Hits for kids

Tekst
Foto
Oslo/Fredrikstad

Aldri før har så små barn hatt så stor kontroll over sitt eget underholdningskonsum. En av konsekvensene er at voksne mennesker kan tjene seg rike på å åpne kinderegg på Youtube.

«Let’s see what the surprise is!» sier den syngende kvinnestemmen med den ubestemmelige aksenten. Alt man kan se av henne, er hendene, de manikyrerte neglene, detaljrikt lakkert i fargesterke og barnevennlige motiver. Videoene av fingre som sirlig plukker papiret av Kinder-egg, deler sjokoladen i to, tar ut plastboksen, rister på den for så å avsløre hva som er inni, ble i juni alene sett over 239 millioner ganger. Tilsammen har kvinnen, som også tar «Frost»-produkter ut av originalemballasjen, leker med «Peppa Gris»-figurer, lager pastellfarget iskrem av Play-Doh og entusiastisk forteller at «den lille havfruen nå skal ta en badetur i et basseng fylt av M&M», nær 11,5 milliarder visninger på sin Youtube-kanal FunToyzCollector.

Fakta: Unboxing

Nettvideoer av noen som åpner og viser frem nye produkter.

Startet av  teknologi­bloggere for ti år siden.

«Toy unboxing» åpning av leketøy for barn, er i dag blant det mest sette innholdet på Youtube.

Ut av boksen

Youtube-fenomenet «unboxing» har fått foreldre over hele verden til å klø seg i hodet. Det er omtalt som «heroin for småunger» på grunn av sitt vanedannende vesen, fordi det alltid er flere overraskelsesegg som skal åpnes, alltid flere leker å oppdage. Enten videoene har programleder eller det kun er hendene som filmes, handler det ganske enkelt om å pakke ut nye ting og vise dem frem til kamera, akkompagnert av rolig bakgrunnsmusikk eller en barnevennlig stemme. Og det fenger. I juni var 32 av de 100 største Youtube-kanalene i verden, og fem av de ti største, for barn. 18 av de mest besøkte inneholder unboxing for de yngste.

– De vokser raskt, og det blir stadig flere av dem, sier Joshua Cohen, en av gründerne av bloggen Tubefilter, som kaller seg «den ledende autoriteten på Youtube og sosial video», på telefon fra New York.