Hits for kids

Tekst
Foto
Oslo/Fredrikstad

Aldri før har så små barn hatt så stor kontroll over sitt eget underholdningskonsum. En av konsekvensene er at voksne mennesker kan tjene seg rike på å åpne kinderegg på Youtube.

«Let’s see what the surprise is!» sier den syngende kvinnestemmen med den ubestemmelige aksenten. Alt man kan se av henne, er hendene, de manikyrerte neglene, detaljrikt lakkert i fargesterke og barnevennlige motiver. Videoene av fingre som sirlig plukker papiret av Kinder-egg, deler sjokoladen i to, tar ut plastboksen, rister på den for så å avsløre hva som er inni, ble i juni alene sett over 239 millioner ganger. Tilsammen har kvinnen, som også tar «Frost»-produkter ut av originalemballasjen, leker med «Peppa Gris»-figurer, lager pastellfarget iskrem av Play-Doh og entusiastisk forteller at «den lille havfruen nå skal ta en badetur i et basseng fylt av M&M», nær 11,5 milliarder visninger på sin Youtube-kanal FunToyzCollector.

Fakta: Unboxing

Nettvideoer av noen som åpner og viser frem nye produkter.

Startet av  teknologi­bloggere for ti år siden.

«Toy unboxing» åpning av leketøy for barn, er i dag blant det mest sette innholdet på Youtube.

Ut av boksen

Youtube-fenomenet «unboxing» har fått foreldre over hele verden til å klø seg i hodet. Det er omtalt som «heroin for småunger» på grunn av sitt vanedannende vesen, fordi det alltid er flere overraskelsesegg som skal åpnes, alltid flere leker å oppdage. Enten videoene har programleder eller det kun er hendene som filmes, handler det ganske enkelt om å pakke ut nye ting og vise dem frem til kamera, akkompagnert av rolig bakgrunnsmusikk eller en barnevennlig stemme. Og det fenger. I juni var 32 av de 100 største Youtube-kanalene i verden, og fem av de ti største, for barn. 18 av de mest besøkte inneholder unboxing for de yngste.

– De vokser raskt, og det blir stadig flere av dem, sier Joshua Cohen, en av gründerne av bloggen Tubefilter, som kaller seg «den ledende autoriteten på Youtube og sosial video», på telefon fra New York.

– Folk innser ikke hvor populært dette egentlig er.

Eksplosjon. – De vokser raskt, og det blir stadig flere av dem, sier Tubefilter-gründer Joshua Cohen, om mengden av av unboxing-­filmer på nettet.

For Youtube-kjennere er ikke unboxing noe nytt. Det oppsto for ti år siden, da teknobloggere begynte å filme seg selv mens de åpnet og viste frem nye produkter. Sjangeren spredte seg til andre forbruksvarer, og i dag kan du se videoanmeldelser og presentasjoner av alt fra brødristere til krølltenger på Youtube. Utviklingen til leker var helt naturlig, mener Cohen. Ifølge ham hadde bransjen lagt merke til det voksende fenomenet en stund, men FunToyzCollector var den første kanalen som kom på folks radar. Da det amerikanske «social video»-analyseselskapet OpenSlate i starten av 2015 publiserte sin ­liste over de mest populære Youtube-kanalene i året som gikk, lå den svenske videospillkommentatoren PewDiePie helt på topp. På annenplass lå FunToyzCollector, da kalt DisneyCollectorBR, med 3,2 milliarder visninger.

Katy Perrys kanal, som var den tredje mest sette i 2014, hadde nesten en milliard færre visninger

JOSHUA COHEN – Tubefilter-gründer, om unboxing-kanalen FunToyzCollector

– Det viste hvor sensasjonelt mange visninger disse kanalene får, sier Cohen.

– Både den raske veksten og de enorme dimensjonene er imponerende. Det sier litt at popstjernen Katy Perrys kanal, som var den tredje mest sette i 2014, hadde nesten en milliard færre visninger.

