De nye mediestjernene

Tekst

De har hemmelige telefonnumre og hundretusenvis av abonnenter. De norske Youtube-stjernene tjener millioner fra kjellerstuer og gutterom. I Los Angeles får de tilgang til gigantiske innspillingslokaler – helt gratis.

 

Det står ikke navn på ringeklokken, men bak døren på et rekkehus innerst i en grusvei på Stathelle i Telemark har tre unge menn i 20-årene holdt det gående med dataspill siden klokken åtte om morgenen. Det er blitt onsdag kveld denne uken.

– Vi er en kompisgjeng som spiller dataspill og gjør andre ting sammen og tar det opp, forklarer Dennis Vareide (24).

Slikt er ikke uvanlig for unge norske menn, men for Vareide er virksomheten blitt en lønnsom heltidsjobb. Sammen med Preben Fjell (24) lager han en av Norges mest populære Youtube-kanaler, PrebzOgDennis. Daglig legger Prebz og Dennis ut en ny video, der de spiller og kommenterer dataspill og slår vitser underveis. De opererer innenfor «Let’s play»-sjangeren, som med Youtube som vindmaskin feier gjennom norske gutterom med storm styrke. I dag har Prebz og Dennis 99.000 abonnenter på Youtube.

De to møttes på Jeløy folkehøyskole i 2009 og begynte å eksperimentere med videoer. Før de fjernet navneskiltet på døren og skaffet seg nye, hemmelige telefonnumre, var det et renn av fans på døren som gjorde det umulig å få spilt inn videoer fra den ødelagte sofaen i hjemmestudioet. En vanlig stålampe fungerer som studiolys.

– Det er drømmejobben vi ikke visste fantes. Det er litt ufattelig at dette kan la seg gjøre som en fulltidsjobb, sier Preben Fjell.

GAMER-UNIVERSITETET. Dennis Vareide (i midten) hadde planer om å begynne på lærerhøyskolen da han oppdaget Youtubes potensial – og endret planene. Preben Fjell (til høyre) tok fatt på en bachelor i historie. – Så begynte jeg med PrebzOgDennis, sier Fjell, som fortsatt planlegger å fullføre studiene ved siden av Youtube-karrieren. Til venstre sitter Sondre Benjamin Mogård og redigerer en av dagens videoer.

GAMER-UNIVERSITETET. Dennis Vareide (i midten) hadde planer om å begynne på lærerhøyskolen da han oppdaget Youtubes potensial – og endret planene. Preben Fjell (til høyre) tok fatt på en bachelor i historie. – Så begynte jeg med PrebzOgDennis, sier Fjell, som fortsatt planlegger å fullføre studiene ved siden av Youtube-karrieren. Til venstre sitter Sondre Benjamin Mogård og redigerer en av dagens videoer.

Fakta: <pre></pre>

100
Hvert minutt lastes det opp 100 timer nytt innhold på Youtube.

 

1
milliard brukere
Mer enn én milliard brukere besøker Youtube hver måned.

 

80%
80 prosent av Youtubes trafikk kommer fra andre land enn USA.

 

40%
Mobiltelefoner og nettbrett står for 40 prosent av seingen på verdensbasis.

 

6
milliarder timer
Mer enn seks milliarder timer med video blir sett månedlig (én time for hver person i verden).

Kilde: Youtube

GUTTEROMSREVOLUSJON

Få voksne har fått øye på den siste medieutviklingen fra utkikksposten foran flatskjermen i sofaen. Akkurat nå skjer nemlig revolusjonen i kjellerstuene, på gutterommene, foran dataskjermene og i bredbåndene. Hovedrollene spilles av en ny generasjon tv-stjerner, ofte i alderen fra 14 til 25 år.

Det ligner litt på det som skjedde da Steve Jobs og Bill Gates revolusjonerte dataindustrien ved å plukke sammen deler og begynne å bygge personlige computere og egen programvare i garasjen, eller da punken ble revolusjonert av ungdommer som klarte seg med tre riff på gitaren og en bassist med riktig innstilling. Nå er det tv-bransjen som er i ferd med å bli snudd opp ned av gjør-det-selv-mentalitet.

