– Jeg fikk hybris på dette med tekstene

Tekst
Foto
Sagene, Oslo

Han er blitt genierklært og kalt en pompøs besserwisser. Etter et tiår som musikkbyråkrat, har Bendik Hofseth igjen plukket opp saksofonen. Vil de høre på ham nå?

Han er blitt genierklært og kalt en pompøs besserwisser. Etter et tiår som musikkbyråkrat, har Bendik Hofseth igjen plukket opp saksofonen. Vil de høre på ham nå?

– Følte du deg misforstått?

– Ja.

En mann står på sitt øvingsrom og spiller på sin saksofon, foran et notestativ og en metronom. Han er tilbake på Sagene, der han en gang bodde på en hybel, begynte på de ambisiøse komposisjonene som til slutt skulle bli til debutalbumet «IX», platen som på begynnelsen av nittitallet skulle bli lansert med høye budsjetter side om side med Mariah Carey, etter at en årvåken sjef noe tilfeldig snublet over ham i jazzavdelingen og gjorde ham til en av plateselskapet Sony/Columbias storsatsninger. En ny Sting? Let’s roll.

– Er det ikke fint her? spør han.

Han er blitt en slags administrator for et slitent bygg i ferd med å fylles opp av øvende musikere. I «kontoret» ved siden av holder gitaristen Knut Reiersrud til.