Det skulle vise seg å være overraskende vanskelig å finne ut hvem som sto bak FunToyzCollector. New York Times spekulerte på om hendene tilhørte en kvinne med navn Melissa Lima fra Westchester i staten New York. Buzzfeed mente det kunne være en 43 år gammel brasil­iansk kvinne bosatt nær Walt Disney World i Orlando i Florida. Britiske The Daily Mail satte i gang en omfattende graving som førte dem til nabolaget Winter Park i samme by, der «tidligere naboer» så vel som en «nær venn» kunne fortelle at kvinnen de lette etter, var brasilianske, 32 år gamle Daiane DeJesus – også kjent som porno­skuespilleren Sandy Summers. Ingen av identitetene er blitt bekreftet, men hvis sistnevnte teori stemmer, forklarer det kanskje hvorfor kvinnen ikke vil avsløre hvem hun er, eller i det hele tatt svarer på henvendelser: Unboxing for barn er også blitt kalt «toy porn».

Fakta: FunToyzCollector

Kanal på Youtube som viser ­«unboxing» av leker fra blant annet Disney, Nickelodeon og Kinder.

Har 7,8 millioner abonnenter og drøyt 11,5 milliarder avspillinger.

Opprettet april 2011.

Gjorde unboxing-fenomenet kjent, da den ble Youtubes nest mest besøkte kanal i 2014.

Skaperens identitet er ikke blitt bekreftet, selv om mange medier har prøvd å «avsløre» hvem hun er.

Den 30. mest sette kanalen i juni.

Bæsj

I et hus i New Jersey har Melissa Hunter og datteren Gracie akkurat gjennomført den daglige livestreamen for sine nær 700.000 abonnenter på Youtube-kanalen Mommy and Gracie Show. Hunter har pakket ut en lekehund som kan spise, prompe og bæsje og fra emballasjen lest opp ordene for «avføring» på ulike språk. Via Skype forklarer hun unboxing-populariteten med følelsen barn får når de er i bursdag.

– Bortsett fra å spise kake, er det å se bursdagsbarnet åpne gavene sine, det mest spennende. Unboxing av leker gir den samme spenningen, sier Hunter.

– Selv om det ikke er dine egne leker, er det fortsatt gøy. Man får følelsen av å lure på hva som er inni, og så bli overrasket.

I juni var det fire år siden Hunter for første gang satte seg foran webkameraet på pc-en sin sammen med datteren. Den gangen, i 2012, var hun akkurat blitt uføre­trygdet på grunn av MS, og siden hun ikke klarte å ­bevege seg så mye, var hun bekymret for hva de ­skulle finne på den sommeren. Gracie foreslo at de kunne «lage en Youtube-kanal der de anmeldte dukker». Så de gjorde det, og både mor og datter syntes det var så gøy at de begynte å lage en ny video hver dag.

– Vi gjorde det utelukkende for vår egen del, og vi tenkte aldri på at dette var noe andre kom til å se, sier Hunter.

– Men så begynte andre mennesker å se på. Mange mennesker. I slutten av juli den sommeren oppdaget jeg at vi hadde tusenvis av seere. Da begynte en veldig spennende tid for familien vår.

Fire år etter er Youtube-videoene på Mommy and Gracie Show sett over 385 millioner ganger. Det er ikke mer enn FunToyzCollector har på en god måned, men Hunter har også startet Youtube-nettverket Family Video Network, som i dag består av 39 barne- og familiekanaler. Tilværelsen som trygdet er dermed blitt annerledes enn hun hadde trodd.

– Mannen min jobber fortsatt, men hadde det ikke vært for at vi bor på et ganske dyrt sted, kunne familien kanskje ha livnært seg på Youtube alene, sier Hunter.

– Vi hadde aldri ventet dette. Det er en velsignelse.

Fakta: Mommy and Gracie Show

Kanal på Youtube der Melissa Hunter og datteren Gracie åpner og viser frem dukker og andre leker.

Har nær 700.000 abonnenter og 385 millioner avspillinger. Opprettet juni 2012.

Startet som en aktivitet Hunter og datteren gjorde sammen da moren ble MS-syk.

Spilles inn hjemme i familiens hus i New Jersey.

Hunter har også startet Youtube-nettverket Family Video Network.