Dennis Vareide oppdaget kraften i Youtube en dag han hadde spilt det relativt nylanserte dataspillet «Minecraft». I dag er «Minecraft», med 54 millioner solgte eksemplarer, et av verdens mest populære dataspill, men etter lanseringen hadde ikke det legoklosslignende spillet solgt mer enn 20.000 eksemplarer. Vareide syntes det fortjente en trailer – en videosnutt som kunne introdusere spillet.

– Jeg bestemte meg på sparket. Den tok en time å lage. Så lastet jeg den opp på Youtube og gikk og la meg. Dagen etter hadde den fått over 400.000 visninger, forteller han.

Noen måneder senere sa Markus Persson, skaperen av «Minecraft», i en blogg at han ville gjerne ha en ordentlig trailer til spillet.

– Jeg sendte ham en video, og så ble den valgt ut, sier Vareide.

I dag legger han og resten av PrebzOgDennis-teamet ut en ny video på Youtube-kanalen hver dag. Med på laget er også Ruben Vareide (23), Dennis’ bror. I tillegg har de Sondre Mogård til å hjelpe seg med klipping på deltid i selskapet bak PrebzOgDennis – et selskap de etablerte i januar og kalte Rakkerfilm as. Allerede har de etablert flere avleggere i form av nye Youtube-kanaler. En av dem heter «Dennis er teit» og er en vloggekanal, en videoblogg som oppdateres ukentlig. En annen er talkshowet «Ruben og Sondre», som også legger ut nye innslag en gang i uken. Og i løpet av noen måneder kommer «Rascals», en helt ny kanal som skal bringe Prebz og Dennis til det engelskspråklige markedet.

Hvordan de skal klare å gjøre seg bemerket? Via Youtube, selvfølgelig. Dennis Vareide har nemlig en halvsovende, engelskspråklig Youtube-kanal for mer sofistikerte, animerte «Minecraft»-videoer, såkalte machinimas. Den har over 400.000 abonnenter og skal brukes til å promotere «Rascals».

- Får vi først «Rascals» utenfor landegrensene, sprer den seg av seg selv, sier Vareide selvsikkert.

– Jeg kan Youtube bedre enn de fleste i Norge, sier han uten å blunke.

 

FRI BRUK

Den tradisjonelle tv-bransjen følger Youtube-revolusjonen med skrekkblandet fryd. I USA er mange av de største stjernene allerede representert av partnerselskaper med navn som Machinima, Maker Studios, FullScreen og Curse. Maker Studios ble kjøpt av Disney for over en halv milliard dollar tidligere i år, mens FullScreen er eid av telekjempen AT&T og The Chernin Group. Strømmetjenesten Twitch, som sender dataspill live og snart stjeler like mye båndbredde i USA som Netflix, ble overtatt av ehandelsgiganten Amazon for 970 millioner dollar i august.

I Los Angeles har Youtube etablert Youtube Space LA – ett av fire studiolokaler Youtube tilbyr populære YouTube-brukere. De andre ligger i Tokyo, London og New York. Space LA er likevel størst med sine mer enn  4000 kvadratmeter. Utstyret er også førsteklasses.

En gigantisk hangar er blitt til innspillingsstudioer i området som kalles Silicon Beach – et voksende teknologisenter langs Los Angeles’ kyststripe. Her får alle med en YouTube-kanal med minst 10.000 abonnenter gratis tilgang.

– Vi begynte med å forsyne brukerne med teknologi gratis. Nå gir vi dem også det fysiske rommet. Målet vårt er å fjerne alle terskler som hindrer begavede skapere i å spille inn stoff, sier Jamie Byrne, ansvarlig for innholdsstrategi i Youtube.

Jo flere abonnenter man har, desto større studio og mer teknisk hjelp får man. De største produksjonene spilles inn i lokaler som er like romslige som de store Hollywood-studioene. Youtube stiller med studioteknikere, klippere og postproduksjonsspesialister. For Youtube er Space LA en investering i innhold, som så igjen skal øke annonseinntektene.

En som har fått gratis studiotilgang, er Julia Fowler.

