Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

De unge kristenkonservative

De er mot homofilt ekteskap, abort og sex før ekteskapet – og føler seg mobbet, mistrodd og marginalisert.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Jeg er jo ikke mot homofilt ekteskap fordi jeg hater homofile, sier Benjamin Bjørnsen Anda.

– Tvert imot ønsker jeg å være tydelig på at homofilt samliv er synd fordi jeg ikke vil at noen skal gå fortapt.

Den 19 år gamle teologistudenten opplever stadig konfrontasjoner med folk som er uenige med ham. Hos liberale kristne handler det særlig om synet på kvinnelige prester, hos ikke-kristne om abort.

– Jeg vil påstå jeg tåler endel, ellers hadde jeg nok ikke vært den jeg er. De fleste jeg er uenig med, har jeg et avklart forhold til, med få unntak.

Han forteller om da han blogget om kirkens samlivssyn, og om kommentaren som kom på bloggen i etterkant, skrevet av en han en gang kalte en nær venn.

– Han brukte direkte ufine ord. Jeg syntes det var ganske vondt. Da kjente jeg det du spør om, at toleransen kanskje ikke strekker seg så langt overfor kristne som overfor andre grupper i samfunnet.

– Har du mistet venner på grunn av troen din?

– Ja, i det tilfellet kan man nok si det. Det er rart hvordan det kan bli.

Anda er oppgitt over tilstanden i Den norske kirke, over det han oppfatter som et knefall for press om å tilpasse seg det sekulære samfunnet. Den siste tiden har han vurdert å konvertere til katolisismen og bli munk.

– Om Herren vil.

Nedsatt i gym
– I andre klasse på videregående skulle vi ha dans, forteller Ingrid Brennsæter (20).

Kristne i Norge



  • Rundt 211.000 nordmenn er aktive kristne, det vil si at de deltar på gudstjenester eller kristne møter minst én gang i måneden.
  • Stadig færre etniske nordmenn regner seg som aktive kristne, men innvandring gjør at tallene holder seg stabile.
  • Mens Den norske kirke taper medlemmer, stiger pågangen særlig til den romersk-katolske kirke og til frikirkene, der innvandrerne ofte danner egne immigrantmenigheter. Det viser tall fra kirkeplantingsnettverket Dawn i 2011.


– Jeg sa til læreren at jeg ikke ville være med på det, siden jeg er kristen, og jeg spurte om jeg heller kunne gå og trene styrke. Da fikk jeg beskjed om at læreren hadde hatt andre kristne elever som ikke hadde problemer med dans, og at jeg måtte delta i alle delene av undervisningen. Hvis jeg ikke ble med på det, måtte hun sette meg ned en karakter.

– Hva gjorde du da?

– Nei, jeg ble litt oppgitt. Men jeg gikk meg en tur isteden. Og så fikk jeg nedsatt karakter i gym, sier Brennsæter.

– Politikerne snakker om at vi skal ha mer åpenhet, og at vi skal legge til rette for ulike kulturer og religioner. Men når det kommer til kristne, er det ofte at folk ikke er så tolerante som de påstår at de er.

Den skjulte minoriteten
Den tidligere kristenkonservative Bjørn Stærks kronikk i Aftenposten i vinter, «Den skjulte minoriteten», utløste en stor debatt om nordmenns toleranse overfor annerledes troende.

Likevel gikk det bare et par uker ut i januar før privatskolen Kvitsund Gymnas i Telemark ble truet med tap av statsstøtte på grunn av et etikkhefte som blant annet var kritisk til homofili. Ledelsen ved Bibelskolen i Stokke var blant dem som gikk offentlig ut og markerte sin støtte til Kvitsund Gymnas.

Det står mye i Bibelen om hva som skal skje i de siste dager, det skal bli jordskjelv, folk skal vende seg fra Gud. Og det ser vi jo skjer Marie Louise Bergene Holm (20)

Ingrid Brennsæter er elev på Bibelskolen på Fossnes i Stokke. Hun er også venninne med Marie Louise Bergene Holm (20), datter av rektor på bibelskolen, styremedlem i foreningen Ordet og Israel, sykepleierstudent og aktiv bidragsyter til Aftenpostens debattsider. Holm skriver kritisk om abort, om mediedekningen av Midtøsten-konflikten, om homofilt ekteskap, designerbabyer og aktiv dødshjelp.