Store summer

Gjennom Youtubes partnerprogram kobles kanaler opp mot annonsører og får reklame knyttet til videoene sine. Før måtte kanalen være av en viss størrelse for å få tilbudet, nå kan alle skapere i utgangspunktet bli koblet mot annonser. Youtube tar selv 45 prosent av kaken for denne jobben, mens kanalen sitter igjen med 55 prosent. Ifølge Joshua Cohen i Tubefilter kan man regne med å sitte igjen med minst én til to dollar per 1000 visninger, noe som betyr at en kanal med 100 millioner visninger hver måned genererer mellom 100.000 og 200.000 dollar i månedsinntekt. Den mystiske kvinnen bak FunToyzCollector kan altså ha tjent rundt fem millioner dollar i gjennombrudds­året 2014 og opptil 478.000 dollar, eller drøyt fire millioner kroner, i mai i år alene.

– Det er ikke verst for å åpne leker, sier Cohen.

Det finnes en rekke andre unboxing-aktører som kan le hele veien til banken. Den seks år gamle Youtube-stjernen Ryans familie er blant dem. Ryan’s Toys Review, kanalen der den amerikanske gutten prøver ut nye leker foran det som tilsynelatende er mors kamera, var den største i verden på Youtube i både april, mai og juni. Videoene ble sett utrolige 596 millioner ganger i juni, noe som kan ha gitt husholdningen over ti millioner kroner i månedsinntekt.

Tilstede. Også NRK Super har egen Youtube-kanal. Redaktør Hildri Gulliksen sier barne­kanalen «følger med og lar seg inspirere» av aktiviteten på nettsamfunnet.

– Ryan’s Toys Review er vanvittig. Det er helt vanvittig, sier Cohen om kanalen som ble opprettet mars 2015 og i dag kan skilte med over seks milliarder visninger.

Han mener disse kanalenes popularitet viser at markedet for barneunderholdning har endret seg drastisk.

– Aldri før har små barn hatt så stor kontroll over sitt eget underholdningskonsum som nå. Du kan gi dem en smarttelefon eller et nettbrett, og de surfer rundt på egen hånd. Fra barnets synspunkt kan jeg jo skjønne at de foretrekker det foran lineær-tv. De føler eierskap for det de ser på.

Sjefen for NRK Super, Hildri Gulliksen, merker det samme, først og fremst gjennom økning av aktivitet på kanalens video-on-demand-app.

– Mange halvannetåringer sitter og styrer Ipaden selv, og paradokset er jo at det i dag er lineær-tv som er komplisert å skru på, sier hun.

– Barna har i dag et eget univers som de håndterer, og for dem er det en ulogisk tankegang at noen andre skal bestemme hva de skal se på.

Tegneidealisten. Øistein Kristiansen fra NRK-serien «Øisteins Blyant» vil bli hele verdens tegnelærer, men har innsett at han må satse like mye på Youtube som på kringkasting.

Tegning

En internasjonal superkjendis holder til i enkle lokaler i andre etasje på Litteraturhuset i Fredrikstad. Halvparten av veggene er dekorert med tegningene hans, og i resten av rommet står store pappesker som ved hjelp av tusjer og maling er tryllet om til dyr og andre skapninger. Øistein Kristiansen, kjent fra NRKs «Øisteins blyant», har i snart 20 år jobbet mot det hårete, men idealistiske målet sitt: å bli hele verdens tegne­lærer. Til tross for at tv-programmene hans i dag er solgt til 120 land, mener Kristiansen det har vært en kamp fra første stund.

– Når jeg møter politimenn og folk i andre tøffe yrker, pleier jeg å si: «Prøv barne-tv!» Alt har vært vanskelig, ingenting har vært lett, og det har ikke vært en ­eneste hvilepause underveis, sier Sarpsborg-mannen på karakteristisk Østfold-dialekt.

– Det er en gigantisk konkurranse for å få en fot innenfor døren i det globale barneunderholdningsmarkedet.