1. VENTER PÅ TUR. Unge kvinner og menn sitter i lobbysofaene i Youtube Space LA. «Creators» – skapere – kalles de på Youtube-sjargong, alle dem som kommer hit for å spille inn komishow, moteprogrammer, science fiction-serier eller politiske debatter. &lt;br&gt;2. VERKTØYBODEN. I det såkalte tech-buret oppbevares alt utstyr, og youtuberne kvitterer ut det de trenger til dagens innspilling

1. VENTER PÅ TUR. Unge kvinner og menn sitter i lobbysofaene i Youtube Space LA. «Creators» – skapere – kalles de på Youtube-sjargong, alle dem som kommer hit for å spille inn komishow, moteprogrammer, science fiction-serier eller politiske debatter. <br>2. VERKTØYBODEN. I det såkalte tech-buret oppbevares alt utstyr, og youtuberne kvitterer ut det de trenger til dagens innspilling

– Youtube er topp, for man får gjøre det man vil. Det tradisjonelle økosystemet for tv-industrien er minst 65 år gammelt. Kanskje var det det beste en gang, men dette er det beste nå, sier Fowler mens hun krabber rundt i yogaklær på det hvitmalte studiogulvet og spiser majones av et gigantisk glass.

I et hjørne står ektemannen Sam Sokolow bak kameraet og gir instrukser. Det er klart for et nytt program på Youtube-kanalen The Southern Women Channel, et middels populært komishow der Fowler fleiper med fordommer om sørstatskvinner. I dagens avsnitt, «Southern Fried Fitness», skal Fowler demonstrere typisk sørstatstrening: å kle seg i dyre yogaklær og så – halvt liggende – spise fritert kylling dyppet i majones. For 12 år siden flyttet Julia Fowler til Los Angeles fra Gaffney i Sør-Carolina. Siden har hun måttet klare seg på sporadiske reklame- og tv-jobber og ekstrajobber som danser og pilatesinstruktør. Sam Sokolow kaller seg frilans-tv-produsent.

Nå håper paret de snart skal kunne livnære seg av annonseinntekter. Fowler startet The Southern Women Channel mest som en vits, men ifjor fikk hun sin første hit med videoen «Shit Southern Women Say», en variant av et populært Youtube-format hvor man fleiper med klisjeer enkelte menneskegrupper er tilbøyelige til å lire av seg. Snart var klippet sett mer enn fem millioner ganger, og The Southern Women Channel hadde fått 30.000 abonnenter – og dermed tilgang til Space LA.

Under besøket vårt i Space LA er det opptak til tre forskjellige moteshow, to programmer om tv-spill, The Southern Women Channel og «What’s Trending» – et program med 116.000 abonnenter og 12 heltidsansatte som ganske enkelt handler om andre populære Youtube-videoer.

– Det pleide å være så mange barrierer for å kunne lage tv. Man måtte bo i Hollywood, ha endeløse møter med produsenter og pengefolk og gå på prøver og pitch-møter. Nå kan vi bare komme hit og spille rett inn, sier Fowler.

– Det er som om Youtube eier eteren nå, sier Sokolow.

Fowler og Sokolow håper de skal nå 100.000 abonnenter i løpet av året. I så fall vil de kunne leve av showet. Hele produksjonen består av tre personer: Julia, Sam og en venn som fikser hår og make-up. 45 prosent av annonseinntektene fra videoene deres går til Youtube, resten får de beholde selv.

LYKKES ENDELIG. I 12 år har Julia Fowler (på gulvet) livnært seg med sporadiske tv-jobber i Los Angeles. Sammen med ektemannen Sam Sokolow (nærmest) og sin ene produksjonsassistent ser hun nå ut til å nærme seg et gjennombrudd med The Southern Women Channel på Youtube

LYKKES ENDELIG. I 12 år har Julia Fowler (på gulvet) livnært seg med sporadiske tv-jobber i Los Angeles. Sammen med ektemannen Sam Sokolow (nærmest) og sin ene produksjonsassistent ser hun nå ut til å nærme seg et gjennombrudd med The Southern Women Channel på Youtube

SPILLIONÆR

Verdens største Youtube-stjerne er en svensk 24-åring: Felix Kjellberg, kjent som Pewdiepie. Pewdiepie er sjefen i samme sjanger som Prebz og Dennis opererer i: Let’s play. Pewdiepie viser også hvordan et spill fungerer samtidig som han kommer med underholdende kommentarer. For tiden har han over 28 millioner abonnenter, noe som er mer enn Rihanna, Justin Bieber og Det hvite hus tilsammen. Videoene hans er blitt vist mer enn fire milliarder ganger. Og ifølge teknologimagasinet Wired hadde Kjellberg 2,4 millioner britiske pund, cirka 25 millioner kroner, i annonseinntekter fra Youtube ifjor.

