Det er stadige gullklumper å finne i den norske sandhaugen. Den sofistikerte kunstpopen på debutalbumet til prosjektet 1816, frontet av Audun Ellingsen (kontrabass) og Wenche Losnegård (vokal) med musikere, er en slik.
Fakta: 1816
«1816»
Navnet har de tatt fra et år som unektelig høres ganske kjipt ut: Det var ikke sommer. Det er ikke noe godt å tenke på akkurat nå. Det bringes videre i tematikken på låtene, som ikke er redde for å pirke i menneskesinnets mørke.
Musikkelsker? Les flere saker her
Men du verden, det er mange svært betagende melodier og stemninger her, i et lydbilde som drar veksler på ny skjæringspunktjazz og de sublime, velproduserte platene av Thomas Dolby ved overgangen til 90-tallet. Ordet kammerpop var i bruk en periode, kanskje det er mulig å hente det frem igjen.
Gregor Rydell på cello og Erik Nylander på trommer skaper et godt rom, med enkelte gjester som den eiendommelige saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm på «Broken».
* (Vilkår)