Kristiansen var 24 år da han på en backpackingtur i Asia ankom Singapore så blakk at han måtte tegne karikaturer på gaten for å tjene penger til mat. Han hadde ingen venner der, ingen kontakter, men da han dumpet innom en standupklubb, prøvde han seg på en kombinasjon av karikaturtegning og sketsj under aliaset Einstein. Det viste seg å funke såpass bra at han ble værende. Han var ettertraktet avistegner og reklamemann, holdt tegnekurs og show for skoleelever, og i 2000 fikk han sitt eget tv-program i Singapore, «Art Factory». Kristiansens neste program, «Right On Top», ble kjøpt av barnekanalen Nickelodeon og nådde ut til potensielt 330 millioner seere i Asia og Oseania. Først i 2007 sendte NRK den første norskproduserte barne-tv-serien, og året etter flagget østfoldingen hjem. Siden 2008 har Øistein Kristiansen og partneren hans i selskapet Earthtree Media, produsent Stein Georg Lillemoen, styrt det sakte, men sikkert voksende «Øisteins blyant»-imperiet fra Fredrikstad. Om konkurransen har vært tøff så langt, med finanskrise, dvd-død og tv-messer i Cannes som Lillemoen kaller «et helvetes slagsmål i fire dager», blir det bare verre. For nå kjemper enda flere om barnas oppmerksomhet, på dette forjettede stedet ved navn Youtube.

– Vi må tenke helt annerledes nå, sier Kristiansen.

– Fremover kjører vi to parallelle produksjoner: kringkasting og Youtube.

Fakta: Ryan’s Toys review

kanal på Youtube der Ryan (6) tester nye leker foran kamera.

Har 3,7 millioner abonnenter og seks milliarder avspillinger.

Opprettet mars 2015.

Verdens mest besøkte Youtube-kanal i april, mai og juni.

Har vekket oppsikt for sin enormt raske vekst.

Kanalen skal være produsert av en filippinsk familie bosatt i California.

Ikke merkelig

Det kan føles frustrerende for foreldre når deres unge håpefulle velger bort barne-tv til fordel for en video med navn «TOYS SURPRISE Glitzi Globes Disney Princess Peppa Pig Hello Kitty Play Doh Egg Surprise Hadas Elsa», men doktorgradsstipendiat Thomas Wold ved Psykologisk institutt på NTNU skjønner godt at barn vil se på unboxing.

– Det er ikke merkelig at barn liker dette. Man ser helst på ting man er interessert i, og barn er jo gjerne interessert i leker. Dessuten har videoene skarpe farger, lavt tempo og mange repetisjoner. I unboxing-videoene varer jo hvert segment bare noen sekunder, og så kommer et nytt. Det er noe barn liker, sier Wold.

Han har forsket mye på barns bruk av nye medier og synes ikke det er noe i veien med å se på denne type videoer.

– Det er typisk at vi voksne ønsker at barn skal se på oppbyggende og klassisk underholdning, for vi er bekymret for at de ser på noe dårlig hvis de får velge selv. Jeg synes man heller bør respektere at de får finne ut selv hva de liker. Dette er ikke farlig, det er tross alt bare videoer av leketøy, sier Wold.

Det er sikkert ikke farlig, men det er heller ikke noe positivt

HERMUNDUR SIGMUNDSSON – professor i biologisk psykologi ved NTNU

Kollegaen hans, professor i biologisk psykologi Hermundur Sigmundsson, er mer skeptisk.

– Det er sikkert ikke farlig, men det er heller ikke noe positivt, sier han.

– Man kan si at det skaper nysgjerrighet og spenning hos barna, og det er i likhet med dataspill for eldre barn akkurat passe utfordrende til at de holder seg interessert lenge. Hva er inni egget? Hva kommer? Det, ja. Så skapes spenningen på nytt. Det er som å nå neste nivå i et dataspill. Jeg synes imidlertid vi skal la barna ­holde mindre på med dette og ha mer direkte kontakt med dem. Gi barna i stedet et Kinderegg og åpne det sammen med dem. Så kan man pakke det inn og gjøre det på nytt.

Fakta: SurpriseFuntv

Kanal på Youtube der leker og godteri åpnes og vises frem.

Har 1,4 millioner abonnenter og vel 1,5 milliarder avspillinger.

Opprettet mars 2014.