På t-banen i New York har Youtube nylig kjørt en omfattende annonsekampanje med 12 av nettstedets stjerner. Kampanjen er Youtubes første i denne størrelsen.

Også her hjemme samler pengesterke aktører seg om populære youtubere. Bak Prebz og Dennis og flere av de andre fremtredende Let’s play-erne i Norge står Splay, det største partnerselskapet for youtubere i Sverige. I november ifjor gikk TV3s morselskap, det svenske mediekonglomeratet Modern Times Group, inn på eiersiden.

Splay-sjef Vigor Sörman sier dette om Prebz og Dennis:

– De er to fantastisk sjarmerende personer som kompletterer hverandre. De kan Youtube til fingerspissene. De vet hvordan de engasjerer publikum og får dem involvert i innholdet, og så er de veldig morsomme. De hadde gjort dette lenge, men det var ingen som tok dem helt på alvor som en kommersiell samarbeidspartner. Det kan vi hjelpe dem med. Akkurat nå gjør de siste justeringer på en stor kampanje for Viaplay. Dette er deres første store sponsorsamarbeid med bra betaling, og dette er vår første store kampanje i Norge, sier Sörman.

Tidligere i år etablerte tre tidligere TV 2-topper Nordic Screens for å kapre norske Youtube-talenter.

– Vi skaper et produksjonsmiljø, sørger for at de kan markedsføre seg sammen og kommersialisere seg sammen – og vi produserer innhold med Youtube som hovedplattform. I den yngre generasjonen kommer veksten i denne typen kanaler, sier Nils Ketil Andresen, som sluttet som TV 2-direktør i april.

Forklaringen på den store interessen er at pengestrømmene rundt populære youtubere begynner å bli ganske svimlende – selv i det lille norske markedet. Det snakkes om at en norsk youtuber en god måned kan omsette for 150.000 til 200.000 kroner.

– Dem er det ikke mange av. Jeg tror du kan telle dem på én hånd. Men flere av disse vil i løpet av de nærmeste årene kunne komme opp i slike beløp, etterhvert som markedet vokser og annonsørene skjønner hvilke verdier som ligger i dette, sier Andresen.

Noe av forklaringen er at Youtube foreløpig opererer helt på siden av tv-bransjens mange bestemmelser om reklameavbrudd, sponsing og produktplassering. Med hotline til en hel generasjon av lett påvirkelige guttesinn, er markedsføringspotensialet uten sidestykke.

1. ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS. Oppslagstavlen i Youtubes hangar i Los Angeles er full av visittkort fra mennesker som ønsker å jobbe for selskapet. &lt;br&gt;2. NYE HOLLYWOOD. – Vi begynte med å forsyne brukerne med teknologi gratis. Nå gir vi dem også det fysiske rommet, sier Jamie Byrne, ansvarlig for Youtubes innholdsstrategi

1. ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS. Oppslagstavlen i Youtubes hangar i Los Angeles er full av visittkort fra mennesker som ønsker å jobbe for selskapet. <br>2. NYE HOLLYWOOD. – Vi begynte med å forsyne brukerne med teknologi gratis. Nå gir vi dem også det fysiske rommet, sier Jamie Byrne, ansvarlig for Youtubes innholdsstrategi

MILLIONBUSINESS

For noen måneder siden knyttet Nordic Screens til seg Joachim Haraldsen (21), mannen bak Youtube-kanalen NoobWork.

– Jeg driver med Let’s play. Setter meg ned, spiller dataspill, tar det opp og klipper det ned til en video som jeg legger ut på kanalen. Jeg har ikke noe manus, tar det på sparket og slipper meg løs foran skjermen. Jeg når 70.000 abonnenter om et par dager, sier Haraldsen.

– Hva gjør dette så populært?

– Folk liker å se på spill, på samme måte som folk liker å se på fotball. Spill går ikke på tv, så derfor går folk til Youtube. Der er det ekstremt stort, sier Haraldsen.

På ett år har antallet NoobWork-abonnenter økt fra 13.000 til 69.000. Den siste måneden ble videoene hans vist 1.670.000 ganger.