– Jeg blir litt skremt av folks holdninger, sier Holm.

– Jeg har lest noen av leserkommentarene. Noen har vært negative til troen min, og noen ganger har det gått på meg som person. En del av det har vært veldig usaklig. Det er ikke alltid like godt å lese så mye kritikk.

Holm tror det kommer til å bli svært vanskelig å være kristen i Norge i fremtiden.

– Det står mye i Bibelen om hva som skal skje i de siste dager, det skal bli jordskjelv, folk skal vende seg fra Gud. Og det ser vi jo skjer. Før hadde vi kristendomsundervisning i skolen, nå er kristendommen nærmest ansett som farlig.

Tårer og tenners gnissel
Marie Louise Bergene Holm gikk på Bibelskolen på Fossnes ifjor. Nå leier hun rom på skolen, pendler til sykepleierstudiene i Horten – og ser ikke så lyst på alt.

 

– Jeg tror at jorden kommer til å gå under en dag. Alle har jo muligheten til å tro på Jesus. Men de som ikke tror på Jesus, kommer ikke til himmelen, sier Holm.

– Hvor kommer de da?

– De kommer til helvete. Jeg sa det til noen i klassen på sykepleien, og da sa de at det hørtes for forferdelig ut. Men det står i Bibelen at helvete er en ildsjø. Og der vil det være tårer og tenners gnissel. Og ... det er jo at man kommer til å brenne evig. Det tror jeg, for det står i Bibelen, sier hun.

– Det er derfor livet er så alvorlig. Man skal ta et valg om man vil tilhøre Jesus eller ikke.

Føler seg forfulgt
I oktober ifjor slo flere EU-parlamentarikere alarm om økende forfølgelse og intoleranse overfor kristne i Europa. Slovakiske Anna Zeborska brukte som et eksempel hvordan to britiske kvinner, en flyvertinne og en sykepleier, var blitt nektet å bære kors på jobb, til tross for at både sykepleiere og flyvertinner får bære hijab i Storbritannia. Begrunnelsen er at mens hijab er påbudt i islam, sier kristendommen ingenting om at man må bære kors. I over seks år har flyvertinnen Nadia Eweida kjempet for å kunne bruke smykke med kors som ansatt i British Airways.

– Kristne blir forfulgt for troen sin. EU må forsvare ytringsfriheten, sa Zeborska.

– Dette handler om respekt for menneskerettigheter.

I januar i år vant Eweida frem ved Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Sykepleieren Shirley Chaplin fikk derimot ikke medhold, domstolen mente at smykker kan utgjøre en helserisiko i kontakt med pasienter.

Under det samme parlamentsmøtet fortalte John Deighan, en representant for biskopene i Skottland, at barn ned i 12-årsalderen er blitt kalt nazister og mørkemenn for å ha annerledes syn på for eksempel homofilt ekteskap. Han anklaget organisasjoner for homofiles rettigheter for å opptre svært fiendtlig overfor kristne.

– Dette er et åpent forsøk på å manipulere folk, inkludert skolebarn, så de blir mer intolerante overfor den katolske tro, sa Deighan.

Han mente også at det var «veldig vanskelig» å overbevise politikerne om å ta tak i saken.

– De er redde for at dette vil sette karrierene deres på spill.

Martin Kugler, leder av det østerrikske Observatory on Intolerance and Discrimination against Christians in Europe, viste til en fersk undersøkelse der 74 prosent av de spurte opplevde at kristne ble diskriminert sammenlignet med mennesker som tilhørte en annen religion. 60 prosent av de spurte opplevde at denne formen for diskriminering er økende.

– Selv vennlig kritikk av homoseksualitet har ført til politietterforskning, sa Kugler.

– Vi ber ikke om spesialbehandling, ekstra privilegier eller unntak, men om retten til ytringsfrihet.