Skaperne vil være anonyme, men sier at de er en vennegjeng fra Europa og Asia som gjør dette som en hobby ved siden av jobben med å lage mobilapper.

Har «spesialisert» seg på å vise frem søtsaker fra ulike land.

Hektet

Da New York Times-spaltist Mireille Silcoff skrev om unboxing-fenomenet og hvordan hennes tre år gamle datter var hektet, kom det mange reaksjoner i kommentarfeltet. «Hvem trenger Marx?» skrev en leser. «En person som tjener millioner av dollar for å pakke ut søppel på Youtube, er kritikken av kapitalismen man trenger.» En åttebarnsmor prøvde å forklare fascinasjonen med at det er like gøy å se andre åpne leker som å åpne sine egne. En annen skrev ganske enkelt: «I still don’t get it.» Det er ikke lett å få de anonyme unboxing-stjernene, de som bare viser hendene sine, til å forklare fenomenet.

DN har tatt kontakt med både FunToyzCollector og 18 andre anonyme Youtube-kanaler, og den eneste som gikk med på å la seg intervjue, ville gjøre det uten navn. Talspersonene for SurpriseFunTV, som kaller seg Andy og Jen, skriver på epost at den «familievennlige» Youtube-kanalen som er besøkt halvannen milliard ganger siden oppstarten i 2014, drives av «en vennegjeng fra Asia og Europa mellom 19 og 38 år». De begynte med unboxing for å ha en hobby ved siden av jobben med å lage mobilapper, de lager både «stop motion»-videoer og åpner overraskelsesegg, og de «bruker tid på å lære seg kvalitetene og spesialfunksjonene til hver leke eller godteri, og på å matche farger, stille lys og finne gode kameravinklinger».

– Vi gjør dette for moro skyld og ønsker ikke popularitet, skriver Andy.

– Vi foretrekker å beskytte privatlivet vårt.

I New Jersey bekrefter Melissa Hunter fra Mommy and Gracie Show at aktørene som gjør «hands only», er ekstremt private.

– De snakker ikke med oss i Youtube-samfunnet engang, sier hun.

– Jeg tror det kan ha å gjøre med at endel avisartikler har fokusert veldig på hvor mye penger man tjener. Man kan få inntrykk av at alle kan bli rike av å åpne leker på Youtube. Det stemmer ikke. Det er riktignok en håndfull som er blitt det, men de fleste av oss gjør dette fordi vi elsker det.

Reklameskepsis

I februar 2015 ble appen Youtube Kids lansert i USA og Storbritannia, som respons på det prosjektleder Shimrit Ben-Yair i et intervju med avisen USA Today oppga var en 200 prosent økning i familieunderholdningssektoren. To måneder senere sendte Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) en klage til Youtube-eier Google med krav om at eventuelle samarbeidsforhold mellom aktører og annonsører ble gjort kjent. Særlig unboxing-kanalene er blitt beskyldt for å være reklame forkledt som barneunderholdning, og ifølge New York Times sponser store leketøyskjeder som Toys’R’Us flere av de populære Youtube-aktørene.

Melissa Hunter sier hun kjøper «det meste» av det hun og datteren viser frem, men at lekeprodusenter sender dem nye produkter i forbindelse med lansering, hvorpå de vurderer om de passer inn i konseptet deres eller ikke. Folkene bak SurpriseFunTV opplyser at de kjøper alt av godterier og leker selv når de er på reise, og at «det er veldig dyrt, spesielt i Tokyo».

CCFCs klage førte bare til en endring i ordlyden i Youtube Kids’ brukervilkår. Nå opplyses det om at i tillegg til betalt reklame, «er det mulig at barnet ditt også ser videoer med kommersielt innhold fra Youtube-skapere, som ikke er betalt reklame».