De populære youtuberne henter betydelige inntekter fra reklameinnslagene som blir vist før videoene begynner å rulle. Youtubere med stor trafikk kan ifølge Haraldsen få mellom fem og ti euro for 1000 visninger på det norske markedet, etter at Youtube-eier Google har tatt sin andel på 45 prosent av reklameomsetningen. I tillegg kommer avtaler om produktplassering.

– Man kan få betalt for å snakke om ting, for å nevne produkter i en video eller spille et spesielt spill, eller kjøre konkurranser for produkter, sier Haraldsen.

1. GRATIS INNSPILLING. I Youtubes studio i Los Angeles får alle med mer enn 10.000 Youtube-abonnenter låne utstyr og studio gratis. De tilbys også kurs for å bli bedre til å lage tv.&lt;br&gt;2. FASHIONTUBE. Amy Pham har flere moteserier gående på Youtube. Hun tipser blant annet om vår- og høstmoter i programserien «The Fashion Statement». Videoene har titler som «How I went Platinum Blonde – See how I went blonde, and what it takes to stay that way!»

1. GRATIS INNSPILLING. I Youtubes studio i Los Angeles får alle med mer enn 10.000 Youtube-abonnenter låne utstyr og studio gratis. De tilbys også kurs for å bli bedre til å lage tv.<br>2. FASHIONTUBE. Amy Pham har flere moteserier gående på Youtube. Hun tipser blant annet om vår- og høstmoter i programserien «The Fashion Statement». Videoene har titler som «How I went Platinum Blonde – See how I went blonde, and what it takes to stay that way!»

Denne typen avtaler tar partnerselskapene seg av for de største spillerne. For dem som blir stjerner på egen kanal, vanker det dessuten forlokkende oppdrag, for eksempel fra internasjonale dataspillprodusenter.

– Jeg ble invitert av Ubisoft til Paris i tre dager for å spille «Far Cry 4». Da lagde jeg en video fra turen og en video fra spillet. Kontrakten sier at jeg ikke har lov til å fortelle prisen, sier Haraldsen.

– Jeg tror ikke markedet er helt klar over hvor stor påvirkningskraft man har på seerne, sier han.

Selv er han bevisst rollen som forbilde for mange svært unge fans. Mens energidrikker som Rockstar og RedBull florerer i dataspillkretser, drikker Haraldsen for eksempel aldri annet enn vann i videoene sine.

En tredje inntektskilde er salg av egne produkter som t-skjorter, kopper, capser. Haraldsen forteller at han solgte nesten 1000 slike produkter, med en provisjon på 79 kroner per stykk, i løpet av en måned.

– Står jeg på skikkelig, klarer jeg å tjene 130.000–140.000 kroner på en måned, før skatt og moms. Og jeg har egentlig ingen utgifter. Har pc og bor hjemme hos mor med gratis mat og internett, sier Haraldsen.

– Det blir fort en millionlønning av dette?

– Ja, det blir det fort. Det er god business hvis man er stor, sier Haraldsen.

Også Prebz og Dennis har opprettet egen nettbutikk der t-skjorter og hettegensere med «#DLEG» på brystet går unna som varme hveteboller. Dleg står for du lever én gang og er en fornorsking av det engelske yolo – you only live once. Ifølge Dennis Vareide hører månedsinntekter på 150.000 til 200.000 kroner til sjeldenhetene.

– Noen måneder kan det bli så mye, hvis vi har gode avtaler på plass. En standardmåned ligger det på mellom 80.000 og 100.000 kroner, sier han.

MOTEPROGRAMLEDER. Amy Pham, programleder for «The Platform», spiller inn et avsnitt i Space LA

MOTEPROGRAMLEDER. Amy Pham, programleder for «The Platform», spiller inn et avsnitt i Space LA

I VARMEN

Youtube ble startet i 2005 av Chad Hurley, Steve Chen and Jawed Karim – tre unge menn som alle var ansatt i betalingstjenesten Paypal. Etter en famlende start ble bedriften solgt til Google i slutten av 2006.

Youtube fikk sin første globale hit i desember 2007. En bruker la ut et klipp fra NBCs gode, gamle underholdningsprogram «Saturday Night Live» med komikerne Andy Samberg og Chris Parnell. Klippet ble sett mer enn fem millioner ganger før NBC forlangte at det måtte fjernes fra Youtube. Da hadde ikke bare Samberg og Parnell rukket å bli verdensstjerner, Youtube hadde også etablert seg som underholdningsplattform – ikke bare for amatørvideoer, men også musikkvideoer og klipp fra eksisterende tv-programmer, noe som ofte bød på opphavsrettsproblemer.