 

Ukens høydepunkt
Morgenrødmen er på vei opp over Bergens fjell. Det er fredag morgen en dag i mars. Inne på Sankta Sunniva studenthjem gnir teologistudenten Benjamin Bjørnsen Anda søvnen ut av øynene og trekker den svarte kappen over dressjakken, napper med seg nøklene og skynder på venninnen Anja Zawadzka Persvold (20).

Sammen rusler de opp bakken til kapellet. Vel innenfor kneler de og gjør korsets tegn, går så med raske steg opp midtgangen og begynner arbeidet med å finne frem dagens bibeltekster.

– Har vi Apokryfene? spør Anda.

– Jeg tror ikke det, svarer Persvold.

Prostipresten dukker opp i døren, hilser, forsvinner inn i sakristiet, kommer ut igjen med vin, oblater og en mugge med vann. Noen minutter går, de arbeider raskt og i stillhet. Så setter presten seg innenfor alterringen, Anda og Persvold finner plassene på den fremste benkeraden. Fem minutters stille kontemplasjon. Presten reiser seg idet klokken blir halv åtte og en håndfull unge mennesker har fordelt seg i kapellet.

For Benjamin Anda er dette ukens høydepunkt. De begynner å synge.

– Jeg skjønner at jeg skiller meg ut. Jeg gjør ikke noe forsøk på å skjule det, sier Anda.

Anda bærer et kors i en lenke rundt halsen, i lommen har han en rosenkrans som skal minne ham på å be tidebønnene. Han er motstander av homofilt ekteskap, abort og kvinnelige prester. Abortaktivisten og presten Børre Knudsen er et av hans store forbilder, sammen med hans favorittforfatter, den katolske pateren Kjell Arild Pollestad.

– Konservativ er egentlig et flott begrep, det kommer fra det latinske «conservare», som betyr å bevare. Men det har fått en veldig negativ klang, og det er synd.

Rasist-stemplet
– Jeg dømmer fotball på fritiden og hadde en dommerkollega som var muslim. Det vekket stor interesse hos de andre dommerne som var tilstede.

 

Ruben Haugland (22) går på bibelskole i Grimstad og prater om det å oppleve sleivete kommentarer, om troen, om standpunktet om å vente med sex, om det at han ikke drikker.

– Jeg føler kristne ofte blir sett på med avsky, mens toleransen er mye større overfor muslimer. Hvis du stiller utfordrende spørsmål om islam, blir du lett stemplet som rasist, men det er veldig lett å rakke ned på kristne, sier Haugland.

– Når jeg forteller hva jeg står for, skuler folk på meg. Noen kommer med kommentarer, mens andre bare ser på meg, og jeg ser at de er ukomfortable. Det blir veldig sjelden saklig diskusjon av det, sier han.

Haugland går på bibelskolen sammen med forloveden Lene Marie Sellevoll (21). Han fridde på stranden under en skoletur til Israel. De har vært kjærester i tre år. Til sommeren gifter de seg. De har ennå ikke hatt sex. Tidligere i år ble paret intervjuet i radioprogrammet «Juntafil» på P3, om valget om å vente med sex til ekteskapet.

– Det ble ganske pinlig. Jeg fikk inntrykk av at det var om å gjøre å tulle mest mulig. Det er mye god humor forbundet med sex, men samtidig er dette noe jeg tar på alvor. «Juntafil» er et særdeles åpent program med liten grad av filter. Jeg synes det blir i overkant vulgært, sier Haugland.

Mindre forskjeller
Aktive kristne ungdommer skiller seg mindre enn tidligere ut fra sekulære ungdommer. En undersøkelse gjennomført av Blå Kors i 2012 viser at selv om aktive kristne ungdommer har et langt lavere alkoholforbruk enn andre ungdommer, drikker de mer enn før.