Øistein Kristiansen var frem til 2008 «global ambassadør» for det tyske firmaet Faber-Castell, verdens ­største blyantprodusent, men i dag driver han hverken med sponsing eller produktplassering. Kampen om det unge Youtube-publikumet er imidlertid en han og Earthtree Media ikke har lyst til å tape. Stein Georg ­Lillemoen satser nå på Youtube. Nederlandske Jorienke Slendebroek er ansatt som Youtube- og digitale medier-sjef, og et område i lokalene i Fredrikstad fungerer som et farge­rikt innspillingshjørne for kanalen Box Yourself – en engelskspråklig Youtube-variant av den ­populære barne-tv-serien «Øisteins pappeske». Nye videoer blir publisert tirsdag og fredag, og alt er nøye planlagt. I Kristiansens mest populære video, avspilt vel 1,2 millioner ganger, lager han en tiger av en pappeske.

– Man må ha en strategi for å gjøre suksess, sier Slende­broek, som jobbet i det store medieselskapet Endemol før hun begynte i vesle Earthtree Media.

– Det ser kanskje ut som de populære kanalene gjør ting spontant og uplanlagt, men det krever research, planlegging, kunnskap og taktikk for å få folk til å finne kanalen og dermed vokse. Vi fokuserer på aktiviteter og underholdning. For å få suksess på Youtube kan man ikke gjøre bare én ting, det må være en kombinasjon av flere.

Mens 1,4 millioner mennesker abonnerer på SurpriseFunTV, nærmer Box Yourself seg 35.000 og har tilsammen 5,9 millioner visninger så langt. Det er med andre ord ikke en spesielt lønnsom virksomhet foreløpig, ifølge produsent Lillemoen.

– Vi har rundt 900.000 treff i måneden nå, men målet er en drøy dobling: to millioner i måneden innen desember i år, sier han.

– Youtube er et fag, og man er ikke bedre enn den siste videoen man la ut. Nå får vi 150 til 200 nye abonnenter hver dag, og jeg prøver å visualisere seerne våre ved at vi hver dag fyller Ullevaal Stadion med dem. Det er et stort ansvar.

Også NRK Super er nå tilstede på Youtube, der den i samarbeid med de allerede etablerte Youtube-personlighetene Baibai og Huginn driver kanalen FlippKlipp Studio, som har over ni millioner visninger siden september ifjor. Som allmennkringkaster ønsker NRK ikke å knytte annonser til videoene sine, og i tillegg er det knyttet store rettighetsmessige utfordringer til å legge ut egne programmer, men redaktør Hildri Gulliksen sier at de «følger med og lar seg inspirere» av aktiviteten på nettsamfunnet.

– Mye av det har vi masse å lære av. Det utfordrer og stimulerer oss, sier Gulliksen, som på generell basis mener at å lage underholdning for de aller yngste krever en helt egen kompetanse.

– Man må våge og orke å gjøre det enkelt, samtidig som det skal være appellerende.

Dårlig kvalitet

Da britiske Derek Holder for fem år siden lette etter barnesanger på nettet til sin yngste datter, oppdaget han at kvaliteten på både musikken og animasjonene i videoene var elendig, men at de likevel fikk millioner av treff. Holder, som jobbet med it og søkemotoroptimalisering og drev med musikk som hobby, bestemte seg for å lage noe bedre selv. Sammen med kona, som drev et designbyrå, startet han Youtube-kanalen Little Baby Bum, etter kallenavnet på datteren. Den første videoen, en 30 sekunders animert versjon av «Twinkle, Twinkle, Little Star», fikk 17.000 treff den første måneden. Da begynte den tidligere selgeren Holder å sette opp regne­stykker og skjønte at det kunne være business i barne­sanger. I juni var Little Baby Bum verdens tiende mest sette Youtube-kanal med over 359 millioner treff.

– Vi er den 11. største Youtube-kanalen i verden noensinne. Det er ganske bra, sier Holder på telefon fra London.

– Den andre rekorden vi er fornøyd med, er at «Wheels on the Bus»-kompilasjonen vår alene har 1,5 milliarder treff, sier han om filmen som er Youtubes tiende mest sette noensinne og, ifølge Holder, «den folk har brukt aller mest tid på».

Så varer også «Hjulene på bussen»-videoen i nesten en time, siden briten ville sørge for at «foreldre slapp å sette i gang videoer om og om igjen» for kjernemålgruppen på mellom ett og fire år. Hemmeligheten bak suksessen er ifølge Holder kombinasjonen av tradisjonelle barnesanger og litt mer fantasifulle 3D-animasjoner, som at lammet fra «Bæ, bæ, lille lam» kjører romskip.