– Det ble straks en viral hit, men det var mest en tilfeldighet, og det var ikke NBC selv som la ut klippet. I dag har disse virksomhetene forstått betydningen av selv å legge opp de mest populære klippene sine på Youtube, sier Jamie Byrne, ansvarlig for innholdsstrategi i Youtube.

Mange av Youtubes største suksesser later til å følge et slags usynlig mønster. Stoffet som har ubetinget flest seere, er musikkvideoer, videoer om spill, mote og trening og diverse komedie- og underholdningsformater.

For to år siden begynte Youtube å tillate profesjonelle kanaler fra tradisjonelle medier. Ettersom Youtube har intensivert samarbeidet med de store mediebedriftene, har det også utviklet stadig mer sofistikerte systemer for å holde orden på opphavsrettslig beskyttet materiale. Blant annet er det brukt mye penger («titall millioner dollar», ifølge Byrne) på å utvikle Content ID, en teknologi som automatisk gjenkjenner beskyttede videosnutter.

– Det har forandret mange av de større aktørenes syn på Youtube. De betrakter det ikke lenger som en trussel, men som en markedsføringskanal. Hvis noen kopierer et klipp, eller lager en redigert versjon av det, får den som først la opp klippet, straks vite om det. Så kan de selv avgjøre om de vil blokkere det eller la det ligge ute. Det går til og med an å gjenkjenne klippene der noen har filmet sin egen tv-skjerm.

De tradisjonelle mediehusenes omfavnelse av Youtube de siste årene har ført til en kraftig trafikkøkning til nettstedet.

– Etablerte tv-underholdere har begynt å legge ut klipp på Youtube, og ofte får de flere seere der enn gjennom tv-programmene sine, sier Byrne.

Youtubes ansatte er flinke til å hente frem statistikk som dokumenterer plattformens gjennomslagskraft, men ønsker ikke å utkonkurrere tradisjonelle tv-produsenter. De ser heller på seg selv som et supplement.

– I dag lever vi fint side om side. Tradisjonelle tv-stjerner har økt trafikken til Youtube, og vi gjengjelder tjenesten ved å skaffe dem flere seere til tv-programmene, sier Byrne.

HELT. Joachim «NoobWork» Haraldsen skriver autografer til unge fans på SpillExpo i Lillestrøm forrige helg.

HELT. Joachim «NoobWork» Haraldsen skriver autografer til unge fans på SpillExpo i Lillestrøm forrige helg.

Fakta: Splay

Splay

Nordens ledende partnerselskap for Youtube- og Instagram-stjerner.

Har 60 millioner videovisninger i måneden på Youtube-kanalene selskapet jobber med i Norden. 40 millioner av disse visningene kommer i dag fra Sverige.

750.000 abonnerer på Splays norske Youtube-kanaler.

I Norden har Splay-kanalene 8,5 millioner abonnenter (én person som abonnerer på to kanaler, regnes som to abonnenter).

65 prosent av seingen på Splaykanalene skjer på mobil eller nettbrett.

Hovedmålgruppen er 18–24-åringer.

Startet opp våren 2013. I november samme år kjøpte mediekonsernet Modern Times Group 35 prosent av selskapet for rundt fem millioner kroner.

Administrerende direktør Vigor Sörman sier Splay i dag har partnerskap med 30 nordiske youtubere som tjener nok til å kunne leve av kanalene sine.

Kilde: Splay

STJERNETREFF

Erling Løken Andersen ble millionær da han solgte nettsamfunnet Biip til Nettavisen i 2008. For noen år siden startet han spillmessen SpillExpo, som forrige helg ble avholdt i Lillestrøm for tredje gang. Blant attraksjonene var liveopptredener med PrebzOgDennis og NoobWork. 16.500 løste billett for å komme inn.

Selv snublet Andersen over Let’s play-fenomenet for et halvt års tid siden.

– De færreste er klar over at det er blitt så stort. Ungene holder det litt for seg selv. Voksne vet ikke om det, selv om Prebz og Dennis er superkjendiser. Vi ble kontaktet av mange ungdommer i alderen 10 til 16 om at vi måtte få dem til SpillExpo.