Jeg føler kristne ofte blir sett på med avsky, mens toleransen er mye større overfor muslimer. Ruben Haugland (22)

Selv om det tradisjonelt er blitt ansett som riktig å vente med sex til ekteskapet, er det bare 10 til 15 prosent av de aktive kristne som gjennomfører dette i praksis. Aktive kristne venter gjennomsnittlig tre år lenger enn ikke-kristne med sex. Det viser en undersøkelse ledet av sosiologiprofessor Willy Pedersen ved Universitetet i Oslo i 2012.

Ruben Haugland vokste opp i en kristen familie, gikk på kristen ungdomsskole og går i pinsekirken Tabernaklet.

– Er du ikke redd for å ha levd i en boble?

– Det er en kjent problemstilling, men jeg tror ikke det har så stor effekt på meg, sier Haugland.

– Jeg har vokst opp med mange ufrelste venner rundt meg, både på skole og diverse fritidsaktiviteter jeg har drevet med. Men det er absolutt viktig at vi kristne ikke stenger oss inne i lukkede miljøer. Vi må våge å møte verden der ute. Både fordi vi får testet om det vi tror på, bærer, men også fordi andre må få høre evangeliet.

Liberal intoleranse
– Jeg opplever at det er stadig mindre respekt for det vi kristne opplever som hellig, sier Jarle Haugland i organisasjonen Familie og Medier.

Han har flere ganger reagert på hvordan både komikere og andre samfunnsaktører harselerer med kristendommen.

– Det er min subjektive opplevelse at det er en veldig respekt for muslimers tro, og en stor frykt for å tråkke dem på tærne, men samtidig en veldig åpen holdning til å diskriminere kristne.

Haugland mener det er forskjell på hvordan kristne og samfunnet som helhet skal forholde seg til dette.

– Vi kristne skal tåle å bli harselert med. Det er en viktig del av Jesu budskap at man skal vende det andre kinnet til. Men et samfunn som tillater at noen tråkker andres tro ned i søla, blir et hardere samfunn.

Nestleder Bent Høie i Høyre gikk ifjor ut i Stavanger Aftenblad og ba om økt toleranse for aktive kristne. Høie, som selv er kristen og medlem i Den norske kirke, mente at aktive kristne i stadig større grad må stå til rette for troen sin.

– Jeg opplever at mange såkalt liberale mennesker er lite liberale og tolerante i møte med aktive kristne, sa Høie til avisen.

Israelvenner
– Vi mener at menn og kvinner er forskjellige. Kvinnens plass er i hjemmet, mannen skal forsørge.

Ingrid Brennsæter sitter i sofaen på bibelskolen i Stokke sammen med Marie Louise Bergene Holm og noen andre tidligere og nåværende elever.

– Likestillingen mellom menn og kvinner går ut over barna. Det er et ordtak som heter «Den som styrer vuggen, styrer landet», sier Brennsæter.

De er alle mot kvinnelige prester.

– Kvinner skal ikke lære andre om Gud. Men det finnes nyanser, for eksempel blir det ikke feil om kvinner er søndagsskolelærere eller lærer for ungdommer, sier Holm.

– Opp til en viss alder, skyter en ung mann inn.

 

Per Olav Kapstad valgte å gå på nettopp denne bibelskolen blant annet på grunn av dens holdning til musikk.

– Pop og rock spiller veldig på det seksuelle, sier han.

– En kvinne skal ikke ha en offisiell lærerrolle i menigheten. Det er et skille mellom kvinner som lærer barn og kvinner som lærer i menigheten, sier Holm.

Barn er en selvfølge.

– Jeg ser på abort som mord, sier Marie Louise Bergene Holm.

– Folk som gifter seg, har full mulighet til å ta seg av et barn. Unge mennesker som gifter seg, bør ikke bruke prevensjon, da får de heller være naturlig avholdende i perioder. Jeg tenker at prevensjon er unaturlig, sier hun.

Holm er styremedlem i Joffi, stiftelsen Ordet og Israels ungdomsforening.

– Det er viktig at vi støtter Israel. Mediene i Norge er veldig propalestinske, og det gjør at folk ikke får informasjon om hvorfor Israel handler som det gjør. Vi tror at Israel er Guds folk. Antisemittismen blomstrer opp, det virker som norsk ungdom og samfunnet ellers har glemt det som skjedde under Annen verdenskrig, sier hun.

– Det står i Bibelen at Gud sier til Israel: «Jeg skal velsigne dem som velsigner dere, og forbanne dem som forbanner dere», sier bibelskoleeleven Anders Olsson.

– Vil dere støtte Israel selv om landet bryter menneskerettighetene?

Sofasitterne ser på hverandre.

– Nei. Men mye av det bra som skjer, kommer ikke frem i mediene, sier Olsson.

– Ifjor kom det frem at norske israelvenner har støttet israelske bosetninger på Vestbredden, på palestinsk område. Hva tenker dere om det?

– Det er jo et område som er veldig viktig for jødene, sier Ingrid Brennsæter.

– Mange Palestina-arabere har solgt tomtene sine til israelere. Men de tør ikke fortelle det fordi de er redde for reaksjonene fra andre palestinere, hevder Olsson.

 

«Bør være takknemlige»
I 2008 skapte Arnfinn Nordbø (24) fra Randaberg i Rogaland storm blant konservative kristne med boken «Betre død enn homofil?».

Nordbø hadde i ungdomstiden virket som sangevangelist i bedehusmiljøet, og fra scenen hadde han kraftig fordømt homofilt samliv.

Da han selv sto frem som homofil mens han fortsatt gikk på en kristen videregående skole, fikk han tekstmeldinger der medelever ønsket ham død. I dag sitter Nordbø i sentralstyret i Landsforeningen for lesbiske og homofile (LLH).

– Alle mennesker skal møtes med respekt, og ingen skal forskjellsbehandles eller mobbes. Hvis konservative kristne utsettes for dette, vil jeg ta dem varmt i forsvar. Dette er likevel noe annet enn at jeg synes toleranse for intoleranse er ok, begynner Nordbø.

Han forklarer:

– Før var kristne i flertall med sitt syn. Da var det homofile, skilte, ugifte mødre, samboere og så videre som ble sett ned på. Nå er kristne ofte i mindretall med sitt moralsyn, og nå får de selv kjenne litt på hvordan det er å være den som blir litt ringeaktet. Forskjellen er at i motsetning til hva kristne har ødelagt for for eksempel homofiles liv, rettigheter og livskvalitet opp igjennom historien, risikerer ikke konservative kristne at homofile, samboere, sekulære og så videre skal ødelegge eller frata konservative kristne noen av deres rettigheter.

– Vi vil ikke nekte dem å gifte seg, vi dømmer dem ikke til helvete, vi kaller dem ikke umoralske syndere, vi vil ikke forandre deres seksualitet og sende dem til psykolog, vi mener ikke de er syke, vi vil ikke nekte dem å ha barn, vi vil ikke nekte dem å gifte seg i kirken eller være prester, sier Nordbø.

Han mener de konservative kristne burde gått først i kampen for blant annet homofiles rettigheter.

– Da hadde de levd opp til nestekjærlighetsbudet.

 

Dekket bord
I Bergen er morgenmessen over. Beboerne i Sankta Sunniva studentkollektiv samles rundt frokostbordet. Presten har bakt brød for anledningen. De spiser og snakker om hvordan tidebønnene hjelper dem å be når egne ord ikke strekker til. Om den åndelige forlegenheten blant mange norske kristne. Om hvordan de tror nordmenn flest bærer på en åndelig lengsel, en lengsel som kommer til uttrykk på alternativmesser og engleforedrag.

Og så er frokosten over. Nå skal det studeres. Men først: en runde med skytespillet «Call of Duty».

– Jeg har litt dårlig samvittighet for det. Det blir en del spilling om kveldene, sier Anda idet han skrur på spillkonsollen og setter seg ved siden av teologistudenten og vennen Kjetil Kringlebotten.

– Men vi pleier alltid runde av med en episode «Family Ties», sier Anda.

Han snakker om den familievennlige tv-serien fra 1980-tallet med Michael J. Fox i hovedrollen.

– Så får vi roet oss ned igjen før leggetid.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Videoer fra Magasinet