– Ideen er jo utrolig enkel. Vi tar barnesanger, som er felleseie, og gjør dem til våre egne. Det var ingenting vitenskapelig bak det i begynnelsen, men det fine med Youtube er jo at du ser veldig fort om folk liker det du legger ut, sier han.

Fem år etter starten er også Little Baby Bum-produkter kommet i salg, og senere i år kommer den første boken. Holder er fortsatt overrasket over at dette kunne bli et levebrød for både ham og kona.

– Det morsomme er jo at ingen vet hvem vi er! Vi bryr oss ikke om å bli berømte, kona vil ikke engang ha navnet sitt i avisen. Vi har denne utrolige kanalen som danker ut internasjonale popstjerner, og ingen kjenner oss. Det er vidunderlig.

Kynisme

Ønsket om anonymitet virker i større eller mindre grad å være et generelt trekk blant mange av dem som lager Youtube-underholdning for små barn. Kanskje får vi aldri vite helt sikkert hvem FunToyzCollector, kvinnen som åpner Kinder-egg med manikyrerte negler, eller mange av de andre ansiktsløse unboxing-stjernene egentlig er. Neste måned kan det uansett være helt nye aktører som ruver på toppen av listene. For ifølge Joshua Cohen i Tubefilter kommer det i alle fall ikke til å bli færre om benet.

– Når man ser suksessen til kanaler som Ryan’s Toys Review, er det jo ikke rart, sier Coen, som ikke ser noe galt i å tjene penger på denne type barneunderholdning.

– Det er bare kynisk hvis man synes at alle typer kommersiell underholdning er det. Er noe kynisk hvis det ikke er en Scorsese-film eller gjør verden til et bedre sted? Jeg vet ikke om dette er gode programmer for barna, men det som er sikkert, er at de liker det! Da er det vel greit at noen ser muligheten til å tjene penger på det også.

Tenker utenfor boksen. I et hjørne av Earthtree Medias lokaler i Fredrikstad spiller Øistein Kristiansen inn videoer til Youtube-kanalen Box Yourself. Selskapets Youtube-sjef Jorienke Slendebroek og produsent Stein Georg Lillemoen holder seg utenfor fotografens billedkant.

«Gamlis»

Hos Øistein Kristiansen og de fem andre ansatte ved plankebyens elvepromenade er det full aktivitet denne varme junidagen. En animatør lager en ny Ibook som skal inneholde video, lesebok og spill; en gruppe studenter fra Innovasjon og prosjektledelse på Høgskolen i Østfold jobber med utformingen av et «Øisteins blyant»-brettspill; en italiensk motefotograf er innom for å diskutere visuell utforming av nye Youtube-kanaler. Jorienke Slendebroek har akkurat publisert dagens video på Box Yourself, der Kristiansen, mannen som brandes internasjonalt som «kids’ creativity guru», lærer barna å lage en gaveeske som ser ut som en vannmelon.

Det er underlig å konkurrere med seksåringer på Youtube

ØISTEIN KRISTIANSEN – partner i Earthtree Media og tegner

– Jeg prøver bare å henge med. Det gjelder å akseptere at det blir turbulente forhold i lang tid fremover. Det er livet mitt, men du verden så sliten jeg blir noen ganger. Jeg er jo en gamlis, og det er underlig å konkurrere med seksåringer på Youtube, sier Kristiansen.

– Vi må leve med at de banker oss med fint kontor og masse erfaring ned i støvlene, men det betyr jo at vi kan danke ut de store, også. Mottoet vårt er at vi er «built to last». Dette skal vi drive med resten av livet, og vi skal bygge en bred og solid plattform. Målet er det samme som det alltid har vært: å bygge en kreativ industri basert på at alle barn i verden trenger en god tegne­lærer. Det er min idealistiske motivasjon og mitt kall, så når den seksåringen som viser frem leker på Youtube, har forsvunnet om noen år, er vi antagelig fem ganger større enn vi er nå.