Andersen ser Let’s play som en demokratiseringsbevegelse, en form for anti-tv der stjernene spiller inn og eier sendingene selv.

– Ingen i denne målgruppen ser tv. De ser Youtube og Netflix, sier Andersen.

I brukerundersøkelsen etter årets SpillExpo svarte 25 prosent at de primært kom for å møte Youtube-streamere som Prebz og Dennis og NoobWork.

◆◆◆

Da DN forlot rekkehuset i Bamble onsdag kveld i 23-tiden, gikk Preben Fjell og hentet seg en Grandiosa. Deretter satte han seg foran dataskjermen for å spille «Warlords of Draenor». Den siste utvidelsen fra det verdensomspennende nettspillet «World of Warcraft» ble sluppet natt til torsdag.

– Jeg gamer på jobb, men jeg gjør det jo litt på fritiden også, sier Preben Fjell.

 

YOUTUBERNE

Norske dataspillere som er store på Youtube, kaller seg ofte Let’s play-ere eller gamere

Let’s Play (ofte forkortet LP) er en sjanger på Youtube. Spilleren viser video av et dataspill mens han eller hun kommenterer det som skjer underveis. Humor og kritiske kommentarer hører med. Svenske Pewdiepie (Felix Kjellberg) er denne sjangerens, og hele Youtubes, største stjerne.

Kilde: Wikipedia

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="d92345b5-bc08-44b5-9838-28c07c6de446" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/hvhHyc2VAQQ?list=UUXRXndZmy2nAKwwXfD3GJEA" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="c26c010b-03b0-4168-91ff-9d4765690ebe" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/rDjCzqcr6Lo?list=UUSir1dZRh2enFyjKPYkrKfw" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="12b673fb-ab35-4eef-a854-07437421ac67" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/MTzk_mMc-rE?list=UUv1Jgx1bL0SCB8ofJW5-nqQ" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="d9e9b939-35da-492b-b3ac-53d36b69b08d" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/uj2M68wDgDk" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="69b8dc40-6f74-441b-8525-4ea2fccd6970" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/gseJ7LyI0hg?list=UUf6Jk1xo9zMu0g7AWYr8Dyg" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="3b53b311-ce03-444f-abe8-509b8eb8320a" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/0nfz9A6ECRQ?list=UUpTqEB-WJQqnEE_wFFvh6wQ" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="6250d09d-0a34-4c98-983e-650a5d87a2fc" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/PwLURgH0Fo8?list=UUS6R1el_Vp6rBfm9Y3pItHg" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="9d1c7be8-3d91-4bd6-a664-350e100bdddf" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/Y0J6gjf7MIQ?list=UUWEe1Bdz1tjkFBIy43Z-JKA" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="58d25772-d52e-44c2-877b-102918e19a02" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="315" src="//www.youtube.com/embed/Srg62zIA4fI?list=UU91nbEkPSBHLhS7-Cf-fC5A" width="560"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="8638f720-1a4c-43e5-b9a0-e6afe72a54bb" &gt;&lt;field name="title"&gt;&amp;lt;pre&amp;gt;&amp;lt;/pre&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;sup&gt;Kilde: DN/Nordic Screens/Splay&lt;/sup&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/"&gt;Les mer fra Magasinet her.&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg &lt;a href="https://twitter.com/DN_Etterbors"&gt;@DN_Etterbors&lt;/a&gt; og &lt;a href="https://twitter.com/bjorneckblad"&gt;@bjorneckblad&lt;/a&gt; på Twitter&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Les også:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="8a0cc94d-264e-49b3-9e76-6edf998164f6" &gt;&lt;field name="title"&gt;Rapdronning rister seg til topps&lt;/field&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="leadtext"&gt;&amp;lt;p&amp;gt;Ny musikkvideo satte rekord med 19,6 millioner visninger første dag. Kalkulert rumperisting er en sentral del av suksessoppskriften.&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;relation source="DTI" sourceid="dti4094597" &gt;&lt;field name="title"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;relation source="DN" sourceid="3667215" &gt;&lt;field name="title"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"&gt;BJØRN ECKBLAD &amp;amp; MARTIN GELIN Foto: LINDA FORSELL &amp;amp; HAMPUS LUNDGREN&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Dataspill" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Youtube" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:USA" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Los_Angeles" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Oslo" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Medier" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk