Lana Del Rey møter Mari Boine – på Færøyene

Tekst

Eivør Pálsdóttir gir grunn til å se nærmere på hvorfor i alle dager vi ga slipp på Færøyene.

DeLillos hadde rett. Jenter fra en liten plass, er noe av det tøffeste som finnes. Samme hvor bortgjemt og unnselig vik de har vokst opp i, tar de seg ut i verden med den største selvfølgelighet. Men de rømmer ikke, de flykter ikke fra en øde. De tar med seg den lille plassen, og viser frem at også der jeg kommer fra, helt ute i havgapet, lager de sånne som meg.

Kvads heim

Da Eivør Pálsdóttir var 13, var hun allerede solist da det lokale koret dro på turné til Europa. Men hjemme i den lille bygda Gøta tok hun med seg båndspilleren og gikk rundt til eldre mennesker for at de skulle lære henne sanger og kvad som ingen unge lenger kunne. Allerede da skjønte hun at musikk må være unik, den må komme fra hjertet, og du må ikke glemme hvor den kommer fra.

Fakta: Eivør

«Slør»

Tutl Records

Ikke la det faktum at Eivør Pálsdóttir har hatt sommerjobb med Vamp, påvirke oppfatningen av musikken hennes. Hun har gjort mye forskjellig de 30 årene som har gått siden hun samlet kvad. Noe av det havner i den folkelige delen av visepopen, en slags singer songwriter-folk. Men samtidig er hun utdannet klassisk- og jazzvokalist på Island. Det hører du på musikken hun har spilt inn sammen med landsmennene i folkejazzbandet Yggdrasil. Hør bare på formidable «Náttina eftir friggjanátt».

Island-koblingen har gitt henne merkelappen Færøyenes Björk. Men det er ikke helt presist. Pálsdóttir er nok både mindre eksentrisk, mer vidsynt og lettere å like.