Mislykket «Interview»

HEMMELIG OPPDRAG. Talkshowvert Dave Skylark (James Franco, blå skjorte) får i oppgave av CIA å drepe Kim Jong-un. Regissør og manusforfatter Seth Rogen har en annen stor rolle. Foto: United International Pictures

«The Interview» har ingen politiske ambisjoner. Enn si noen ambisjoner overhodet.

Fakta: «The Interview»

USA 2014, regi Seth Rogen & Evan Goldberg.
Spilletid 123 minutter, sensur 11 år, norsk premiere 6. februar.

Med: James Franco, Seth Rogen, Tommy Chang, Lizzy Caplan og flere.

Siden «The Interview» hadde USA-premiere for en måneds tid siden, har kritikere verden over omsider fått anledning til å gakke hen og yte sitt for ytringsfriheten og Sony Pictures. Et geopolitisk krumspring gjorde det brått presserende å bruke 123 minutter på plumpe vitser om at mannens underliv så å si er utstyrt med sabel foran og slire bak. Andre metaforer kan også brukes, en passende hjemmelekse kan være å drøfte temaet med egne ord, om man er i stand til å finne flere uttrykk enn de som brukes i løpet av handlingen.

&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;TRUSSELBJEFFING&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Nord-Korea raslet med sablene (også en metafor, men i denne sammenheng for noe annet) da det ble kjent at «The Interview» omhandlet et attentat på leder Kim Jong-un. Skjønt Kim Jong-un har ingen naturlig plass i dette plottet. Man kan tenke seg at manusforfatterne Seth Rogen og Dan Sterling har trodd at et lite harselas med diktatoren for et lite, lukket land kom til å passere under radaren, men der tok de feil.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hvis man skal trekke på smilebåndet over noe i denne rektumkonsentrerte handlingen, er det hva som skal til for å tvinge multinasjonale selskaper midlertidig i kne, og få verdensledere til å bjeffe trusler mot hverandre.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Dave Skylark (James Franco) er en talkshowvert som livnærer seg som igle på celebritetenes intimsoner, men via viderverdigheter får han plutselig innvilget et intervju med Kim Jong-un. Dave har ingen politiske ambisjoner med intervjuet, men tenker det kan bli litt som «Frost/Nixon», eller «Frosty/Nixon», som det berømte intervjuet underholdningsjournalist David Frost gjorde med daværende president Richard Nixon heter i denne filmen. CIA ber ham om å drepe Nord-Koreas leder mens han allikevel er innom palasset, og Dave sier ja i håp om å få ligge med CIA-agent Lacey (Lizzy Caplan).&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;HOMODRINK&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Så viser det seg at diktatoren er en mann som er glad i å feste, kjøre tanks i hagen sin, lytte til Kate Perry, og som bekymrer seg for om det er homo å drikke Margarita. Dave er også glad i en fest, og synes Kim er en knakende bra dude, helt til Kim begynner å snakke om å utslette hele verdensdeler for moro skyld og Dave oppdager at frukten i de velassorterte kolonialforretningene er av plast.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Skal man være veldig snill, kan man kanskje fremholde at «The Interview» harselerer med symbiosen mellom kjendisindustrien og underholdnings-liksomjournalistikken, men nei, det ville være å dra det for langt. «The Interview» er mer som å tilbringe to timer med store barn som fremdeles befinner seg i den anale fasen, uten å ha muligheten til å bringe tankene deres over i andre baner.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Se også:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/2015/02/05/1612/bokstttene"&gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/2015/02/05/1612/bokstttene"&gt;Slik er det å leve med en forfatter.&lt;/a&gt;&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/2015/02/06/1546/Gyldne-tider/dyr-omsorg"&gt;«Noen som vet hvordan man fjerner tyggegummi fra en helt vanlig Givenchy? Spør for min datter.»&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/2015/02/05/1341/Restaurantguiden/luksusthai-p-frogner"&gt;På denne thairestauranten er det mørke tallerkener og mørk dress som gjelder.&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/2015/02/06/1408/rieslingeksperten"&gt;Tim Fröhlichs rieslinger er presisjonskunst.&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/magasinet/"&gt;Les mer fra Magasinet her&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"&gt;ØYVOR DALAN VIK&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="city"/&gt;&lt;field name="avgpricesuffix"/&gt;&lt;field name="reviewsummary"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Film" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Anmeldt" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.