Evig vinter. Audun Ellingsen og Wenche Losnegård i 1816 pirker i menneskesinnets mørke på sitt pentlydende debutalbum.

Evig vinter. Audun Ellingsen og Wenche Losnegård i 1816 pirker i menneskesinnets mørke på sitt pentlydende debutalbum.

Varm musikk om kalde dager

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det er stadige gullklumper å finne i den norske sandhaugen. Den sofistikerte kunstpopen på debutalbumet til prosjektet 1816, frontet av Audun Ellingsen (kontrabass) og Wenche Losnegård (vokal) med musikere, er en slik.

Fakta: 1816

«1816»

Navnet har de tatt fra et år som unektelig høres ganske kjipt ut: Det var ikke sommer. Det er ikke noe godt å tenke på akkurat nå. Det bringes videre i tematikken på låtene, som ikke er redde for å pirke i menneskesinnets mørke.

Musikkelsker? Les flere saker her

Men du verden, det er mange svært betagende melodier og stemninger her, i et lydbilde som drar veksler på ny skjæringspunktjazz og de sublime, velproduserte platene av Thomas Dolby ved overgangen til 90-tallet. Ordet kammerpop var i bruk en periode, kanskje det er mulig å hente det frem igjen.

Gregor Rydell på cello og Erik Nylander på trommer skaper et godt rom, med enkelte gjester som den eiendommelige saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm på «Broken».

* (Vilkår)