt produkt, men veldig ofte er det de samme prosessene, de samme møtene, den samme dynamikken som går igjen. Enten du arbeider med flyreiser eller veisalg. Det er i alle fall noe av min erf#229 etter å ha jobbet i forskjellige bransjer: hvor utrolig likt alt er.

Kjell og Johan
Seriens drivende kraft er den kortvokste kollegaen Kjell – han med høy utdannelse og minimalt med dannelse, blottet for gjennomføringsevne, men med desto større selvtillit og ambisjonsnivå. For Johan H. Andresen er det Kjell som gir serien «trøkk».

– Det var jo ikke nødvendigvis Kjell som var hovedpersonen til å begynne med, men det er han man nå forventer skal drive handlingen fremover og finne på ting. Det er han som har fått den store personligheten. Det er litt på samme måte som karakteren Jokke ble veldig viktig i Pondus etterhvert – spesielt da han var ungkar. Det er noen karakterer som vokser med serien, og det er morsomt å se.

– Også tv-serier som The Office og tegneserier som «Dilbert» har tidligere oppnådd stor suksess med arbeidslivshumor. Er det et litt trist tegn i tiden at det er dette vi kjenner oss igjen i?

– Det jeg i alle fall har tenkt på, er at arbeidslivet på en måte er det ultimate realityshowet, sier Børge Lund.

– Du stemmes inn og du stemmes ut, du er med i grupper og du er ute av grupper. Det skjer så mye i det livet du er på jobb, og veldig mye av det er styrt av uskrevne regler om hvordan du skal oppføre deg. Alle har sittet i et eller annet møte og tenkt, «Dette fører ingensteds hen, kan vi ikke bare gå og gjøre noe annet?». Men du kan ikke gjøre det, for det er forventet at du sitter i det møtet.

 

Gründerlærdom
Mens den monotone tralten mellom kaffemaskin og utgiftsskjemaer, mellom mellomledermøter og personalsamtaler, har dannet rammen for «Lunch» hittil, har Børge Lund i anledning bladlansering lagt inn enda et lag av sin personlige kjennskap til arbeidslivet i serien: Gründervirksomhet. Fem år i et «klassisk gründerforetak» har dannet grunnlaget for den fiktive Kjells forsøk på å sprenge ut av kontorbåsen og starte sin egen bedrift – med mangel på både realitetsorientering og vilje til å lære av andres feil som stikkord.

– Alle de gode rådene du får ... Du trenger dem liksom ikke, for du er jo allerede i ferd med å lykkes. Den holdningen har jeg møtt mange ganger selv. Jeg husker at jeg slo opp noen slike gründertips, sent i en prosess jeg var med i en gang. «Ti tips til en gründervirksomhet». Og vi hadde jo dummet oss ut på nesten alle. Hadde vi bare lest den på forhånd... Men da er man ikke i modus.

Andresen har full sympati:

– Man har jo hele konseptet klart. Hvem er det som vil bli brydd med fakta som ikke stemmer overens med det man selv har tenkt?

Se Lunch-striper nederst i saken.

Storsatsing
Førsteopplaget for «Lunch» ligger på 60.000, noe som gjør bladet til den største norske tegneseriesatsingen på ti år. Og det i en periode som betegnes som «krevende» for bransjen – det samlede opplaget av tegneserier falt med 11,5 prosent i løpet av 2012, ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

(Saken fortsetter under bildet)

 

Med arbeidslivet som hovedtema, er håpet at «Lunch» kan nå ut til «nye målgrupper» – også dem som vanligvis går forbi tegneseriehyllen på Narvesen. Andresen tror potensialet ligger i «dem som ikke kjøper tegneserier lenger, men som gjorde det da de var mindre».

– Har du bestilt bedriftsabonnement?

– Foreløpig har jeg ett abonnement, og så har jeg tenkt å gi bort noen. Jeg har vært inne på tanken å gi bort noen til firmaet.

– Det er kanskje ikke den største effektivitetsboosteren, å gi bort gratis tegneserier?

– Det er lov å ta seg en pause, sier Andresen.

- Nå er det jo ingen som røyker lenger, da kan man like gjerne lese tegneserier.

Les også:Dette skal jeg drive med til jeg må tvangsinnlegges

 

 

 

 

Les også:
Derfor er boligen den perfekte pensjonssp#229en

Sveitser til topps i knallhard Norseman

Eiendomsmegler felt for egenhandel
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.